Knivloven og forvirring??

Mere
9 år 4 måneder siden #18744 af SKPihl
Hej

Jeg er så heldig at jeg har fået en Gerber dolk (Bear Grylls) i gave.
Før jeg ønskede mig dolken, undersøgte jeg knivloven og i den anledningen kom jeg frem til, at jeg skulle ansøge om tilladelse for at bære dolken, da den overstiger 12 cm (12,2)
Jeg har så søgt og fået et brev om de mangler oplysninger, om hvilken forening jeg er medlem af, men jeg mener ikke man behøves at være medlem af en forening?? Håber ikke jeg har taget helt fejl...

Linket er til knivloven:
www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/va...cmode=presentationun

Uddrag fra loven, som jeg læser behøves man ikke være medlem i en forening?

- Andet lignende anerkendelsesværdigt formål: En kniv vil også lovligt kunne bæres og besiddes som led i en lovlig fritidsaktivitet. Dette gælder ifølge lovforarbejderne til våbenloven f.eks. spejdere og andre, der dyrker friluftsvirksomhed såsom vandreture, skovture mv. og i den forbindelse anvender kniv. Det er således også tilladt at bære og besidde kniven direkte til eller fra den lovlige fritidsaktivitet.

Det kan sagtens være mig der har læsten loven helt forkert, og derfor glad for klog råd :)

Mvh Simon

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #18747 af SKPihl
Besvaret af SKPihl på emne Knivloven og forvirring??
Hej Ljunggren

Mange tak for svaret :)
Tror du at:
Hvis jeg skulle skrive tilbage til politiet, ville et fornuftigt modsvar være i stil med dette oplæg, ift. om det er forståeligt?

mvh Simon

Mere
9 år 4 måneder siden #18750 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Knivloven og forvirring??
Hej Simon

Jeg tror, at problemet er, at undtagelsen fra reglen om de 12 cm kun gælder husholdning, erhverv, jagt, lystfiskeri og dykning - ikke f.eks. vandreture. Der står jo specifikt, at f.eks. en spejder hverken må bære eller eje en kniv på mere end 12 cm.
Du er nok kun på helt sikker grund, hvis du samtidig medbringer grej til en af de nævnte aktiviteter - og hvis du kan godtgøre, at du er på vej til eller fra?!

venligst
Martin

Mere
9 år 4 måneder siden #18767 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Knivloven og forvirring??

Ljunggren skrev: dinforsvarer.dk/nyheder/knivlov/

Mine vildmarksknive er 15 og 12,5 cm :)

Hej Ljunggren

.. det bliver de jo desværre ikke lovlige af!
Jeg har selv en Leukuu - men den ligger dybt begravet i rygsækken, indtil jeg err langt fra alfavej :)

Mere
9 år 4 måneder siden #18770 af miko
Besvaret af miko på emne Knivloven og forvirring??
Efter min ankomst til Danmark fra Alaska blev jeg stoppet af tolden i lufthavnen.

Og i min kuffert ligger en foldekniv m.lås og et blad på 8cm og en dolk på 14cm :ohmy: Tolderen gik totalt i selv sving :woohoo: politiet blev tilkaldt panik.
Til mit forsvar trak jeg et kopi af våbenloven frem og forklarer hvad de bliver brugt til ( Vi er ikke alle syge i hovedet fordi vi har en kniv) med på tur.

www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/Va..._knive.htm?WBCMODE=P

Hvorefter jeg får den besked af politiet at de vil råde mig til at få en blankvåben tilladelse. Så jeg der efter vil undgå samme problem igen.

Så mit råd er tag ned til dit lokal politikontor, og få sådan en eller gem din kniv i rygsækken som Ljunggren skriver.

Miko

Mere
9 år 4 måneder siden #18772 af SKPihl
Besvaret af SKPihl på emne Knivloven og forvirring??
#Ljunggren: Jeg har lige læst på dit link, det er lidt nemmere at forstå :)

Uddrag der fra:
Hertil gælder to undtagelser:

Hvis man medbringer kniven som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Kniven skal i så fald kun medbringes direkte til og fra den pågældende aktivitet. Eller
Der er tale om en foldekniv med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position (små lommeknive). Dem må man altså altid medbringe uanset, at kniven ikke opfylder et bestemt formål.
Det er derfor i orden, at pædagogen tager en fiskekniv med, når ungdomsklubben skal på fisketur, ligesom at det er i orden at spejderen kan komme på spejderlejr med en dolk på f.eks. 10 cm (men ikke over 12 cm

#Malte59 - Også tak for din hjælp, det er altid rart at have flere øjne på et emne :)

Så vi er enig om at så længe kniven er MAX 12 cm, så er den lovlig at bruge f.eks. når jeg er ude og vandre el.lign, som privat person

Tid til at oprette siden: 0.192 sekunder