Hvilken rygsæk har i og hvorfor.?

Mere
10 år 9 måneder siden #9908 af Georas
Hej Denmyos

Jeg har også været i militæret, i tre år i starten af halvfemserne. Udstyret var bestemt ikke noget at råbe hurra for, meget tungt og klodset, men til gengæld med en høj holdbarhed og pålidelighed.

Men allerede i slutningen af firserne blev jeg via et fjeldkursus på Ringsted ungdomsskole introduceret til Lowe alpine, og jeg investerede i flere modeller. Først en mindre en jeg har glemt navnet på, derefter en Lowe Alpine Holoflex, der var en kæmperygsæk på 100-120 liter; der skulle jo være plads til ALT på sådan en fjeldtur. Holoflex´en havde imidlertid et svagt hoftebærebælte, rygsækken udgik af produktion, men takket være garantien fik jeg byttet den til en Lowe Alpine Alpamayo rygsæk(selvfølgelig i army grøn), en 80-100 liters rygsæk der har været trofast i igennem talrige bjergture igennem snart 20 år.

Inde på sitet her har der dog gennem længere tid kørt en letvægts snak/diskussion, hvor mange har argumenteret for at man bør forsøge at gøre sin rygsækmed indhold lettere, og at man kan gøre det med ca. den samme komfort som før. Jeg er blevet inspireret, men desværre også en del fattigere, da jeg nu har investeret i letvægtstelt, -liggeunderlag, -håndklæde, -sovepose, -rygsæk o.s.v.

Inspirationen dukkede op første gang da jeg besluttede mig for at veje min gamle Alpamayo sæk, med sidelommer og solbrilleetui, og den vejer lige over 3,6 kg(!)
Lægger man det gamle Trangia, militærsoveposen fra halvfemserne, det gamle liggeunderlag og mit gamle 4,5 kg tunge Fjällræven telt oveni, så er man oppe på en 14-15 kg, allerede inden mad, tøj , toiletsager, førstehjælp o.s.v. skal i sækken.

Jeg har nu købt denne rygsæk, der vejer 1,2 kg(og den fås også i armygrøn, hvis det kræves ;) ):

Se dette er jo en letvægtsrygsæk, men med lidt fantasi kan man altså starte sin lange fjeldtur med ca. 14 kg i rygsækken. Ulempen er så, at man ikke kan kaste sin letvægtsrygsæk ned i det nærmeste videsnår, og man kan heller ikke benytte den som siddepude under frokostpausen.....
Jeg glæder mig til gengæld til en vandreoplevelse, der ikke starter med at man okser afsted med 25-30-35 kg i rygsækken.

De bedste hilsner
Rasmus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 9 måneder siden #9911 af denmyos

albertsen33 skrev: Jeg købte igår, lørdag en Osprey M's Aether 60, på 63L i blå
Dog ikke den samme som linkede til, men modellen ældre. Dvs uden lommer på bæltet, og ikke lige så fancy drikke system.

shop.outdoorseason.dk/shop/osprey-ms-aether-29442p.html

Hvorfor?
Efter 7 år i FSV ville jeg prøve at bruge en "rigtig" taske, og ikke det bras vi havde. (Har været for nærig til at bruge penge på en grøn norrøna taske, som nogle eller gjorde)

Hvilken en norrøna var det.?

Mere
10 år 9 måneder siden #9914 af albertsen33

denmyos skrev:

albertsen33 skrev: Jeg købte igår, lørdag en Osprey M's Aether 60, på 63L i blå
Dog ikke den samme som linkede til, men modellen ældre. Dvs uden lommer på bæltet, og ikke lige så fancy drikke system.

shop.outdoorseason.dk/shop/osprey-ms-aether-29442p.html

Hvorfor?
Efter 7 år i FSV ville jeg prøve at bruge en "rigtig" taske, og ikke det bras vi havde. (Har været for nærig til at bruge penge på en grøn norrøna taske, som nogle eller gjorde)

Hvilken en norrøna var det.?

Tror nærmere det var en Lowe Alpine, men hvilken. Ja det ved jeg ikke, gik mere op i våben tilbehør, udstyr, føringsmidler osv.

Mere
10 år 9 måneder siden #9923 af Christian.B
Er der et sted i nærheden af København man kan se/prøve Aarn rygsække ?
eller er det kun i webshop?

Mere
10 år 9 måneder siden #9929 af Backpackinglight.dk
Jeg holder til i Fredensborg / Nødebo og har et voksende antal mennesker der prøver udstyr og taler om udstyr i mit køkken over en kop kaffe. Du skal være velkommen efter aftale.

Venlig hilsen
Niels
Backpackinglight.dk

“To equip a pedestrian with shelter, bedding, utensils, food, and other necessities, in a pack so light and small that he can carry it without overstrain, is really a fine art.”

– Horace Kephart, Camping and Woodcraft, 1917

Mere
10 år 9 måneder siden #9947 af Maffu
Jeg købte en Golite Pinnacle hos Outlandia.dk eller Backpackinglight.dk som hedder nu. Jeg blev så begejstret for sækken at jeg også købte en en Golite Jam. Sidstnævnte er klart min favorit, med en kapacitet på 50 L og en vægt på ca. 800g u-snittet, er det den jeg bruger mest. Jeg synes den er utrolig behagelig at have på med vægt op til 12 kg incl alt. Og så er den billig. Rygsækken har dog ikke en ramme, så man skal være lidt mere omhyggelig med pakningen.

Oksen pløjer langsomt, men jorden er tålmodig.

Tid til at oprette siden: 0.197 sekunder