- Modtagne Tak: 7
reperation af silikoniseret nylon
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #29356
af erikbreum
reperation af silikoniseret nylon blev oprettet af erikbreum
En opfølgning på mit spørgsmål om knækket teltstang på Nordisk Telemark 2 UL
Det nemmeste ville være en limet lap, men kan det binde?
Ellers kan en lap sys på, men er så ikke vandtæt. Kan det så tætnes med SeamSeal eller andet?
Andre bud?
Jeg ved man kan få silikonelim. Nogle erfaringer med det på nylonduge?
Teltdugen er det nemmeste, men løbegangen er jo også ramt. Heldigvis sidder den inden i teltet og reperationen af den behøver ikke være tæt. Bare uden store ujævnheder,
Det nemmeste ville være en limet lap, men kan det binde?
Ellers kan en lap sys på, men er så ikke vandtæt. Kan det så tætnes med SeamSeal eller andet?
Andre bud?
Jeg ved man kan få silikonelim. Nogle erfaringer med det på nylonduge?
Teltdugen er det nemmeste, men løbegangen er jo også ramt. Heldigvis sidder den inden i teltet og reperationen af den behøver ikke være tæt. Bare uden store ujævnheder,
Sidste redigering: 6 år 6 måneder siden ved erikbreum.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
6 år 6 måneder siden #29391
af CStuwitz
Christina Stuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne reperation af silikoniseret nylon
Rigtig godt spørgsmål. Mine l*rtekatte har sat kløerne i mit Nordisk Oppland LW, og jeg forsøgte at lappe med tearaid, men det hæftede slet ikke.
Jeg fadt så efterfølgende ud af at jeg nok bare kan gøre området vådt og kradse lidt på kryds og tværs, hvor de små klohuller er, da kattene bare har sat kløerne i og ikke revet, så stoffet vil bare kravle på plads, men jeg ville dælme da gerne kunne have et lappesæt med som jeg kan bruge i nøden, når jeg er på tur.
Så jeg vil også gerne vide svaret.
Jeg fadt så efterfølgende ud af at jeg nok bare kan gøre området vådt og kradse lidt på kryds og tværs, hvor de små klohuller er, da kattene bare har sat kløerne i og ikke revet, så stoffet vil bare kravle på plads, men jeg ville dælme da gerne kunne have et lappesæt med som jeg kan bruge i nøden, når jeg er på tur.
Så jeg vil også gerne vide svaret.
Christina Stuwitz
- Michael700
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 14
6 år 6 måneder siden #29409
af Michael700
Besvaret af Michael700 på emne reperation af silikoniseret nylon
Jeg kan varmt anbefale en gruppe der hedder "dansk diy friluftsudstyr", der er mange der sidder inde med god viden, særligt om silnylon (hvis teltet altså er silnylon).
Jeg har selv syet to telte i silnylon og har derfor lidt erfaring med det. Men mange i gruppen har langt mere erfaring og viden på området.
Jeg ville lappe løbegangen med en lap silnylon og bruge "silnet" til det (fås i en lille tube). Det fæstner godt og bliver vandtæt. Man skal selvfølgelig passe på ikke at klistre løbegangen sammen.
Jeg ville sy en lap silnylon på teltdugen og dernæst tætne med silnet. Almindelig polyestertråd, men brug en tynd nål til arbejdet. Smør generøst med silnet og lad tørre helt. Det skal nok blive helt tæt. Problemet kan selvfølgelig være at finde en lap der matcher nogenlunde i farve og kvalitet.
Vh Michael
Jeg har selv syet to telte i silnylon og har derfor lidt erfaring med det. Men mange i gruppen har langt mere erfaring og viden på området.
Jeg ville lappe løbegangen med en lap silnylon og bruge "silnet" til det (fås i en lille tube). Det fæstner godt og bliver vandtæt. Man skal selvfølgelig passe på ikke at klistre løbegangen sammen.
Jeg ville sy en lap silnylon på teltdugen og dernæst tætne med silnet. Almindelig polyestertråd, men brug en tynd nål til arbejdet. Smør generøst med silnet og lad tørre helt. Det skal nok blive helt tæt. Problemet kan selvfølgelig være at finde en lap der matcher nogenlunde i farve og kvalitet.
Vh Michael
Følgende bruger(e) sagde tak: erikbreum
- Fri, Luft og Liv
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 21
6 år 6 måneder siden - 6 år 6 måneder siden #29412
af Fri, Luft og Liv
Besvaret af Fri, Luft og Liv på emne reperation af silikoniseret nylon
Som jeg har forstået det så syer producenter med bomuldstråd i silikone behandlet materiale, som så udvider sig når det bliver vådt og på den måde bliver hullerne tæt ?
Sidste redigering: 6 år 6 måneder siden ved Fri, Luft og Liv.
- Michael700
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 14
6 år 6 måneder siden #29418
af Michael700
Besvaret af Michael700 på emne reperation af silikoniseret nylon
Teltproducenterne bruger en polyestertråd omvundet med bomuld, der udvider sig når det bliver vådt, og meningen er så, at det skal tætne hullerne efter nålen. På fabrikkerne er der dog også en anden grund til at bruge denne form for tråd: På industrimaskinerne sys der så hurtigt, at der er risiko for at overophede en ren polyestertråd, så den smelter. En polyestertråd omvundet med bomuld har ikke dette problem - har jeg læst.
I forbindelse med mindre reparationer vil jeg ikke mene det er nødvendigt at bruge specialtråd, fordi man giver det et godt lag silnet henover. Så slipper man også for at indkøbe 1000 m specialtråd.
I et telt jeg selv syede var syningerne relativt tætte med brug af bomuldsomvundet tråd, men altså ikke 100%. Efter behandling blev de helt tætte. Det har selvfølgelig også noget at gøre med hvilken søm man bruger.
I forbindelse med mindre reparationer vil jeg ikke mene det er nødvendigt at bruge specialtråd, fordi man giver det et godt lag silnet henover. Så slipper man også for at indkøbe 1000 m specialtråd.
I et telt jeg selv syede var syningerne relativt tætte med brug af bomuldsomvundet tråd, men altså ikke 100%. Efter behandling blev de helt tætte. Det har selvfølgelig også noget at gøre med hvilken søm man bruger.
Følgende bruger(e) sagde tak: Fri, Luft og Liv
Tid til at oprette siden: 0.164 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333