Opvarmning i lavvu (ovn)

• Outdoorfreak.dk
  • Emne forfatter
  • Bruger
  • Bruger
  • When you are outsite, it's life! Anything before or after is just waiting
Mere
9 år 7 måneder siden #13175 af Outdoorfreak.dk
Jeg går og overvejer at købe en ovn til lavvu,primært for at få varme og sekundært madlavning.
Men der findes en del DYU modeller og nogle ret dyre købe modeller,men er de så meget bedre ??

Egentlig ville jeg allerhelst have en Helsport ved ovn som passer til min lavvu men 3200 kr er en del når man for ca 500 kr egentlig kan lave sin egen af feks en ammobox !!
Hvad er jeres erfaringer for og imod og ikke mindst hvorfor....

Ikke mindst er det fordi jeg skal kunne tage alle i husstanden med på tur året rundt og en god opvarmnings kilde ville måske gøre en stor forske da det normalt kun er mig og min knægt der tager mest ud(året rundt)

På forhånd tak

Just add nature and life.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #13176 af Skogstroll
Besvaret af Skogstroll på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
Jeg lytter lige med, selv om min Lavu er en Tentipi. Den er købt for at tage på tur med familien. Læs i øvrigt gerne denne artikel

Mere
9 år 7 måneder siden #13177 af Milho
Besvaret af Milho på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
I uge 5 testede Ljunggren og jeg en Helsport lavvu med den tilhørende Helsport ovn.
Selve systemet er fint lavet og skorstenen kan pakkes sammen inden i ovnen. Øverst sidder der en ekstra beskytter så man ikke brænder lavvu, myggenet og remme over. Skorstenen bliver rigtig varm og ville ellers ødelægge hele toppen.

Systemet er fint lavet og man kan sagtens koge vand, lave mad på ovnen og der er nok varme til at man kan sidde i korte ærmer med -grader udenfor. Faktisk var det overaskende lidt træ der skulle til at holde den varm.

Nu har jeg altid haft stor respekt for det med røg indendørs, så jeg ville personligt ikke turde bygge min egen. Ej heller netop p.g.a det ekstra sikkerhedsrør der sidder øverst. Jeg ville ærgre mig hvis jeg ødelagde lavvuen.

Vh Christian

• aammat
  • Gæst
  • Gæst
9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #13182 af aammat
Besvaret af aammat på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
Jeg lånte en Lavvu af en ven sidste år i september og havde hans ovn med til opvarmning og madlavning, men når ovnen blev varm nok til at man kunne lave mad ovenpå den var overfladen på ovnen ikke længere plan - den buede en lille smule så det var ikke optimalt at lave mad på den..
Nu stod der ikke noget "navn" på ovnen men han købt både lavvu og ovn samlet så jeg formoder at det ikke er en 3. parts produceret ovn..
Som opvarmnings kilde er det rigtigt godt og lyder af ilden giver noget hygge og som @Mihlo også skriver kunne man opbevare skorsten inde i ovnen under transport af ovn og lavvu så det er klart en smart måde at udvide sæsonen på..
Sidste redigering: 9 år 7 måneder siden ved Ljunggren.

• okj
  • Gæst
  • Gæst
9 år 7 måneder siden #13185 af okj
Besvaret af okj på emne Opvarmning i lavvu (ovn)

Ljunggren skrev: Der er noget sjovt her:
geogrej.dk/product/ammobox-umalet-360/

Og her er en beskrivelse af projektet.
Her bruges nedløbsrør til skorsten. Brug endelig ikke nedløbsrør af zink, de smelter. At bruge rør af galvaniseret stål (f. eks af mærket Plastmo eller Lindab) er også lidt betænkeligt miljømæssigt, men de skal nok holde. Ulempen er at de kun kan fås i 3 m stykker.
Man kan også få røgrør i sortmalet plade, det kan fås i mange diametre og længder, men de er tunge og de ruster.
Det optimale må være sådan noget som f.eks Metalbestos Omega som er rør i i tyndvægget rustfast plade som kan fås i f.eks Ø80*500mm. uden pakninger så de er nemme at samle og skille.

