Så døde den gamle kniv, Gode råd søges.

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #10449 af ErikS
@Ljunggren: Det behøver du såmænd ikke... citat fra lovbekendtgørelse nr 1005 af 22/10/2012
(Våbenloven):

...
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.
2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.
...

Samler du på knive, bajonetter, sabler m.m. med en klingelængde på 12 cm eller derover, kræver det en blankvåben tilladelse, som man kan søge den stedlige politimester om. Om du kan få en sådan tilladelse, ved du bedst selv...

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved ErikS.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #10451 af LHL
En blankvåbentilladelse er helt uproblematisk, medmindre man har voldsdom eller tidligere dom for ulovlig våbenbesiddelse.

Der ligger en blanket på www.politi.dk som man printer, udfylder og afleverer på politikontoret.

En lille uges tid efter dumper blankvåbentilladelsen ind af brevsprækken, det koster ikke engang noget.

Det er heller ikke noget problem at købe knive over Internettet, jeg har fået knive sendt både fra Finland og England uden nogen problemer.

Man skal blot sørge for at have sin blankvåbentilladelse med, hvis man tager en stor kniv med på tur til de øvrige skandinaviske lande, hvor det er tilladt at have en stor kniv i skoven. Man skal blot opbevare den forsvarligt indpakket inde i rygsækken, så er der ikke noget problem hvis man bliver stoppet inden man har forladt Danmark.

mvh Lars

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #10457 af LHL
Det hedder en blankvåbentilladelse, selvom man udelukkende har brugsknive, jeg samler heller ikke på våben.

Nej, en blankvåbentilladelse giver kun tilladelse til at besidde knive over 12 cm, man må kun transportere dem forsvarligt indpakkede ifm. køb, salg, udstillinger eller fremvisning i samlerklubber. Man må ikke bruge dem i skoven i Danmark.

Jeg har forespugt hos politiet, og såfremt man bærer sin blankvåbentilladelse på sig og kniven forsvarligt indpakket og gemt væk i rygsækken, så må man godt transportere den til friluftsaktiviteter i udlandet, hvor den slags knive er tilladt.

Og nej :) jeg render ikke rundt og leger Rambo i Sverige, men jeg er blevet ret glad for en Strømeng 9" kniv (ca 23 cm) der vejer ca 350g, som erstatning for det ellers letteste brugbare alternativ, en lille håndøkse på 550g og en Frisportsav (300g) - til at ordne brænde til bål. Selvfølgelig kan man ikke hugge lårtykke kævler over med en kniv, men de fleste steder er det muligt at finde mindre tykkelser som det går fint at hugge over, eller ved sheltere med brænde kan man godt flække ret store stykker til optænding osv.

mvh Lars
Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved LHL.

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #10460 af LHL

Ljunggren skrev: Jeg tager de 7 dage i spjældet :) Vi er nogle stykker der har aftalt med de at vi angiver hinanden hvis én af os bliver taget så vi kan sidde sammen! :)

Lyder vældig hyggeligt :) Det var for mit vedkommende heller ikke udsigten til en uge bag tremmer som gjorde at jeg fik orden i sagerne og blankvåbentilladelsen, men at man får konfiskeret sine ting hvis man bliver taget, ikke kun den kniv man bliver taget med, men også dem man har hjemme. Det er skræmmende, da tingene jo ikke blot har en materiel værdi, men i mange tilfælde også stor affektionsværdi.

mvh Lars
Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved LHL.

• okj
  • Gæst
  • Gæst
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #10462 af okj
Det groteske ved sagen er, at hvis knivene er defineret som køkkenredskaber, så går de fri.
Det farligste i vores hus er absolut min sachimikniv.
Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved okj.

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #10470 af Boreal

LHL skrev:
Man skal blot sørge for at have sin blankvåbentilladelse med, hvis man tager en stor kniv med på tur til de øvrige skandinaviske lande, hvor det er tilladt at have en stor kniv i skoven. Man skal blot opbevare den forsvarligt indpakket inde i rygsækken, så er der ikke noget problem hvis man bliver stoppet inden man har forladt Danmark.

mvh Lars

Man skal ikke have en blankvåbentilladelse til knive over 12 cm, hvis de anvendes til jagt, fiskeri eller sportsdykning og er udformet hertil (gælder også knive til husholdningsbrug).

Så hvis du har fiskestangen med, så skal du ikke have en tilladelse. Men ja, hvis du "kun" skal bruge den til at flække brænde og bygge shelters, så skal du i princippet have en blankvåbentilladelse.

Dansk lovgivning når den er bedst :S

Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved Boreal.

Tid til at oprette siden: 0.179 sekunder