Knivloven og forvirring??

• aammat
  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden - 9 år 2 måneder siden #20369 af aammat
Besvaret af aammat på emne Knivloven og forvirring??
@Agge, Enhåndsbetjente foldeknive ulovlige med indførelsen af ny våbenlov i 2000..
Citat: Det er efter § 14, stk. 1, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 66. af 26. januar 2000 om våben og ammunition forbudt uden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren) at erhverve, besidde, bære eller anvende enhåndsbetjente foldeknive (hurtigtræksknive) og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive).
I den nye (2009) gælder reglen om anerkendelsesværdigt formål ikke enhåndsbetjente foldekniv, så på det punkt var mit udsagn forkert.. :unsure:

Men jeg mener stadigvæk det er et mindre tal af befolkning der I deres daglig føler sig begrænset af forbuddet om enhåndsbetjent eller låsbar foldekniv, men jægerforbundet og pressen skal jo gøre opmærksom på sin tilstedeværelse - dog lidt tidligt agurketiden kom.. B)
Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved aammat.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 2 måneder siden - 9 år 2 måneder siden #20370 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Knivloven og forvirring??

aammat skrev: Men jeg mener stadigvæk det er et mindre tal af befolkning der I deres daglig føler sig begrænset af forbuddet om enhåndsbetjent eller låsbar foldekniv, men jægerforbundet og pressen skal jo gøre opmærksom på sin tilstedeværelse - dog lidt tidligt agurketiden kom.. B)

Der er ikke tale om en agurketidshistorie. Flere butikker er allerede blevet idømt store bøder, fordi de har haft knive, som er designet til at være tohåndsbetjente, men som der er muligt at åbne med en hånd.

I Aarhus har politiet foretaget razzia imod flere butikker, dog uden at give bøder, men med en henstilling om at stoppe salg af en lang række knive, som ellers er designet til at være tohåndsbetjente! Her er et par eksempler på knive som Jagt- & Fiskerimagasinet i Aarhus har fået påbud om ikke mere at sælge ellers vanker der en bøde:

b
Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved stokrenden.

Mere
9 år 2 måneder siden #20405 af SpejderGEAR.dk
Det er meget uheldigt, at vi som privatpersoner / butikker skal fanges i den gråzone som knivloven er.

Opinel foldekniven, vist på Stokrendens foto herover, har vi faktisk fået oplyst fra distributøren er lovlig.

Vi har selv været i tvivl, da vi som flere mente at som låsbar foldekniv over 7 cm er den ulovlig - så vi tog sagen til politiets eksperter: Center/Øst for Våben og Tilladelser, og lod Politiets egne jurister afgøre.

Som I ser af indsatte dokumentation herunder, har vi fået sort på hvidt, at Opinel foldekniv nr 6 og nr 8, med bladlængde over 7 cm, som kan låses - godt må benyttes i anerkendelsesværdigt øjemed.

Det rejser naturligt spørgsmålet, hvorfor nogle privatpersoner og butikker får bøder for at indehave/sælge tilsvarende knive, når andre får en godkendelse.

Frustrationen falder tilbage på formuleringen i knivloven/våbenloven og en præcision er derfor så meget mere afgørende.

Mit forslag vil være at benytte vores (noget kaffeplettede) godkendelse som grundlag for et besøg på jeres egen respektive politistation, og få en egen godkendelse baseret på vores, således at I i god tro, kan indehave jeres lovlige knive.

Forhåbentlig vil et stigende arbejdspres hos Politiet medvirke et krav fra samme, rettet mod politikerne om at få en bedre formuleret knivlov.

Jeg håber at vores brev, som jeg faktisk frygtede var blevet væk under flytningen, kan hjælpe jer fremover.

Mange friluftshilsner

Peter
/SpejderGEAR.dk

PS - her en lille reaktion på Jægerforbundets video, som vi lavede for et par dage siden :cheer:

Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Ljunggren, morten, Ennamaria, Georas, CStuwitz, JanKai, Pihlen

Mere
9 år 2 måneder siden #20411 af Milho
Besvaret af Milho på emne Knivloven og forvirring??
Jeg har skrevet det før, men paragraf 4 holder jeg mig til og lader ellers værre med at tage kniv med når jeg skal på IN en fredag aften for at lave runningman.

Vh Christian

Mere
9 år 2 måneder siden #20441 af JensB
Besvaret af JensB på emne Knivloven og forvirring??
Jeg pakker altid min kniv i rygsækken sammen med maden og lader den forblive der på rejsen til og fra området, hvor jeg skal vandre. I øvrigt ligger den også sammen med maden under selve vandreturen.

Kort sagt: Jeg bærer den ikke uden på tøjet eller kroppen!

Så skulle der ikke kunne herske nogen tvivl om, hvorfor kniven er med!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html

Tid til at oprette siden: 0.188 sekunder