Mere
9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #13190 af DKW
Besvaret af DKW på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
Tja... Hvis man ikke er så pernitten med størrelsen og vægten, så har jeg et alternativ til både købt ovn, og hjemmebygget ammo-box ovn..

Stål-gasflaske!

Har bygget et par stykker efterhånden, og er pt. ved at lave en prototype af en langbrænder, istedet for en opretstående.
Til dét formål har jeg skaffet en anden type gasflaske, der er lidt mindre i diameter, til gengæld længere.

Har desværre kun billeder af en del af processen mens jeg byggede den oprindelige prototype, som iøvrigt stadig bliver anvendt i en venor ovnslavvu (bomuld)
Men den har været anvendt i min Finnmark uden problemer. Som der nævnes har helsport en ekstra ring rundt om skorstenen, som varmebeskyttelse ud mod lavvuen. Og det kan man uden videre lave selv også. På min har jeg endda omviklet et godt stykke nedenunder med udstødningstape. En alt for varm skorsten er iøvrigt en signalgiver for at der er for meget træk i ovnen.

http://www.bushcraftliving.com/forums/picture.php?albumid=9&pictureid=49

http://www.bushcraftliving.com/forums/picture.php?albumid=9&pictureid=52

http://www.bushcraftliving.com/forums/picture.php?albumid=9&pictureid=51

http://www.bushcraftliving.com/forums/picture.php?albumid=9&pictureid=50

Til at sætte skorstenselementerne fast, har jeg svejset en stump 3 tommer rør fast helt ud til kanten, i toppen af flasken.

Som luftindtag har jeg svejset en stump af skorstens"tutten" på i bunden.... Simpel justering: Mindre luft = skub en stump brænde i hullet. Mere luft = hiv stumpen ud igen.

SKorsten har jeg hentet i silvan. Faktisk er det galvaniseret nedløbsrør i meter lange stykker, falset ud og det hele lige klar til at samle. 79 kroner pr. stykke. Gnistfanget i toppen er en galvaniseret hætte til at forhindre regnvand i at rende ned i diverse ting på taget. Koster en hundredelap. EN smule brandtæppe viklet om "tutten" på brændeovnen som tætningsmateriale, og rørene skubbet ovenpå.

Indeni brændeovnen har jeg svejset et par vinkeljern fast en 3-4 cm under lågekanten, og herefter fundet en støbejernsrist fra et gammelt staldafløb. Skåret hjørnerne lidt til og vupti. Ildrist.
En lignende rist har jeg fået svejset fast i toppen, lidt på skrå, som ildfang/ildplade. Giver en bedre varmeudnyttelse.

Det var prototypen.
MachII har jeg forbedret ved at lave en flammetrappe/-labyrint med tyk stålplade i toppen. (i know. ET spjæld er en nemmere løsning, men giver faktisk også et nogenlunde resultat. Flammetrappen har bare en fordel hvis man vil holde tingene robuste og idiotsikre.)
Der er kommet en simpel skubbe plade for, luftindtag.
Der er svejset en gammel bremsetromle på i toppen for at kunne koge på den. Den indgår samtidig som en del af flammetrappen, da skorstenen kommer ud af den via en 90 graders bøjning.
Skorstenen i sig selv har jeg holdt fast ved som på prototypen. Det fungerer bare.

MachIII er så på vej. Den bliver spændende.
Og en MachIV har jeg også i støbeskeen, i form af en lille mini-flaske til ilt/acetylen, bare en anelse mere "buttet" i det. Ellers samme udførsel som MachIII kommer til at få. (bare mindre. Og dermed lettere. SKorstenen kommer jeg til at skulle tænke ny.)

Sidste redigering: 9 år 7 måneder siden ved DKW.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

Tid til at oprette siden: 0.235 sekunder