- Modtagne Tak: 226
Imprægnering af telt-syninger
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
10 år 4 måneder siden #10682
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Imprægnering af telt-syninger
Hvilken type tråd bruges hos traptent?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- stokrenden
-
- Bruger
-
Less
Mere
10 år 4 måneder siden #10683
af stokrenden
Jeg tror de bruger polyester, men jeg har ikke selv et tarp tent så jeg ved det ikke.
Det havde nok været bedre med en polyester bomulds blanding, så havde der ikke været
Lige så stort behov for at bruge seamseal.
b
Besvaret af stokrenden på emne Imprægnering af telt-syninger
Fjeldabe skrev: Hvilken type tråd bruges hos traptent?
Jeg tror de bruger polyester, men jeg har ikke selv et tarp tent så jeg ved det ikke.
Det havde nok været bedre med en polyester bomulds blanding, så havde der ikke været
Lige så stort behov for at bruge seamseal.
b
10 år 4 måneder siden #10685
af NOB
Det ved jeg ikke, men Tarptent bruger en Guterman polyester tråd (sorry det var en oplagt joke), jeg kender ikke den eksakte størrelse på tråden, men den er ikke særlig tyk.
Nu blev det nørdet, så forklar mig lige hvorfor en bomuld/polyester tråd vil kræve mindre sømforsegling? Kan bomuld overhovedet bruges i denne sammengæng? Ikke at jeg synes behovet er stort, mit eget er kun forseglet på oversiden af dugen der er over inderteltet.
Alternativet til at forsegle sømmene er at tape syningerne indenfra, og det er både dyrere og mere sårbart overfor miljøskift.
Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
Min blog om vandring og friluftsliv
Besvaret af NOB på emne Imprægnering af telt-syninger
Fjeldabe skrev: Hvilken type tråd bruges hos traptent?
Det ved jeg ikke, men Tarptent bruger en Guterman polyester tråd (sorry det var en oplagt joke), jeg kender ikke den eksakte størrelse på tråden, men den er ikke særlig tyk.
Nu blev det nørdet, så forklar mig lige hvorfor en bomuld/polyester tråd vil kræve mindre sømforsegling? Kan bomuld overhovedet bruges i denne sammengæng? Ikke at jeg synes behovet er stort, mit eget er kun forseglet på oversiden af dugen der er over inderteltet.
Alternativet til at forsegle sømmene er at tape syningerne indenfra, og det er både dyrere og mere sårbart overfor miljøskift.
Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
Min blog om vandring og friluftsliv
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
10 år 4 måneder siden - 10 år 4 måneder siden #10686
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Imprægnering af telt-syninger
Ja ja, gjør narr av den ordblide 
En bomull/poly. tråd krever i utgangspunkt ikke sømforsegling. En del produsenter der bruker silikonbehandletduk benyter en polyestertråd som er vevd over et lager av bomull. Når tråden blir fuktig utvider bomullen seg og tetter automatisk sømmen. (derfor opplever en del, at første gang teltet brukes i regn, så kommer der små dråper vann ved sømmen - inntil tråden selv forsegler sømmen).
Der med ikke sagt, at sømmen aldri noensinne vil kreve gjenforsegling/impregnering...

En bomull/poly. tråd krever i utgangspunkt ikke sømforsegling. En del produsenter der bruker silikonbehandletduk benyter en polyestertråd som er vevd over et lager av bomull. Når tråden blir fuktig utvider bomullen seg og tetter automatisk sømmen. (derfor opplever en del, at første gang teltet brukes i regn, så kommer der små dråper vann ved sømmen - inntil tråden selv forsegler sømmen).
Der med ikke sagt, at sømmen aldri noensinne vil kreve gjenforsegling/impregnering...
Sidste redigering: 10 år 4 måneder siden ved Fjeldabe.
- stokrenden
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 226
10 år 4 måneder siden #10689
af stokrenden
Jeg tror egentlig ikke det er dyrere at tape sømmene. Jeg synes jeg har set et par forholdsvis billige telte med tapede sømme. Men jeg tror ikke der er noget tape, der kan hænge fast på ren silnylon. Mange telte har jo silikone på ydersiden og PU på indersiden, netop fordi det så er muligt at tape sømmene. (F.eks det Zephyros Lite du selv sælger.)
b
Besvaret af stokrenden på emne Imprægnering af telt-syninger
NOB skrev: Alternativet til at forsegle sømmene er at tape syningerne indenfra, og det er både dyrere og mere sårbart overfor miljøskift.
Jeg tror egentlig ikke det er dyrere at tape sømmene. Jeg synes jeg har set et par forholdsvis billige telte med tapede sømme. Men jeg tror ikke der er noget tape, der kan hænge fast på ren silnylon. Mange telte har jo silikone på ydersiden og PU på indersiden, netop fordi det så er muligt at tape sømmene. (F.eks det Zephyros Lite du selv sælger.)
b
Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333