- Modtagne Tak: 5
R-værdi
6 år 7 måneder siden #28173
af TheMoose
Hej folkens.
Har set mit snit til, at komme på teltur i weekenden, og nu vil jeg gerne høre jeres vudering:
Thermarest Ridgerest Solar r-værdi 3,5 eller Asivik Ultralight 5.0 r-værdi 4,6?
Der er jo ikke den store forskel, men hva siger I?
Har set mit snit til, at komme på teltur i weekenden, og nu vil jeg gerne høre jeres vudering:
Thermarest Ridgerest Solar r-værdi 3,5 eller Asivik Ultralight 5.0 r-værdi 4,6?
Der er jo ikke den store forskel, men hva siger I?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
6 år 7 måneder siden #28179
af Pihlen
Mvh. Brian
Er det noget du skal købe eller har i forvejen? 
Umiddelbart har de jo hver deres fordele!
Thermarest modellen har den fordel at den kan bruges alle steder da den er hårdfør. Ligge komforten er ikke så god pga det er tyndt og uden luft. Det fylder en del, men vejer ikke så meget.
Asivik modellen har den fordel at der jo er luft i og du ligger formentlig derfor bedre. det fylder stadig forholdsvis meget og vejer mere end thermarest.
De kan bruges ned til hhv. ca -5 og -15 grader, ifølge r-værdien. Personligt ville jeg nok lægge et par grader til de tal, mindst. Hellere varmt end koldt
Efter hvad vejrmeldingen lyder på i weekenden, så kan du vælge det du hælder mest til. De skal nok begge holde dig varme.
(jeg ville vælge Asivik Ultralight 5)
noget der gav mening?

Umiddelbart har de jo hver deres fordele!
Thermarest modellen har den fordel at den kan bruges alle steder da den er hårdfør. Ligge komforten er ikke så god pga det er tyndt og uden luft. Det fylder en del, men vejer ikke så meget.
Asivik modellen har den fordel at der jo er luft i og du ligger formentlig derfor bedre. det fylder stadig forholdsvis meget og vejer mere end thermarest.
De kan bruges ned til hhv. ca -5 og -15 grader, ifølge r-værdien. Personligt ville jeg nok lægge et par grader til de tal, mindst. Hellere varmt end koldt

Efter hvad vejrmeldingen lyder på i weekenden, så kan du vælge det du hælder mest til. De skal nok begge holde dig varme.
(jeg ville vælge Asivik Ultralight 5)
noget der gav mening?

Mvh. Brian
Følgende bruger(e) sagde tak: TheMoose
6 år 7 måneder siden #28181
af TheMoose
Hej Brian.
Ja, det gav masser af mening
og tak!
Det er de to underlag jeg har liggende og kan vælge imellem.
Det er et par år siden, at jeg har været ude i feb, så kan egentlig ikke huske, hvor koldt det er
Ja, det gav masser af mening

Det er de to underlag jeg har liggende og kan vælge imellem.
Det er et par år siden, at jeg har været ude i feb, så kan egentlig ikke huske, hvor koldt det er

6 år 7 måneder siden #28191
af MortenA
R værdi er en værdi som beskriver sammenhæng mellem varmeovergang (tab) og temperaturforskel. Producenter kan godt lide R fordi der her er et "logisk" forhold mellem værdien og effekten: Højere er lig med bedre.
Q=U*A*dT
Hvor
Q=Varmeovergang (tab) f.eks. i Watt
U=1/R=konstant (W/m2 ºC)
A=Areal f.eks. i m2
dT=Temperaturforskel ºC
Hvis vi betragter en situation hvor areal og dT er konstante så vil forholdet mellem de to varmetab altså være
(1/3.5)/(1/5)=1.4 dvs at varmetabet for Thermaridge liggeunderlaget er ca 40% højere end det for Asivik underlaget. Men set i forhold til dit samlede varmetab kan denne forskel jo godt være ret lille.
Q=U*A*dT
Hvor
Q=Varmeovergang (tab) f.eks. i Watt
U=1/R=konstant (W/m2 ºC)
A=Areal f.eks. i m2
dT=Temperaturforskel ºC
Hvis vi betragter en situation hvor areal og dT er konstante så vil forholdet mellem de to varmetab altså være
(1/3.5)/(1/5)=1.4 dvs at varmetabet for Thermaridge liggeunderlaget er ca 40% højere end det for Asivik underlaget. Men set i forhold til dit samlede varmetab kan denne forskel jo godt være ret lille.
Tid til at oprette siden: 0.217 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333