Den "sikre" letvægts fjeld oppakningsliste

• Kenn
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #4699 af Kenn
Inspireret af UL folkenes tråd, tænkte jeg at lave en tilsvarende liste, for dem som gerne vil have mindre vægt på en 2 ugers fjeldtur, men stadig bruge solide og gennemprøvede løsninger, såsom bukser i G1000, telt med yder/indertelt osv.

Dette er både for at vi ikke sammenligner pærer og bananer med UL folkene, derudover for at inspirere til at få vægten ned, men på en gennemprøvet måde.

Jeg synes også der skal fokuseres på andet end rygsækken og støvlerne, da de tit også er valgt udfra personlige forudsætninger. Vi skal derudover sætter nogle krav til udstyret, som kan diskuteres og foreslåes udfra erfaring og sikkerhed, så vægt ikke er den eneste parameter.

Føj gerne til listen baseret på erfaring. Vi skal gerne både have den bedste og den som giver mest værdi for pengene.

Lejr/Sove:

Stormsikkert telt (siddehøjde på min 100 cm, yder/indertelt og 2 personer)
- Vango force ten nitro lite 200+ 1800 gram ca. 4000 kr

Sovepose som går ned til -3 i mand komfort
- Fiber: Ajungilak Alpine 195 V: 990 gr 1699 kr
- Dun: Western Mountaineering MegaLite: 720 gr 2990 kr.

Liggeunderlag
- Oppusteligt: Exped SynMat 7 Ultralight M 460 gr ca. 700 kr.
- Skum: Thermarest - RidgeRest SOLite Regular400 gr. 359 kr

Køkken:

Brænder
- Benzin: MSR Simmerlite 252 g 1199 kr
- Sprit: Evernew EBY-254 Titanium 36 g 300 kr
- Gas: Fire Maple FMS-116T 50g 300 kr
Vindskærm

Gryde (min. 1 l til 2 personer):
- MSR Quick SOLO Pot 226 gr 300 kr
- Evernew TI Ultralight Pot 1300 130 gr 425 kr
Tallerken
- MSR DeepDish 65 gr 50 kr
Spork
- Light My Fire Titanium Spork 17 gr (holdbarhed) 80-100 kr
Mug
- MSR Insulated Modular Mug 110g 100 kr.

Tøj: (str large for vægt)
- Bukser: Fjällräven Karl/Barents/Barents Pro 584 gr 899/99 kr
- Inderbluse
- Lange underbukser
- T-shirt
- Fleece: Haglöfs Micro Top 230 gr 599 kr
- Regnjakke
- Regnbukser

Førstehælp og reparation:

- Hvad skal der være i nødkittet
- Hvad skal man have med til reparation
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved Kenn. Begrundelse: Bukser

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• rune1974
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #4700 af rune1974
Besvaret af rune1974 på emne Den "sikre" letvægts fjeld oppakningsliste
Hej

Som sovepose hvis det skal være fiber, overvejer den selv fremfor dun, nar nu jeg skal skifte den gamle mh lamina ud.
www.spejdersport.dk/ajungilak-alpine-195-v.aspx

Bruger selv både til alm ture i skov kano og fjell, G-1000 bukser da jeg endnu ikke har fundet noget jeg syntes er mere behageligt.

Køkken er på korte ture med rigtig mad en ældre trangia, på længere ture eller fjell bliver det en 0.9l trangia keddel, og en lille holder+folie vindskærm til spritbrænderen fra trangia. Forventer dog at prøve at lave en tomat eller øldåse brænder bare for sjov.
folde tallerken eller gammeldags spejdermug samt en plast ske der har været brugt siden kano tur i 9. klasse. den vil åbenbartt ikke slides op :D

varmelag i den helt kolde sæson herhjemme( er ikke på vinterfjell) en lama uld's trøje fra peru, lettere og varmere har jeg endnu ikke fundet noget sted :)

ellers bliver det uld inder beklædning, kan ikke komme overens med kunststof undertøj

Telt til 2 mands brug er Fjellraven akka 2 med apsis, ikke det letteste men fin plads til mig og makkeren selv på overligger dage.

til solo tur er det et Golite shangrila 2 med ekstra barduner på til grimt vejr.

