Vandrestave, er de det værd?

Mere
10 år 1 måned siden #15893 af Jens
Besvaret af Jens på emne Vandrestave, er de det værd?
Stave giver rigtig god mening til al anden vandring end decideret blokmark. Her der de snarere en ulempe, synes jeg, men så kan man jo pakke dem væk eller gå med dem i hånden.

Den største ulempe for mig - jeg er hamrende ligeglad med om det ser dumt ud! - er, at de hænger fast på håndleddene, så de er i vejen hvis man lige skal bruge kikkert eller kort/kompas/GPS. Anyway, de fleste gange vælger jeg at fordelene ved selve vandringen rigeligt opvejes af ulemperne, og så kommer de med :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden #15895 af Georas
Besvaret af Georas på emne Vandrestave, er de det værd?
Hej Borgs

Jeg vil bestemt også anbefale dig at investere i et par vandrestave. Jeg er enig med andre i at det ser latterligt ud, men også enig med Jens i, at det da kan være fløjtende ligegyldigt. Det er jo sjældent på strøgtur vandrestavene kommer i brug, men ofte i fjeldterræn hvor der er begrænset med tilskuere.
Undersøgelser viser at man med samme energiforbrug kan gå 15-20 procent længere dagsetaper hvis man bruger vandrestave, det er også min personlige erfaring. I hårdt fjeldterræn udenfor stierne er de ikke til megen nytte, men er der bare antydningen af en sti eller i "venligt" terræn, der er de geniale. Jeg finder håndledsremmene irriterende og bruger dem derfor ikke. Det gør også at man hurtigere kan slippe stavene hvis man skvatter.
Som nævnt kan stavene også benyttes som teltstænger og til at krydse elve med.

Men jo, det ser lidt latterligt ud:

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: borgs

Mere
10 år 1 måned siden #15896 af gronlund
Jeg har altid stavene med på tur, - som en ekstra sikkerhed hvis knæene bliver overbelastede.

Bruger dem altid på blokmark, hvor de gør det bedre at holde balancen med ekstra kg. på ryggen. På flade stier bruger jeg dem ikke, men op og ned af stejle stier, og over elve er de rigtig gode til at hjælpe med balancen, og spotte lumske huller i snefaner.

Jeg syntes ikke de er latterlige, men er en del af mit udstyr for at få en optimal tur. ;-)

Dem jeg har, vejer ikke meget, men de larmer en del fordi de er hule, larmen opvejes af ovennævnte fordele.

Om du vil vælge de der kan foldes sammen (elastikken kan knække), eller dem med klemmer, eller dem hvor de strammes ved at dreje, er en smagssag, - MEN prøv alle tre typer i forretningen inden du køber, for der er stor forskel på priserne....!!!!

Always have a Dream..!!
Forget about the plans
that didn’t seem to work out right,
but don’t forget to always have a dream

Har du brug for lidt Tips & Trix til brug på fjeldvandring og vandreture, er du velkommen til at besøge min hjemmeside: www.hvorfordet.dk
Søger du oplysninger om...

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #15903 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Vandrestave, er de det værd?
@Borgs løb og køb ;)

Jeg har brugt stave i mange år, og når jeg bruger stave så er det pr. definition ikke latterligt :silly:
Stor set alle dem jeg kender som arbejder i fjellet bruger stave, og det er ikke uden grund - det er skadeforebyggelse! Og så bliver man mere effektiv i vanskelig terræn.
Der er ikke noget terræn der som udgangspunkt bliver enklere at gå i med stave, du bliver ikke god til at gå i blok-mark ved at have stave med. Men når du har lært hvordan man bevæge sig i blokmark, så bliver det mere effektivt med stave.

Edit: Flere varianter står klar :P

Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved Fjeldabe.

Mere
10 år 1 måned siden #15905 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Vandrestave, er de det værd?
Jeg var så heldig, at få lov at låne Ennamaria's vandrestave på hele minikurset ved Immeln i pinsen og de var helt klart en rigtig god støtte efter kort tilvænning. Især i kuperet terræn, hvor jeg kunne vandre hurtigere, fordi stavene gav mig en følelse af sikkerhed, så jeg blev mindre forsigtig og sidst på dagen hvor kræfterne de første dage slap op og jeg havde gelé-ben og derudover hindrede stavene også et par styrt, hvor den ene fod hang fast under grene, der lå på jorden og de var endvidere gode til at forcerer tæt birkekrat med, idet jeg holdt dem op foran mig og derved undgik at få grene i hovedet ;-) Og også på de lige stræk kunne farten sættes markant op ved at hjælpe til med lidt armkræfter. Så fra at være sidste mand de første dage, lykkedes det mig med lidt erfaring, at kæmpe mig op til at kunne følge med truppen :-)

Så jeg blev helt klaret overbevist om, at jeg skal have købt sådan et par stave, inden jeg skal på fjeldet om en måneds tid. De kan forøvrigt også bruges til tørrestænger, hvis der ikke lige er træer i nærheden af lejrpladsen...

Nu udestår, for mit vedkommende, så 'kun' at finde ud af hvilken type vandrestave der dækker mit behov - og det plejer at være et større udredningsarbejde for mig, når jeg køber nyt udstyr :sick: - til gengæld er jeg også super glad for og tilfreds med alt hvad jeg har købt indtil nu :woohoo: - 7-9-13 ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria, borgs

Mere
10 år 1 måned siden #15907 af Ennamaria
Jeg var så overmodig at låne mine stave ud til SusDal :silly:

Jeg har ellers brugt stave på alle vandringer undtagen dem, der går på lige vej eller danske skovstier, men jeg havde valgt at gå i vandresko i stedet for i støvler, og følte mig derfor mere sikker på fødderne (det lyder måske underligt, men jeg kan ikke mærke underlaget i de tunge og store støvler, og bliver mere usikker, når jeg vandrer i ujævnt terræn - og har derfor mere brug for stavene, end når jeg går i sko).

Det gik så fint på hele turen, og jeg var stolt af at have holdt farten og balancen. Jeg opfattede det som en super træning for anklerne og balanceevnen at bevæge mig i det ujævne terræn uden stave. En fin træning til mine to Laplandsture på tilsammen 260 km.

Vel hjemvendt er jeg ikke længere så kålhøgen. Jeg har ondt i knæ og skinneben, og kan mærke, at jeg i den grad har overbelastet dem i flere dage. Jeg har nu en måned til at hele og træne overbelastningen væk, inden jeg skal afsted.

Jeg er derfor ikke i tvivl: Mine stave skal med til Lapland, og de vil blive brugt. Af mig :) Så jeg kan holde til såvel den første som den anden tur :)

@ SiúsDal: Mine stave hedder Kompressor Masters og vejer tilsammen 560 g. De kan ikke købes mere, men du kan sagtens få tilsvarende til en rimeligt billig penge. Efter min mening er der ikke grund til at ofre op mod 1000 kr på nogle, der vejer lidt mindre.
Du bør dog vælge nogle, som har tre led, og ikke kun to. Så fylder de lidt mindre i rygsækken.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

Tid til at oprette siden: 0.171 sekunder