Hvor stor betydning har korrekt længde af sovepose

Mere
10 år 10 måneder siden #10048 af TorbenJørgensen
Er der nogle der har nogle erfaringer med hvor meget længden på soveposen har af betydning for hvor godt man holder varmen? Større længde betyder mere fyld som skal varmes på, og det skal der vel bruges mere energi på, og jeg tænker at man så alt andet lige vil fryse mindre. Desuden vil en for lang sovepose betyde at man ikke kommer helt ned i fodenden hvor der er dobbeltpolstret...

Jeg påtænker at købe en ny sovepose til min kæreste, men tænker at købe den i en længde, så jeg også kan passe den... Hun er 170 cm høj, og jeg er 181 cm høj. Jeg påtænker at købe en Yeti Fusion 750 eller 900 i længde 190 cm. Jeg tror nemlig ikke jeg kan ligge i længde 175 cm. Jeg har allerede en selv en Yeti Fusion 500 i længde 190 cm, som jeg er meget tilfreds med.

Er det helt håbløst at købe en længde 190 cm til hende?
Og hvor meget vil i tro det ændre sådan rent temperaturmæssigt?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 10 måneder siden #10049 af skruen
Nej, og det er tros alt kun 20 cm, for hende, men måske du skulle overveje lidt ekstra længde, så du ikke "sparker" hul i fodenden om natten.

mvh

Michael

Det gør ikke noget man er dum, bare man ikke er rådvild.

out.markussen-net.dk

Mere
10 år 10 måneder siden #10052 af NOB
Jeg ville ikke gøre det. Soveposer skal passe både i længde og bredde for ikke at danne kuldebroer. Du er garanteret både længere og bredere.

Vælger du alligevel at købe den, kan i snøre enden sammen med en elastik eller snor i fodenden, så der ikke er et hulrum hun skal varme op. I forvejen har kvinder som udgangspunkt mindre muskelmasse, det er også derfor at komfort temp er forskellig for mænd og kvinder.

My 2 cents.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Mere
10 år 10 måneder siden #10056 af kly
Personligt synes jeg ikke, det er en god ide. Tilslutter mig NOB.
I tillæg er sovestilling individuel. Jeg sover mest på siden og har haft prøvet en 170 cm pose uden at komme i karambolage med længde.
Min erfaring er at personhøjde og anbefalet poselængde ikke behøves at være identisk. Jeg er 178 cm høj og har 190 cm poser. Den næste vil blive 170/175 cm, og smal eller med elastik (el lign) så posen smyger sig om kroppen. For jeg er og har altid været en frossenpind uanset min fysiske form. Det må også skulle ind i jeres overvejelser: "Er hun en varmedunk eller en frossenpind?" ;)

God posejagt

/kly

Mere
10 år 10 måneder siden #10057 af NOB
Du får lige min kones kommentar.

"Hvis han (dig) køber en pose hun (din kæreste) fryser i, så er han da helt sikker på at få den for sig selv".

Set fra dit synspunkt er det jo vældig smart, bortset fra du altså kommer til at skulle købe en til "hende" igen. :-)

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Mere
10 år 10 måneder siden #10060 af SebastianAndersen
Ja, 20 cm. lyder jo ikke af meget. Men lige med soveposer, så vil jeg også sige at det ikke duer.
Der vil blive skabt kuldebroer, og det er nok der det overvejende problem ligger.

Tid til at oprette siden: 0.148 sekunder