CO2 måler

Mere
8 år 10 måneder siden #17494 af Buzkashi
CO2 måler blev oprettet af Buzkashi
Hej, jeg har fornyelig anskaffet mig en lavvu, og vil rigtige gerne prøve at tænde op i teltet i en brænder. Jeg ville dog gerne have fingre i en CO2 måler når jeg skal teste med ild inde i teltet.

Jeg syntes de er dyre, så spørgsmålet går på, om der er nogen som ved hvor man kan leje en CO2 måler?

Håber der er nogen som kan hjælpe. Erfaringer med bål/ild i lavvu vil jeg også meget gerne høre om. :)

Bedste hilsner

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 10 måneder siden #17495 af Milho
Besvaret af Milho på emne CO2 måler
Du kan sagtens tænde bål i en Lavvu.
Der er f.eks en artikel om det her...
I artiklen er der gode illustrationer der viser hvorfor det kan lade sig gøre og hvad du ikke skal gøre, så jeg vil ikke selv rode mig ud i at forklare det :lol:

Vi havde ovn med på en vinter tur, det var rigtig hyggeligt:

Vh Christian

Mere
8 år 10 måneder siden #17496 af Buzkashi
Besvaret af Buzkashi på emne CO2 måler
Hej Milho

Tak for responsen og linket - glæader jeg mig til at læse.

Jeg ved godt at man kan lave bål i lavvu'en, men jeg er selvfølgelig nervøs for CO2 i teltet. Vi taler om en åben brænder hvori man putter brænde i og tænder ... altså åben ild, det vil sige ingen skorsten som fører røgen og CO2 ud.

Jeg tænker at med en CO2 måler vil jeg kunne følge CO2 niveauet ift. hvordan man bruger ventilationslemmene, og dermed få en idé om, hvor meget/lidt man skal åbne ventilationslemmene.

Inden jeg købte teltet (Helsport Varanger Camp 8-10), så kiggede jeg netop på den video du linker til - ret så meget tiltalende :cheer:

Så vidt jeg husker, så ser man ikke i laver bål i teltet? Prøvede i at lave bål derinde?

Bedste hilsner

Mere
8 år 10 måneder siden #17497 af Milho
Besvaret af Milho på emne CO2 måler
Nej vi havde ovnen, men jeg talte med nogle om netop ild i lavvu'en da man også ser de gør det på film osv (indianer osv.).

Jeg kan faktisk godt forstå din bekymring, selvom det tilsyneladende er fint. Hvis du finder noget og tager nogle målinger, må du meget gerne skrive om det!

Vh Christian

Mere
8 år 10 måneder siden #17498 af GLM
Besvaret af GLM på emne CO2 måler
Det er ikke CO2 du skal bekymre dig om, det er CO (kulilte), der er farligt. Så hvis du vil have en måler skal det være en CO-måler.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

Mere
8 år 10 måneder siden - 8 år 10 måneder siden #17499 af Buzkashi
Besvaret af Buzkashi på emne CO2 måler
@Milho, jeg skal nok vende tilbage når jeg er blevet klogere på det.

@GLM, tak for præciseringen :blush:

Bedste hilsner
Sidste redigering: 8 år 10 måneder siden ved Buzkashi.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

Tid til at oprette siden: 0.222 sekunder