- Modtagne Tak: 352
Den "sikre" letvægts fjeld oppakningsliste
10 år 10 måneder siden #4757
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Den "sikre" letvægts fjeld oppakningsliste
Hvornår er et telt sikkert?
Da jeg skrev det, mente jeg blot, at det hurtigt bliver en meget teoretisk diskussion.
Vi har hver for sig prøvet de forskellige telte vi ejer, men hvordan skal vi bedømme telte vi ikke har prøvet? Eller helt nye telte?
Denne tråd er blev startet som en modvægt til UL-drømmepakningstråden.
Det MLD Duomid som Skurka har rejst 4617 (eller noget) miles i Alaska med er åbenbart ikke sikkert nok, eller??
Da jeg skrev det, mente jeg blot, at det hurtigt bliver en meget teoretisk diskussion.
Vi har hver for sig prøvet de forskellige telte vi ejer, men hvordan skal vi bedømme telte vi ikke har prøvet? Eller helt nye telte?
Denne tråd er blev startet som en modvægt til UL-drømmepakningstråden.
Det MLD Duomid som Skurka har rejst 4617 (eller noget) miles i Alaska med er åbenbart ikke sikkert nok, eller??
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Soendergaard
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 6
10 år 10 måneder siden #4758
af Soendergaard
Besvaret af Soendergaard på emne Den "sikre" letvægts fjeld oppakningsliste
Jeg har et vaude power lizard UL 1-2p på 1kg
- Det ville jeg ikke være betænksom overfor at tage med på fjeldet
Men det er jo en svær debat da det er meget personligt hvad folk mener er sikkert - og det kommer nok også lidt an på hvilken erfaring man har i fjeldet og omkring det at sætte en sikker camp op
- men for mig at se kan både tarp og tarptent være lige så "sikkert" som et dobbeltvægget telt.
- Det ville jeg ikke være betænksom overfor at tage med på fjeldet

Men det er jo en svær debat da det er meget personligt hvad folk mener er sikkert - og det kommer nok også lidt an på hvilken erfaring man har i fjeldet og omkring det at sætte en sikker camp op

- men for mig at se kan både tarp og tarptent være lige så "sikkert" som et dobbeltvægget telt.
10 år 10 måneder siden #4780
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
www.mountainlaureldesigns.com/shop/produ....php?products_id=105
er hjemmesiden med MLD Duomid.
Enkeltlagsteltet, hvor der kan monteres myggenet indeni, går meget ned til jorden.
Jeg tror, du med den rette erfaring, vil kunne få det til at stå helt til jorden hele vejen rundt, men også har muligheden for at slippe luft ind på varme nætter.
MEN heller ikke en telttype jeg har meget erfaring med, minder vel om en tarp, enkeltlagstelte må være lidt koldere (isolere lidt ringere end 2 lag), og du sover uden dit vandtætte væg-til-væg gulv.
er hjemmesiden med MLD Duomid.
Enkeltlagsteltet, hvor der kan monteres myggenet indeni, går meget ned til jorden.
Jeg tror, du med den rette erfaring, vil kunne få det til at stå helt til jorden hele vejen rundt, men også har muligheden for at slippe luft ind på varme nætter.
MEN heller ikke en telttype jeg har meget erfaring med, minder vel om en tarp, enkeltlagstelte må være lidt koldere (isolere lidt ringere end 2 lag), og du sover uden dit vandtætte væg-til-væg gulv.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
10 år 10 måneder siden #4782
af Georas
De bedste hilsner
Rasmus
Besvaret af Georas på emne Den "sikre" letvægts fjeld oppakningsliste
Det vandtætte væg til væg gulv er selvfølgelig ikke strengt nødvendigt, men det er en komfort omkostning jeg gerne vil spendere og bære på. Det er selvfølgelig fascinerende at læse om Andrew Skurkas langdistance solovandringer, hvor han klarer sig fint med forbløffende lidt udstyr, men for en "normal fjeldvandrer"(hvis de findes?) tror jeg et rigtigt telt vil være at foretrække; jeg hælder derfor mest til Hillebergs Akto som det ser ud nu. Med sine 1,3 kg. betragter jeg det også som et let telt.
Mange fjeldhilsner
Georas
Mange fjeldhilsner
Georas
De bedste hilsner
Rasmus
10 år 10 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #4783
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Medmindre de har lavet Akto væsentligt om (dvs. Kerlon 1000 væv - lur mig, det kommer) så vejer et Akto ca. 1567 gram med stang og 10 pløkke.
De 1,3 kg må være uden stang og pløkke.
Tilføjelse: Men ellers er Akto absolut et virkelig godt telt, med tilstrækkelig plads i apsis til bagage og madlavning. Til vinterbrug, opslagning på sne, skal der så længere pløkke, eller sneankre med. Der er 4 pløkke, der holder hjørnerne, her skulle man måske overveje at sætte line i for at have lidt mere plads at arbejde på, alt. lange snepløkke, evt. hjemmelavede træting.
De 1,3 kg må være uden stang og pløkke.
Tilføjelse: Men ellers er Akto absolut et virkelig godt telt, med tilstrækkelig plads i apsis til bagage og madlavning. Til vinterbrug, opslagning på sne, skal der så længere pløkke, eller sneankre med. Der er 4 pløkke, der holder hjørnerne, her skulle man måske overveje at sætte line i for at have lidt mere plads at arbejde på, alt. lange snepløkke, evt. hjemmelavede træting.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved Terje.
- Kenn
-
Emne forfatter
- Gæst
-
10 år 10 måneder siden #4784
af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Den "sikre" letvægts fjeld oppakningsliste
For mig er et sikkert telt, noget der kan klarer en heldags storm i fjeldet og regn i dagevis. Det skal være bekræftet af nogen, enten i en anerkendt blog/test/video eller en outsiter 
Jeg har selv ligget i 16 timers storm i et Vango Typhoon 300 (billigt telt) med stormsikkerheds system (TBS), som overlevede uden problemer, hvor et nærliggende Hilleberg gav op. Dette telt er dog ikke letvægt (3, 2 kilo) og meget begrænset apsis til 3 rygsække.

Jeg har selv ligget i 16 timers storm i et Vango Typhoon 300 (billigt telt) med stormsikkerheds system (TBS), som overlevede uden problemer, hvor et nærliggende Hilleberg gav op. Dette telt er dog ikke letvægt (3, 2 kilo) og meget begrænset apsis til 3 rygsække.
Tid til at oprette siden: 0.224 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333