Telt under 4 kg. til 4 personer

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 8 måneder siden #15850 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Telt under 4 kg. til 4 personer
Jeg har selv Hubba hubba HP, og den har følgende spec.: Rainfly Fabric 20D ripstop nylon 1000mm DurashieldTM polyurethane & silicone.
Det er udelukende blevet brugt i fjellet i absolut alle typer vejr... Det er 110% vandtæt, absolutt ikke nogen grund til at gå for 3000mm i dugen, i bunden ja.

Helsport fjellheimen Light og SuperLight har jeg også sovet i på fjellet i dårligt vejr, heller ikke noget problem, de holder begge 2000mm.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden #15852 af Malte59
Hej

Det her er den eneste seriøse kilde til vandsøjletryk jeg har kunnet finde:

www.teknologisk.dk/ydelser/krav-til-overtoej-til-boern/32338

.. hvis TI anbefaler 3-4000 mm til børne-regntøj - mon så ikke det også er dækkende for teltes bund (presses mod overfladen ligesom tøjet gør, når børnene sidder ned!). Jeg vil tro, at man sagtens kan nøjes med 1000 mm i oversejlet - og at andre parametre som kvalitet af samlinger og syninger (bør være tapede!) er mere afgørende!

venligst
Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: pg

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 8 måneder siden #15853 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Telt under 4 kg. til 4 personer

Malte59 skrev: ... kvalitet af samlinger og syninger (bør være tapede!) er mere afgørende!

venligst
Martin

Tapede sømme er vigtigt på for eksempel oversejl med PU coating, men silikonebehandlede oversejl kan ikke tapes (tapen "bider" ikke på silikonen), her bruger man som regel en tråd med poly/bomull som vil tætne sømmen når bomullen udvider sig.

Til alm. voksen bekledning regnes iøvrigt 1500mm for vandtæt.

Mere
9 år 8 måneder siden #15854 af FHS
Besvaret af FHS på emne Telt under 4 kg. til 4 personer
+1 til hubba serien. Har mutha hubba i 1 generations udgaven. Har både haft det med på fjeldet, med i kajakken, på vandretur i dk, i Sverige og bilferie i Europa. Det har altid været 100% tørt i inderteltet. Der er dog lidt komdens på oversejlet. Har intet at udsætte på vandtætheden.

Mere
9 år 8 måneder siden #15857 af MortenA
Hvis holdbarhed er en vigtig parameter kan jeg desværre ikke ud fra personlige erfaringer anbefale et Helsport Fjelheim.

Har selv et og det er utæt i bunden efter en ca. 5 års ret let brug. Vil sige at det er _for_ tyndt i materialet. Jeg synes jeg har været rimelig forsigtig - men har dog ikke brugt et ekstra underlag da jeg syntes det var lidt modsatrettet formålet med et let telt at skulle slæbe et tungt ekstraunderlag med.

Mere
9 år 8 måneder siden #15858 af stokrenden

MortenA skrev: Hvis holdbarhed er en vigtig parameter kan jeg desværre ikke ud fra personlige erfaringer anbefale et Helsport Fjelheim.

Har selv et og det er utæt i bunden efter en ca. 5 års ret let brug. Vil sige at det er _for_ tyndt i materialet. Jeg synes jeg har været rimelig forsigtig - men har dog ikke brugt et ekstra underlag da jeg syntes det var lidt modsatrettet formålet med et let telt at skulle slæbe et tungt ekstraunderlag med.

Den vandtætte belægning er jo på indersiden af teltbunden, så medmindre du har lavet deciderede huller i stoffet har den manglende vandtæthed ikke noget med stoffets tykkelse at gøre men derimod en dårlig belægning på stoffet.

b

Tid til at oprette siden: 0.212 sekunder