Opvarmning i lavvu (ovn)
9 år 7 måneder siden #13206
af Milho
Vh Christian
Besvaret af Milho på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
Du kan jo få dem i 4 pers. udgave. Det gør jo meget ved vægten og volumen, se dem
her..
Den letteste udgave af 4 pers. vejer 1,7 kg
Den letteste udgave af 4 pers. vejer 1,7 kg

Vh Christian
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
9 år 7 måneder siden #13210
af Kennet
Besvaret af Kennet på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
Ja den lavvu er en hel del lettere men der skal nok ikke tændes op i ovnen inden i den. Men det er et fremragende alternativ til et alm. telt til familiens tur ud i det blå da vægten er så lav.
9 år 7 måneder siden #13211
af Milho
Vh Christian
Besvaret af Milho på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
Jeg læste at de fraråder bål, men du kan jo spørge ang. ovn.
Ja jeg råder også familier til at overveje dette alternativ på mine guideture. Især fordi du får så meget mere plads og du kan have stole med (letvægt ved vandring) og sidde indendørs ved dårligt vejr osv.
Ja jeg råder også familier til at overveje dette alternativ på mine guideture. Især fordi du får så meget mere plads og du kan have stole med (letvægt ved vandring) og sidde indendørs ved dårligt vejr osv.
Vh Christian
- Hr. Petersen
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 0
9 år 7 måneder siden #13224
af Hr. Petersen
Hejsa og tak fordi at I lige linker til mit projekt
Det er mig der ejer paaskovtur.dk og har lavet ammo box'en om til en ovn. Hvis jeg lige skal kommentere på det du skriver, så tænker jeg - hvorfor betænkelig ved galvaniseringen? Hvis røret ikke var behandlet ville det blot ruste og smitte af i baggagen. Om man maler eller galvaniserer er lige skidt i min optik....nåh det skal ikke handle om det
Det var et GDS projekt med de materialer jeg nu havde til rådighed. Så var der det med længden på skorstenen. 3 meter ser jeg ikke som et problem. Du har alligevel ikke lyst til at bære rundt på stykker der er længere end højest en meter. Jeg har skåret min 3 meters i 3 stykker og samler dem med en rørsamlemuffe til nedløbsrøret. Akkurat som hvis den blev brugt til formålet - nemlig som nedløb.
Ifht. sikkerhed - intet problem. Ovnen virker som en brændeovn hvor trækket søger for at alle de slemme ting kommer op igennem røret og ikke ud i teltet. Kulilte er ikke noget problem med en ammo box wood stove og er man nervøs kan man jo tage en kulilte alarm med i teltet.
Vægt - intet problem. Den vejer ikke ret meget og man kan bære den i det håndtag der sidder på siden af ovnen (bagpå) Det der er mest uhandy er rørerne da de ikke kan pakkes væk inde i ovnen. Jeg har lige været afsted på tur (Bushcraft Gathering i Hornslet) og der havde jeg kun en meter rør med, da den blev modificeret ind i et to personers iglo telt
Som afstand mellem skorsten og nylon teltdug har jeg brugt en Ikea bestikholder som jeg har skåret et hul i bunden af. Det virker perfekt og mit iglo telt er endnu ikke brændt af.
Håber I kunne bruge det
ellers skriver I bare....
venligst Bjarke - Læs mere på min blog paaskovtur.wordpress.com
Besvaret af Hr. Petersen på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
okj skrev:
Og her er en beskrivelse af projektet.Ljunggren skrev: Der er noget sjovt her:
geogrej.dk/product/ammobox-umalet-360/
Her bruges nedløbsrør til skorsten. Brug endelig ikke nedløbsrør af zink, de smelter. At bruge rør af galvaniseret stål (f. eks af mærket Plastmo eller Lindab) er også lidt betænkeligt miljømæssigt, men de skal nok holde. Ulempen er at de kun kan fås i 3 m stykker.
Man kan også få røgrør i sortmalet plade, det kan fås i mange diametre og længder, men de er tunge og de ruster.
Det optimale må være sådan noget som f.eks Metalbestos Omega som er rør i i tyndvægget rustfast plade som kan fås i f.eks Ø80*500mm. uden pakninger så de er nemme at samle og skille.
Hejsa og tak fordi at I lige linker til mit projekt

Ifht. sikkerhed - intet problem. Ovnen virker som en brændeovn hvor trækket søger for at alle de slemme ting kommer op igennem røret og ikke ud i teltet. Kulilte er ikke noget problem med en ammo box wood stove og er man nervøs kan man jo tage en kulilte alarm med i teltet.
Vægt - intet problem. Den vejer ikke ret meget og man kan bære den i det håndtag der sidder på siden af ovnen (bagpå) Det der er mest uhandy er rørerne da de ikke kan pakkes væk inde i ovnen. Jeg har lige været afsted på tur (Bushcraft Gathering i Hornslet) og der havde jeg kun en meter rør med, da den blev modificeret ind i et to personers iglo telt

Som afstand mellem skorsten og nylon teltdug har jeg brugt en Ikea bestikholder som jeg har skåret et hul i bunden af. Det virker perfekt og mit iglo telt er endnu ikke brændt af.
Håber I kunne bruge det

venligst Bjarke - Læs mere på min blog paaskovtur.wordpress.com
- okj
-
- Gæst
-
9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #13226
af okj
Besvaret af okj på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
Galvaniseret stål er ikke beregnet på at tåle varme, zinken bliver brændt af, og zink og især forbrændingsprodukterne er giftige. Rustfast stål er det bedste materiale.
Nedløbsrør er normalt forsynet med en fast nippel eller en muffe i den ene ende. Selvfølgelig kan man bruge løse muffer, men det bliver lidt mere bøvlet.
Nedløbsrør er normalt forsynet med en fast nippel eller en muffe i den ene ende. Selvfølgelig kan man bruge løse muffer, men det bliver lidt mere bøvlet.
Sidste redigering: 9 år 7 måneder siden ved okj.
- Outdoorfreak.dk
-
Emne forfatter
- Bruger
-
- When you are outsite, it's life! Anything before or after is just waiting
9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #13234
af Outdoorfreak.dk
Just add nature and life.
Besvaret af Outdoorfreak.dk på emne Opvarmning i lavvu (ovn)
Når jeg kikker de mange videoer på nettet og beskrivelser igennem ser jeg ikke nogen bruge ventilations rør(se der der ligner noget der er snoet)de fås fra 63 mm og op til 1,5 meter...?? det er endda billigt i brug..??
www.krappan.dk/seeems/6955.as]Krappan
Ellers tak for en masse info omkring emnet
www.krappan.dk/seeems/6955.as]Krappan
Ellers tak for en masse info omkring emnet
Just add nature and life.
Sidste redigering: 9 år 7 måneder siden ved Ljunggren.
Følgende bruger(e) sagde tak: pro2type
Tid til at oprette siden: 0.248 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333