- Modtagne Tak: 2
Erfaring med imprægnering?
- Lostmonkey
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
9 år 1 måned siden - 9 år 1 måned siden #17340
af Lostmonkey
Erfaring med imprægnering? blev oprettet af Lostmonkey
Jeg har et efterhånden 14-15 år gammelt PU-belagt telt, hvor jeg på de sidste par ture har haft problemer med vandtætheden. Jeg har svært ved at afgøre om vandet kommer ind via oversejlet eller teltbunden, men kan ved regn blot konstatere at der over tid samles små vandpytter inde i teltet.
Jeg har allerede forsøgt at bruge sømforsegler og sprayet oversejlet med en "Textil imprægnering" købt i supermarked, men desværre uden resultat. Jeg overvejer selvfølgelig om det er tid til et nyt telt. Men trods alderen synes jeg ikke det er et meget slidt telt, da jeg vel i gennemsnit kun har brugt det 1-2 uger om året.
Jeg overvejer at give det et sidste forsøg med imprægning med Grangers Fabsil, som tilsyneladende er produktet de fleste friluftsbutikker anbefaler. Nok noget jeg skulle have gjort tidligere og kan godt være det er spild af penge og tid på dette stadie. Er der nogen, som har erfaring med at redde et utæt telt med imprægnering?
(Jeg kan se, at der ved nyere telte er angivet et betydeligt højere vandsøjletryk mht. vandtæthed end ved mit, som ifølge beskrivelsen kun kan klare 1500mm for oversejl og 2000mm for bund.)
Jeg har allerede forsøgt at bruge sømforsegler og sprayet oversejlet med en "Textil imprægnering" købt i supermarked, men desværre uden resultat. Jeg overvejer selvfølgelig om det er tid til et nyt telt. Men trods alderen synes jeg ikke det er et meget slidt telt, da jeg vel i gennemsnit kun har brugt det 1-2 uger om året.
Jeg overvejer at give det et sidste forsøg med imprægning med Grangers Fabsil, som tilsyneladende er produktet de fleste friluftsbutikker anbefaler. Nok noget jeg skulle have gjort tidligere og kan godt være det er spild af penge og tid på dette stadie. Er der nogen, som har erfaring med at redde et utæt telt med imprægnering?
(Jeg kan se, at der ved nyere telte er angivet et betydeligt højere vandsøjletryk mht. vandtæthed end ved mit, som ifølge beskrivelsen kun kan klare 1500mm for oversejl og 2000mm for bund.)
Sidste redigering: 9 år 1 måned siden ved Lostmonkey.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
9 år 1 måned siden #17352
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Erfaring med imprægnering?
Jeg har i en anden tråd beskrevet, at jeg syntes Fabsil virkede dårligt på mit Fjällräven-telt - jeg har en stor mistanke om, at det forkortede levetiden hvertfald på teltbunden, idet pu-belægningen skallede hurtigt af.
Når jeg læser om Fabsil, hvor det sælges i forskellige friluftsforretninger, virker det som om det er ok til telte. Spørgsmålet er så, om man kan bruge et silikone-produkt på et pu-belagt telt?
De dyrere telte er oftest lavet med stof, der udelukkende er silikoniseret - det har en længere levetid en pu-belagt stof (og er dyrere og lettere).
Hvis teltet er utæt, skal du vel prøve om Fabsil er løsningen - og ellers må du købe et nyt telt?
Når jeg læser om Fabsil, hvor det sælges i forskellige friluftsforretninger, virker det som om det er ok til telte. Spørgsmålet er så, om man kan bruge et silikone-produkt på et pu-belagt telt?
De dyrere telte er oftest lavet med stof, der udelukkende er silikoniseret - det har en længere levetid en pu-belagt stof (og er dyrere og lettere).
Hvis teltet er utæt, skal du vel prøve om Fabsil er løsningen - og ellers må du købe et nyt telt?
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
- stokrenden
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 226
9 år 1 måned siden #17355
af stokrenden
b
Besvaret af stokrenden på emne Erfaring med imprægnering?
Man kan ikke imprægnere et pu-belagt telt med en silikonebaseret løsning som fabsil, det giver i hvert fald ikke et særligt godt resultat. polyurethan bliver brugt som en belægning på stoffet, hvorimod silikone trænger ind i stoffet og "imprægnerer" det. Det gamle pu-lag vil derfor forhindre silikonen i at trænge ordentligt ind i stoffet. Når pu-laget på et telt begynder at delaminere er det ofte et tegn på at resten af teltstoffet desværre også har set bedre dage.
b
- Lostmonkey
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 2
9 år 1 måned siden #17361
af Lostmonkey
Besvaret af Lostmonkey på emne Erfaring med imprægnering?
Spejdersport skriver: "Ideelt til PU coatede og ikke belagte telte. Er ikke velegnet til silkoniserede telte".
Der er vel ikke andet for end at jeg giver det en chance. Virker det, er det jo noget billigere end et nyt telt
Der er vel ikke andet for end at jeg giver det en chance. Virker det, er det jo noget billigere end et nyt telt

Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333