Knivloven og forvirring??

Mere
9 år 3 måneder siden - 9 år 3 måneder siden #18831 af morten
Besvaret af morten på emne Knivloven og forvirring??

Malte59 skrev: .
Som det fremgår af tråden, så er der nogen af os der pakker kniven dybt i rygsækken og tager chancen. Men det er nok en rigtig dårlig ide at gøre det i en lufthavn, som det fremgår af Mikos indlæg .. ;)

Så længe du overholder loven (<12 cm + anerkendelsesværdigt formål i grove træk) er der ikke tale om at tage chancen. Der er ingen grund til at bekymre sig over toldere og betjente der ikke kender lovgivningen der som sådan ikke er så kompliceret, men er blevet kompliceret af, at politiet har villet afprøve grænser og deraf overfortolket lovgivningen.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Sidste redigering: 9 år 3 måneder siden ved morten.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 3 måneder siden - 9 år 3 måneder siden #18832 af morten

Jens skrev: Bemærk i øvrigt at foldeknive med ikke-låsbart blad på max 6cm (ikke 7) må medtages i håndbagage i fly (eller sådan var det i hvert tilfælde for et par år siden).

Jeg tror denne måske er ændret. Kiggede for nyligt på lufthavnens regelsæt og der var den undtagelse røget ud. Spørgsmålet er om det så er reglen eller om det er CPH der har forsimplet tingene lidt vel meget.

www.cph.dk/for-rejsen/afrejseguide/bagag...gler-for-handbagage/

Morten
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Sidste redigering: 9 år 3 måneder siden ved morten.

Mere
9 år 3 måneder siden #18833 af morten

SKPihl skrev: Det må være denne Blanket man skal have fat i. :huh:

www.politi.dk/NR/rdonlyres/7F61BE5D-DF6C...6D/0/P70480_1014.pdf

#miko

Den blanket udfyldte jeg i december og fik et tilbage svar, om jeg skal udfylde hvilken forening jeg er medlem af... Hmm det er det, der forvirrede mig i starten :blink:
Men det ligger nok at jeg skrev den er 12,2 cm! 2 mm over de lovlige 12 cm :)[/quote]
Frit fra hoften som jeg lige husker det.
Du kan få en blankvåbentilladelse der dækker køb, transport og opbevaring hjemme som ikke kræver medlemsskab af forening. Blankvåbentilladelse til brug kræver medlemsskab af forening - det er det sidste din ansøgning er gået på.

Morten
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp

Mere
9 år 3 måneder siden #18837 af SKPihl
Besvaret af SKPihl på emne Knivloven og forvirring??
#Hyst og #morten
Jeg er enig med at sund fornuft kommer man langt med, og så længe man har sit på det rene, burde det være langt rigeligt :)

Mere
9 år 1 måned siden #19829 af Garfield180
Besvaret af Garfield180 på emne Knivloven og forvirring??
Undskyld at jeg fremhæver denne efterhånden ældre tråd, men jeg har lidt info.

Det korte svar: Du SKAL have en ganske særlig grund til at kniven overstiger 12 cm til den aktivitet du skal udøve for at politidirektøren overhovedet vil overveje at give tilladelse til at du bærer et så stort sværd i Danmark.

Der er i Danmark Våbenloven, og den heraf afledte våbenbekendtgørelse som præciserer en række ting i forhold til våbenloven.

For at svare på dit spørgsmål rent juridisk: Du skal godtgøre et helt særligt formål med en kniv der overstiger 12 cm. Dette skyldes at man ifølge våbenlovens §4 ikke må bære kniv/dolk "medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål."

Vores ture er et anerkendelsesværdigt formål. Du må altså godt gå med kniv/dolk.
MEN:
Dernæst hopper vi over i våbenbekendtgørelsens § 16, hvor det udpensles at en kniv ikke må overstige 12 cm medmindre der er meddelt tilladelse af politidirektøren. Der er endda nævnt undtagelser i stk. 3: "jagt, lystfiskeri eller sportsdykning" og der er endda lagt det krav ind at knivene er særligt udformet hertil. Man har altså fra lovgivers side signaleret kraftigt at knive over 12 cm er noget det skal være svært at få tilladelse til.

Årsagen er i lægmands sprog at man ikke vil have for mange rendende rundt bevæbnet med mindre sværd.

Rent praktisk, udledt af min egen erfaring som politimand:
Du kan sagtens være uheldig at rende ind i politimester Striks på vej til og fra dine ture, men jeg tvivler stærkt på at de ville gøre noget ved sølle 2 mm i overskridelse. Husk dog at vi (der hvor jeg er) måler bladlængden fra skæftets start, dvs. også det første sløve stykke (alt der kan stikkes ind i en person ved et overfald)

Jeg ville personligt gøre noget ved det hvis vi rammer de 12,5 - 13 cm, da der så er tale om en så tydelig overtrædelse at man ikke kan hævde at være i såkaldt "god tro". Altså at der ikke er noget at være i tvivl om ved at holde linealen forkert, forskel på linealers mål mv.
Jeg vil KLART anbefale at gemme kniven i rygsækken, man skal have meget små sko på hvis man skal se bort fra at en velpakket rygsæk med overlevelsesgrej peger i retning af et lovligt formål.

Vis den gode vilje og gem kniven i rygsækken og lad denne blive i bilen på vej til og fra stedet, også under tankning mv. Således at der er en del besværlighed i at få fat i kniven. Det peger alt sammen i retning af en ansvarlig sportsudøver. Der er nemlig stor forskel på om kniven befinder sig i til "hurtigtræk" fra dørlommen i bilen eller om man skal bruge tid på at finde den i en rygsæk. Desuden skal politiet have et opfyldt mistankegrundlag for at kigge i dine ting, men det er en anden snak.

Politifolk er for det meste fornuftige og selvstændigt tænkende mennesker, men jeg har dog set flere eksempler på krakilere der VIRKELIG går op i detaljer.
Ovenstående er naturligvis ikke en officiel erklæring fra politiet, men udelukkende min udtalelse som privatperson baseret på min egen erfaring med emnet.
Følgende bruger(e) sagde tak: CachTiger, Ole G., SKPihl

Mere
9 år 1 måned siden #19831 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Knivloven og forvirring??
Tak for et fyldestgørende og let forståeligt svar :)
Af ren og skær nysgerrighed kunne jeg da godt tænke mig at vide hvornår man har BEHOV for mere end 12 cm? Jeg er godt klar over at man kan få mange knive som er længere og som nogen syntes er smarte/seje/flotte, men hvad er BEHOVET?

Med venlig hilsen
Jannie

Tid til at oprette siden: 0.209 sekunder