Vandrestave, er de det værd?

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #15885 af borgs
Hej Outsite.
Jeg har aldrig prøvet at anvende vandrestave, men jeg kan se der er mange der anvender dem. Er det udgiften og den ekstra vægt værd? Hvor og hvornår bruger i dem? :huh:

Har hørt at det afbelaster knæene og jeg overvejer derfor at købe et sæt, da det var knæene der gjorde mest ondt på sidste tur. Men jeg synes bare man ser lidt tosset ud med sådan et par stave :whistle:

Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved borgs.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #15886 af Søgaard
Det er efter min mening alle pengene værd med et par stave, især for sådan en halvgammel fætter som mig. Jeg er helt enig i, at det sgu ikke ser særligt kønt ud, men hold da helt op hvor det hjælper.
Op ad bakke føler jeg, at jeg får ekstra energi, og at mine knæ bliver aflastet. Det bekræftes af mange målinger. Ned af bakke føler jeg mig sikrere, hvilket også gælder, når jeg skal forbi besværlige passager. Måske du med tiden opdager, at du kan bruge stavene ift. telt eller tarp. Så er de en positiv vægt med flere formål.
Jeg bruger ikke stavene så meget, når jeg går ligeud. Så ryger de om bag på sækken. Mine er relativt lette, så det er ikke nogen ekstra byrde.
Held og lykke

Vh Søgaard
Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved Søgaard.
Følgende bruger(e) sagde tak: borgs

Mere
10 år 1 måned siden #15887 af Pia
Besvaret af Pia på emne Vandrestave, er de det værd?
Enig med Søgaard - bortset fra det med at være en halvgammel fætter ;-)

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #15888 af LHL
Besvaret af LHL på emne Vandrestave, er de det værd?
Jeg bruger altid stave når jeg er på tur.

Ja, vandrestavene er ikke det mest sexede grej :) men de er utroligt gode både på forholdsvis flad og lige vej, idet man kan ligesom bruge armene til at trække sig frem, og i mere vanskeligt terræn er de faktisk uvurderlige, både som aflastning og sikkerhed.

Selv på dagsture i fjeldet uden særlig oppakning medbringer jeg dem, men på lige og ukomplicerede stykker, der anvendes de ikke så meget, men såsnart det går opad eller nedad, så er de i brug.

Jeg er 50+ så endnu ikke en halvgammel fætter, men en mand i sin bedste alder ;)

mvh Lars

PS Selv en som Simone Moro (4 Everest bestigninger + adskillige solo første vinter bestigninger) bruger stave når han træner og trekker i bjergene, han er ikke mere forfængelig end at det ses på flere af hans videoer. Jeg sørger altid for at vandrestavene IKKE er med på mine billeder :)
Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved LHL.

Mere
10 år 1 måned siden #15889 af MortenA
Besvaret af MortenA på emne Vandrestave, er de det værd?
Har brugt stav i nogle år - stav fordi jeg normalt kun bruger en ad gangen. Det forekommer mig noget mere naturligt - særligt med oppakning. Jeg ved ikke med aflastning, men mht stabilitet er det rigtig godt. Går du i ujævt tærræn (med oppakning) går du meget mere sikkert, og skal du krydse små bække eller andet hvor et lille hop er påkrævet giver en enkelt stav rigtig god støtte.

Mere
10 år 1 måned siden #15892 af Søgaard

LHL skrev: ...Jeg er 50+ så endnu ikke en halvgammel fætter, men en mand i sin bedste alder ;)

Jeg er også "kun" 50+ (52) og føler mig som dig Lars som en mand i min bedste alder. Jeg har endnu ikke brug for stok men tilvælger vandrestave. Udtrykket "en halvgammel fætter" skal ses i forhold til Borgs, der ser lidt yngre ud

Vh Søgaard

Tid til at oprette siden: 0.188 sekunder