• Kenn
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #4701 af Kenn
Har tilføjet soveposen, der var et link, så jeg kunne finde vægten :)

• rune1974
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #4702 af rune1974
Besvaret af rune1974 på emne Den "sikre" letvægts fjeld oppakningsliste
Kennls var det en ide at smide prisen på udstyret med på tråden?

Kan lige engang søndag når jeg rammer hjem igen veje, keddel og andet.

• Kenn
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #4703 af Kenn
Priser noteret :)

Mere
10 år 11 måneder siden #4706 af Georas
Hej Kennls

God ide med denne tråd også B)
Jeg blev som du måske bemærkede meget inspireret af Ultra Light debatten, dér kan vi bestemt lære en hel masse om at medbringe mindre af alt det ragelse vi normalt medbringer i fjeldet, og på den måde have mere overskud til at nyde omgivelserne og - hvis man er den type - bevæge sig langt og hurtigt uden de store problemer.

I sommer på fjeldet blev jeg pludselig opmærksom på en irriterende brummelyd; var det en helikopter der nærmede sig? Var det et mikroskopisk jordskælv? Var det min vandremakker der skar tænder?......Nej, det var sandelig min elektriske tandbørste der igen var startet nede i rygsækken!
Efter min makker havde moret sig længe over dette, måtte jeg gøre ham opmærksom på, at jeg jo bare gik med livrem og seler. Min risiko for at få huller i tænderne på fjeldet var da væsentligt mindre end hans, og hvem gider at have tandpine på fjeldet?

Men har jeg været en af dem der bar på alt for meget l...? Jep
Har jeg været lidt stolt af, at min rygsæk var meget tungere end alle de andres? Helt klart
Er det et mål i sig selv at man skal have hele sit hjem med sig på fjeldet? Nej

I tankerne gennemgår jeg så nu alt mit habengut, og tænker på hvor meget der egentlig kan undværes.
Et rigtigt telt?
Et rigtigt Trangia sæt?
Min sovepose fra 90´erne?
........?

Går man virkelig ind i UL tankegangen og koger det helt ned, ville jeg så kunne krydse Sarek om sommeren i mine solide marathon løbesko, måske et par sokker og iøvrigt intet andet, kun mit blottede legeme, min fysik, min hjerne og min viljestyrke?
Det er jeg ret sikker på at jeg godt ville kunne. Vand er der jo nok af. Dette ville i sandhed være Super Ultra Light Go Max. Efter en god uge ville jeg komme til en fjeldstation udstyret med adskillige myggestik, en glubende appetit, og måske et par skæve blikke fra en svensker eller to, men ellers være nogenlunde ok.
Men ville det være en rar oplevelse? Næppe....

Når det er sagt så mener jeg bestemt at vi næsten allesammen slæber alt for meget med på fjeldet, og generelt alt for tunge ting med på fjeldet. Sokker, underbukser og t-shirts man ikke engang når at have på før turen går hjemad, bunker af mad tilovers, adskillige gasbeholdere der ikke bliver taget hul på, gamle 6-7 kg tunge rammerygsække o.s.v.....

Disse tunge gamle ting forøger jo heller ikke sikkerheden på fjeldet, så UL ideen er der bestemt ikke noget i vejen med, men hvad man kan klare sig med, hvor komfortzonen er for den enkelte, det er det store spørgsmål.

Hvis tingene så både er lette og samtidig ligeså komfortable som før, så er det noget der rykker. Jeg vil derfor følge både denne tråd samt UL debatterne intenst den næste periode.

Mange fjeldhilsner
Georas

De bedste hilsner
Rasmus

Tid til at oprette siden: 0.240 sekunder