Et 4-mands telt eller to 2-mands

Mere
10 år 9 måneder siden #8449 af KP
Hej alle

Jeg er så småt ved at vende tilbage til friluftslivet efter en lang pause, og skal derfor til at investere i noget udstyr, bl.a. et telt. Det skal bruges til noget forskelligt, og jeg er derfor godt klar over at jeg nok ikke kan opfylde alle kravene med kun et telt. Men jeg håber at I vil kunne komme med nogle gode råd.

Til sommer vil vi starte let ved at tage en kanotur på 5-7 dage på Gudenåen. Det bliver mig, konen og to børn på hhv. 3,5 og lige knap 2 år. Min første tanke var bare at skaffe et 4-mands telt, men tænkte bagefter om en bedre løsning var to 2-mands telte da man så kan bruge dem til andre ture hvor man ikke har hele familien med. Budgettet er desværre ikke alt for stort, så jeg tænker at det maks. skal koste 3000 kr.

Så vidt jeg kan se er der disse fordele ved de to løsninger:
Et 4-mands
- Højere til loftet
- Større apsis (vigtigt til madlavning osv. i kedeligt vejr)
- Billigere
- Kun et telt skal slås op og pakkes sammen

To 2-mands
- Kan bruges til enkelt- eller tomands ture (stort plus)
- Giver mulighed for forældre og børnetelt når børnene er større (såfremt telterne holder så længe)

Jeg hælder nok mest til den sidste løsning, og har i den forbindelse set at folk har godt at sige om Vango Halo 200, især til prisen (fås til ca. 1.000 kr i UK). Kan godt lide at kuppelformen giver forholdsvis højt til loftet (120 cm), og så er den selvstående. Den har to indgange med hver sit apsis, hvilket er meget praktisk når man er to, og så kan man også lufte godt ud. Ulempen er så at den ikke har et særlig stort apsis som f.eks. et tunneltelt, hvilket muligvis kan blive et problem til f.eks. madlavning. Eller hvad? :)

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på i hhv. den ene og den anden løsning? Har I andre gjort jer denne slags overvejelser på et tidspunkt? Jeg tager naturligvis også imod råd til valg af teltmodel.
Udover den nævnte kanotur skal teltet primært bruges til korte vandreture og havkajakture. Mht. sæsoner er det forår, sommer og efterår der kan blive aktuelle.

På forhånd tak

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 9 måneder siden #8453 af stokrenden
Hvor vigtig er vægten af teltet? To Vango Halo 200 kommer op omkring 7,5 kg

Så du kan sagtens finde lettere telte i samme prisklasse, men hvis teltene mest skal bruges i kano og kajak er vægten jo ikke så afgørende, og Halo giver jo god siddehøjde og plads i inderteltet.

Du kan måske sende en besked til brugeren Keld hvis du har spørgsmål om Halo, han har lavet en anmeldelse af teltet herinde.

www.outsite.org/index.php/forum/artikel-.../1785-vango-halo-200

b

Mere
10 år 9 måneder siden #8454 af KP
Besvaret af KP på emne Et 4-mands telt eller to 2-mands
Det var faktisk i Kelds tråd over på havkajakroerne.dk der gjorde mig opmærksom på det pågældende telt.
Jeg ved godt at Halo ikke er det letteste telt, men jeg kender ikke selv til modeller i den prisklasse som er meget lettere, uden at det går udover komforten. Mange nævner f.eks. MSR Hubba Hubba som ligner Halo'en i udformning, men den er både betydelig dyrere og har et meget tyndt indertelt, så den er vist ikke så varm. Men som sagt, byd gerne ind.
Vægten er måske heller ikke så afgørende da den som sagt mest skal bruges til korte vandreture (en eller to dage) og havkajak. Pakkevolumen er derimod af betydning.

Mere
10 år 9 måneder siden #8456 af stokrenden
Vango Banshee 300 ville være et godt bud hvis du vil spare omkring 1 kg i vægt pr. telt, men komforten er selvfølgelig ikke helt så god.

b

Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #8457 af NOB
Besvaret af NOB på emne Et 4-mands telt eller to 2-mands
Ikke at jeg skal blande mig unødigt i jeres familie forhold, men ideen om en familie ferie er vel at være sammen som familie. Ikke at sove i hvert jeres telt med små børn? Var det tur med gutterne, så kunne jeg forstå den med to telte.

Køb et telt til jeres familie ture, så kan du sove i bivuak på dine alene ture, indtil du får råd til at købe et ordentligt vandre/kajak telt.

My two cents.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved NOB.

Mere
10 år 9 måneder siden #8458 af KP
Besvaret af KP på emne Et 4-mands telt eller to 2-mands
Tak for dit indlæg NOB. Jeg vil delvist give dig ret i din bemærkning. Et større telt vil bestemt give bedre forhold for familiehygge, især hvis det skulle regne og man ikke kan nyde ferien udendørs. Men mht. sovetid er det både en fordel og ulempe. Vores børn har desværre aldrig været af den type som sover godt om natten, og vi har for længst indset at, især hvis en af dem er utidig, det kan være en god idé at dele os så vi ikke får ødelagt nattesøvnen begge to.
Men som jeg skriver i mit oprindelige indlæg, er jeg godt klar over at jeg nok ikke kan få det hele uden at investere i flere slags telte. Og det er denne slags fordele/ulemper jeg er ude efter her :)

Tid til at oprette siden: 0.176 sekunder