- Modtagne Tak: 3
Anbefaling af kniv til batoning
- pcpnielsen
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
8 år 11 måneder siden #17447
af pcpnielsen
Anbefaling af kniv til batoning blev oprettet af pcpnielsen
Hej alle,
Jeg går i overvejelser om at anskaffe en kniv, som kan bruges til at flække noget småbrænde på en vandretur.
Har i forvejen en Fjellkniven WM1, så store broderen er jo fint bud.
Men findes der et udemærket alternativ, til omkring de 500 kr? Eller skal jeg op i Enzo, Fjellkniven etc som ligger på omkring de 1000 kr.
Hører gerne alle anbefalinger
Jeg går i overvejelser om at anskaffe en kniv, som kan bruges til at flække noget småbrænde på en vandretur.
Har i forvejen en Fjellkniven WM1, så store broderen er jo fint bud.
Men findes der et udemærket alternativ, til omkring de 500 kr? Eller skal jeg op i Enzo, Fjellkniven etc som ligger på omkring de 1000 kr.
Hører gerne alle anbefalinger

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
8 år 11 måneder siden #17463
af Milho
Vh Christian
Besvaret af Milho på emne Anbefaling af kniv til batoning
Hmm, jeg tror der findes mange, men her er nogle hvor der i videoen bliver reklameret for at man kan flække brænde med den:
overlevelsesgrej.dk/collections/schrade/products/schrade-schf10
Denne står til 499,-
En billigere en, hvor træet dog ikke er så tykt i videoen:
overlevelsesgrej.dk/collections/schrade/products/schrade-schf14
Pris: 349,-
(Overlevelsesgrej.dk giver 10% til Outsite+ medlemmer).
Så faldt jeg over denne sjove kniv, men jeg kan desværre ikke læse mig til om den kan flække brænde, dog til at den burde kunne klare alt:
spejdergear.dk/shop/dajo-survivor-overlevelses-2281p.html
Pris: 299,-
Spørg Peter eller Rune fra SpejderGear om den kan klare det.
Håber det giver dig nogle svar
overlevelsesgrej.dk/collections/schrade/products/schrade-schf10
Denne står til 499,-
En billigere en, hvor træet dog ikke er så tykt i videoen:
overlevelsesgrej.dk/collections/schrade/products/schrade-schf14
(Overlevelsesgrej.dk giver 10% til Outsite+ medlemmer).
Så faldt jeg over denne sjove kniv, men jeg kan desværre ikke læse mig til om den kan flække brænde, dog til at den burde kunne klare alt:
spejdergear.dk/shop/dajo-survivor-overlevelses-2281p.html
Pris: 299,-
Spørg Peter eller Rune fra SpejderGear om den kan klare det.
Håber det giver dig nogle svar

Vh Christian
- stokrenden
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 226
8 år 11 måneder siden #17464
af stokrenden
Den kniv er ulovlig i Danmark fordi den har et hylster der er designet så den kan bæres som neckknife. Der er faktisk utrolig mange af de danske friluftsbutikker der ikke er opmærksomme på denne lovgivning. Rigtig mange af de danske butikker sælger f.eks. en Bear Grylls kniv der er designet som neckknife.
b
Besvaret af stokrenden på emne Anbefaling af kniv til batoning
Milho skrev: En billigere en, hvor træet dog ikke er så tykt i videoen: overlevelsesgrej.dk/collections/schrade/products/schrade-schf14
Den kniv er ulovlig i Danmark fordi den har et hylster der er designet så den kan bæres som neckknife. Der er faktisk utrolig mange af de danske friluftsbutikker der ikke er opmærksomme på denne lovgivning. Rigtig mange af de danske butikker sælger f.eks. en Bear Grylls kniv der er designet som neckknife.
b
- pcpnielsen
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 3
8 år 11 måneder siden #17467
af pcpnielsen
Besvaret af pcpnielsen på emne Anbefaling af kniv til batoning
Tak for Jeres input, og ikke mindst forslag til knive

Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren
8 år 10 måneder siden #17473
af DKW
Besvaret af DKW på emne Anbefaling af kniv til batoning
Jeg er uenig i at en traditionel skandinavisk knov med smal tange ikke egner sig til dét formål.
Min efterhånden 20 år gamle røde sløjdkniv fra Mora holder i alle fald endnu, og dens eneste formål er at være kniven jeg bruger til alt "ondt". Primært fordi hvis den skulle gå i stykker engang, så koster det under 100 kroner at skifte den ud. Den har flækket enddog temmelig store stykker brænde i tidens løb, uden nogen som helst problemer.
Nu jeg lige kigger i knivkassen, besidder jeg kun 2 fuldtangede knive. Den ene er en rydningskniv og bruges på arbejde lidt som en machete til afgrening mv. den anden har jeg sjældent med, fordi stålet i fuldtangen bliver røvkoldt om vinteren, har begrænset skridsikkerhed ved fedtet arbejde, og så er den imo for tung, ift. mine tilsvarende halvtangede knive, som gør akkurat det samme arbejde.
ET alternativ jeg overvejer, selvom jeg absolut foretrækker knive uden parérblad eller tilsvarende udvækster ved klingen, er mora's bushcraftkniv. Den holder aldeles udmærket, og fåes i flere udgaver.
Min efterhånden 20 år gamle røde sløjdkniv fra Mora holder i alle fald endnu, og dens eneste formål er at være kniven jeg bruger til alt "ondt". Primært fordi hvis den skulle gå i stykker engang, så koster det under 100 kroner at skifte den ud. Den har flækket enddog temmelig store stykker brænde i tidens løb, uden nogen som helst problemer.
Nu jeg lige kigger i knivkassen, besidder jeg kun 2 fuldtangede knive. Den ene er en rydningskniv og bruges på arbejde lidt som en machete til afgrening mv. den anden har jeg sjældent med, fordi stålet i fuldtangen bliver røvkoldt om vinteren, har begrænset skridsikkerhed ved fedtet arbejde, og så er den imo for tung, ift. mine tilsvarende halvtangede knive, som gør akkurat det samme arbejde.
ET alternativ jeg overvejer, selvom jeg absolut foretrækker knive uden parérblad eller tilsvarende udvækster ved klingen, er mora's bushcraftkniv. Den holder aldeles udmærket, og fåes i flere udgaver.
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
8 år 10 måneder siden #17474
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Anbefaling af kniv til batoning
Jeg har nu også brukt en kniv med smal tange (som jeg lige måtte Google) mange gange...
Men nået helt andet, hvorfor en kniv til at flække brænde? Har du overveiet en lille økse? Når jeg er på "bålturer" har jeg altid en lille
øks med, det gjør det også mulig at angripe lidt større ved om det trengs. Har faktisk ikke anden kniv end den i mitt "multitool", og det er nok til at lave lidt "spåner" og småpinne til opptenning.
Øks er sterkt undervurdert
(og så er den nærmest uunnværlig, hvis du skal igennom 15cm is for at få vand...)
Men nået helt andet, hvorfor en kniv til at flække brænde? Har du overveiet en lille økse? Når jeg er på "bålturer" har jeg altid en lille
øks med, det gjør det også mulig at angripe lidt større ved om det trengs. Har faktisk ikke anden kniv end den i mitt "multitool", og det er nok til at lave lidt "spåner" og småpinne til opptenning.
Øks er sterkt undervurdert

Tid til at oprette siden: 0.248 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333