Hvilke vandrestave

Mere
10 år 1 måned siden #13670 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Hvilke vandrestave
Jeg bruger Exped vandrestave og jeg er rigtig glad for dem. Jeg synes deres låsemekanisme er rigtig god, de bruger en solid "clicklås" på de nederste dele og den øverste del er en skruelås, men i modsætning til andre stave med skruelås har Exped lavet et indhak hver femte centimeter så stavene låser solidt uden at man skal spænde lige så meget som ved de fleste andre skruelåse. Deres Explorer serie er nogle af de mest kompakte stave på markedet www.exped.com/usa/en/product-category/poles

b

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #13674 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Hvilke vandrestave
Jeg købte sidste år i februar et sæt Komperdell Expedition Vario 4. Halv pris på udsalg i Friluftsland, men alligevel knapt 500 kr. Troede, at mærkede var high end pga vægt, prisen og størrelse i den sammenlagte udgave.

Stavene var med på fjeldet en uge sidste sommer og i alt været med på 3-4 weekendture. Jeg synes ikke, at de er pengene værd. De er lette (220g/stk), og det er rart at kunne pakke dem samme i de tre dele.

Men... de går løs i samlingerne og skiller, når jeg benytter stavene i blødt terræn. Jeg oplever, at det er nødvendigt at spænde dem hyppigt ved at dreje.

Det er rigtigt irriterende. I en af stavene røg svejsningen indeni ved sådan en efterspænding, så den skulle repareres. Det skete dog uden beregning.

Vh Søgaard
Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved Søgaard.

Mere
10 år 1 måned siden #13676 af jkrefsing
Besvaret af jkrefsing på emne Hvilke vandrestave
Jeg har et par Komperdell Contour. Det er tredelt teleskop. 250 gr pr stk. Har haft dem siden 2008 og har vel gået 3-4000 km med dem. De er begyndt at se virkelig brugte ud, men fungerer stadig upåklageligt. Så jeg kan kun være meget tilfreds.

Jan

Mere
10 år 1 måned siden #13682 af AndersB
Besvaret af AndersB på emne Hvilke vandrestave
Hej
Første indlæg her på sitet! B)
Har haft et par Fizan Compact www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipmen...-trekking-poles-p321 i 2-3 år. Har brugt dem både i bjerge i og i fladt terræn (og som teltstænger). De er lette og de holder endnu!
Mvh
AndersB

Mere
10 år 1 måned siden #13685 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Hvilke vandrestave
Tak for dette dit første bidrag i Forum. Vi håber, at du vil blande dig rigtigt meget i dialogen og dele din viden med os andre.

Vh Søgaard

Mere
10 år 1 måned siden #13686 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Hvilke vandrestave
Tak for alle jeres svar :) Jeg kan især godt lide Exped stavene på grund af størrelsen. Jeg må jo indrømme at mine stave opholder sig mere på rygsækken end i hænderne.
Det ser også ud som om jeg næste gang må hive lidt flere penge op af lommen. Har indtil nu haft en teori om at et billigt sæt sagtens kunne gøre det, da jeg ikke bruger dem så meget.

For lige at følge lidt op på grunden til at jeg startede denne tråd, nemlig at skidtet hele tiden går i stykker: Det lykkedes mig at få skilt mine stave ad og jeg fandt frem til at spændemekanismen består af en kegle der holdes fast af en plastikskive, ud over keglen er der en ekspanderende modpart som kører op og ned på et gevind og yderst sidder en lille låsering af metal som skulle forhindre det hele i at falde fra hinanden hvis den ekspanderende del skrues af gevindet. Der er så sket det at når jeg har spændt staven er plastikskiven blevet bøjet og ødelagt så meget at den kunne trækkes ud over gevindet, så når jeg har trukket i inderstaven har jeg trykket den ekspanderende del op mod den lille låsering. Det kan den ikke holde til og det hele er faldet fra hinanden, med det resultat at den ekspanderende del og keglen har siddet fast oppe i staven :( Nu har jeg udskiftet plastikskiven med en låsering af metal og håber det holder lidt bedre. Til sammenligning har jeg også skilt knægtens stave ad. De var ca. 100 kr. dyrere og har en bedre konstruktion idet der her er brugt låsering af metal og den ekspanderende del er sikret med en låsemøtrik og kan ikke skrues af gevindet. Mandens stave fik jeg ikke lov at skille ad, han er ret øm over dem, men hans har både været de dyreste og dem der har gået flest km.

Jeg har (forhåbentligt) vedhæftet billede af indmaden i min og knægtens stav)
[img]I:\DCIM\232___03\IMG_2918[/img]
[img]I:\DCIM\232___03\IMG_2919[/img]

Med venlig hilsen
Jannie

Tid til at oprette siden: 0.154 sekunder