Valg af ny sovepose - Hjælp! :-)

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 dage siden - 9 år 6 dage siden #19174 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Valg af ny sovepose - Hjælp! :-)
NOB er for stueren til selv at gjøre det...

Cumulus Panyam 600

Total weight: 1000 g
•Down weight: 600 g
•Comfort temperature: -6 ˚C
•Limit temperature: -13 ˚C
•Extreme temperature: -32 ˚C

pris 2295,-
Sidste redigering: 9 år 6 dage siden ved Fjeldabe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 dage siden #19186 af morten

Fjeldabe skrev:

morten skrev: Det er ikke helt sådan det hænger sammen. Der er tale om gennemsnitstemperaturer. De faktiske temperaturer i Danmark spænder fra ca. +36 til -31 - frost er en mulighed alle årest måneder omend det er meget sjældent i sommermånederne. Så det er den aktuelle og konkrete vejrudsigt der skal kigges på og ikke statistikken, der bestemt ikke kan bruges til at vælge sovepose. De. ca -3 grader om natten i vintermånederne i Danmark dækker over et normalt temperaturspænd fra +5 til -15.

Så du vil købe ny sove pose hver uge baseret på den aktuelle "konkrete" vejrudsigt?

Nej men at købe en sovepose baseret på en gennemsnitstemperatur risikerer at blive et fejlkøb, hvor posen i mange situationer kun kan bruges med en eller anden form for varmeforstærkning. Det der mangler på DMIs graf er en form for konfidensinterval eller standardafvigelse på de oplyste gennemsnit. Uden er gennemsnittet ret svært at bruge til det, du vil bruge det til.

Derfor synes jeg din brug af gennemsnitstemperaturer forvirrer mere end det gavner. Og jeg har sikkert hjulpet godt til

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 dage siden - 9 år 6 dage siden #19189 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Valg af ny sovepose - Hjælp! :-)
Synes nu slike tall virker meget godt med litt sund fornuft. Nu er det jo ikke et fremmed land der er tale om, og de fleste har vel en ide om hvordan en "normal" april er...
Der vil selvfølgelig blive noen dage hvor posen ikke slår til når man nærmer sig ytterpunktene i de 3. sesonger (April, Oktober, November).

Som jeg skrev i innlegget (baseret på normalåret), så vil en pose til -5 (dame) eller mer, så lenge den ikke bliver for tung, sannsynligvis holde. Til "hva nu hvis" dagene blir man hjemme eller fyller på med ull.

Ser man så på tall fra DMI viser de at de siste 18år har der i gjennomsnitt vert 8,6 dage i april med <0 grader, og av disse dager over 18 år er -8,9 den absolutt laveste temperatur (gens. -4,6).
Så kan man selvfølgelig kjøpe en pose til -15, med det problem at den bliver uutholdelig varm i mer end 66% av perioden...

Så jeg holder nu fast på at klimanormaler er et utmerket verktøy til at handle sovepose med et stort bruksspenn.
Men aksepterer selvfølgelig hvis du heller vil bruke en anden metode Morten. Hvilken metode vil du da bruke?
Sidste redigering: 9 år 6 dage siden ved Fjeldabe.

• aammat
  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 dage siden #19192 af aammat
Besvaret af aammat på emne Valg af ny sovepose - Hjælp! :-)
Mens der tales om gennemsnit temp og andre gode forslag til vag af sovepose er trådstarter helt forsvundet, sidste besked var at hun nu var endnu mere forvirret.
Så tro vi skal tilbage til basis, hvornår forventer hun at skulle sove ude i sovepose og er det i dk eller længere nordpå..?

Hvilket liggeunderlag har hun..?

Ønsker hun at bruge lagenpose..?

Herefter vil der være mere flere relevante oplysninger at rådgive efter..

Mere
9 år 5 dage siden - 9 år 5 dage siden #19199 af Ennamaria
Af bitter og frysende erfaring, Dorthe, vil jeg anbefale dig at købe en pose, der hellere er lidt varmere, og dermed lidt tungere og dyrere end den letteste model. Jeg har selv været for nærig med vægten på min sovepose, og det har betydet at jeg dels har frosset, dels har måttet investere i en del ekstraudstyr.

Og jeg fryser ikke kun om vinteren :)

Jeg linker til en tråd, hvor jeg beskriver lidt om mine soveposeerfaringer - og valg af ekstraudstyr. outsite.org/forum/sovesystem-telt-tarp-k...ndens-seneste-pafund

Og så er jeg såmænd enig i Aammat's spørgsmål. Har vi svar på dem, gør det det lettere at bidrage med erfaringer og råd.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Sidste redigering: 9 år 5 dage siden ved Ennamaria.
Følgende bruger(e) sagde tak: DorteCph

Mere
9 år 5 dage siden #19202 af DorteCph
Tak alle sammen...:-)

Det bliver en Cumulus P 600

Venlig hilsen

Dorte
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria

Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder