- Modtagne Tak: 210
Valg af ny sovepose - Hjælp! :-)
Hvis du vil holde varmen som kvinde til ca. 0 grader, så kræves der minimum ca. 450-550 gram høj kvalitetsfyld i form af gode gåsedun eller top end syntetisk fyld feks. Climashield. Du siger, du er en frossenpind, så læg lidt mere fyld til eller tag mere tøj på nede i soveposen. Jeg har personligt flere gange sovet i alt mit tøj inkluderet regntøj for at holde varmen. Jeg er også en frossenpind.
Du skal selv levere varmen i posen, fyldet er der kun til at holde på den. Sørg også for at have spist noget med god energi inden du skal sove, så kroppen har noget at forbrænde.
Du skal heller ikke negligere dit underlags betydning i at holde på varmen, specielt i koldt vejr, her kan underlaget suge varmen ud af dig, hvis det ikke isolerer nok mod jorden.
Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
Min blog om vandring og friluftsliv
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er som med det meste, det er en afvejning og et kompromis.
Hvis man er en frossenpind, så er en Helium 400 nok for kold når temperaturen nærmer sig frysepunktet. Men hvis det kun er undtagelsesvis at man skal sove ude når det er så koldt, og de fleste overnatninger vil være ved varmere temperaturer, ja så må man overveje om man ikke vil være bedre tjent med en Helium 400, og så tage ekstra tøj på de få gange.
Omvendt så vil en Helium 600 være en helgardering. Personligt, da jeg havde en Helium 800 i forvejen til vinterbrug, så tog jeg Helium 400 til sommerbrug, og så tager jeg ekstra tøj på hvis det enkelte nætter bliver koldt, f.eks. på en fjeldtur.
Omvendt, hvis jeg er i tvivl til en tur i DK eller Sydverige, så tager jeg Helium 800 med, jeg gider heller ikke ligge og fryse

Endelig så har NOB helt ret, et dårligt underlag kan suge varmen ud af en nok så god og fin sovepose. HVis det er et spørgsmål om økonomi, så kan det ikke betale sig at bruge alle pengene på soveposen og så spare på underlaget . . . i det tilfælde er pengene på soveposen 'spildt'. Det kan bedre betale sig så at bruge lidt mindre på soveposen og lidt mere på liggeunderlaget, så man får et underlag med en god isoleringsevne (R-værdi).
mvh Lars
glem alt om let og billig, når vi taler seriøse 3-sæsoners soveposer.
Venlig hilsen
Kaj
Det er ikke helt sådan det hænger sammen. Der er tale om gennemsnitstemperaturer. De faktiske temperaturer i Danmark spænder fra ca. +36 til -31 - frost er en mulighed alle årest måneder omend det er meget sjældent i sommermånederne. Så det er den aktuelle og konkrete vejrudsigt der skal kigges på og ikke statistikken, der bestemt ikke kan bruges til at vælge sovepose. De. ca -3 grader om natten i vintermånederne i Danmark dækker over et normalt temperaturspænd fra +5 til -15.Fjeldabe skrev: Du skal finde du af hvilken temperatur du skal bruge posen i.
Hiver vi lidt statistikk fra DMI,
Så vil du i perioden april til november ha nattetemperaturer over to (2)grader - lad os sige null (0) for at gjøre det enklere.
Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

Venlig hilsen
Kaj
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
morten skrev: Det er ikke helt sådan det hænger sammen. Der er tale om gennemsnitstemperaturer. De faktiske temperaturer i Danmark spænder fra ca. +36 til -31 - frost er en mulighed alle årest måneder omend det er meget sjældent i sommermånederne. Så det er den aktuelle og konkrete vejrudsigt der skal kigges på og ikke statistikken, der bestemt ikke kan bruges til at vælge sovepose. De. ca -3 grader om natten i vintermånederne i Danmark dækker over et normalt temperaturspænd fra +5 til -15.
Så du vil købe ny sove pose hver uge baseret på den aktuelle "konkrete" vejrudsigt?
Du vil anbefale en pose til -40 grader som 3-sæsons sovepose fordi der i 1982 ble målt -31 grader i januar måned? Eller er det de -27 i 1888?
Eller en sommer pose til -7 grader fordi der i 1903 ble målt -0,9 grader i juli og -2 i august i 1885??
Nej vel???
Derfor er det smart at bruge gennemsnits temperaturen, og den ene gang den aktuelle vejrudsigt så byder på rigtig koldt vær i April (som i 1922 med -19), ja så bliver man hjemme...
Man kan ikke købe sovepose med udgangs punkt i alle "hva nu hvis'erne".
En interessant observasjon omkring klimanormaler, er den gennemsnitlige nattetemperatur de siste 10år steget med over en grad for de fleste måneder i forhold til siste Klimanormal (1961-1990).
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333