Yeti vs. Cumulus

Mere
6 år 8 måneder siden #29881 af Brian-P
Besvaret af Brian-P på emne Yeti vs. Cumulus
Super! Mange tak for svarene, så blev jeg da væsentligt klogere på de forskellige ting. Ved dog endnu ikke hvad det bliver, men nu har jeg lidt mere at fundere over.
Manke tak :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #29882 af Milho
Besvaret af Milho på emne Yeti vs. Cumulus
Jeg vil hurtigt lige nævne at mine spørgsmål er ud af interesse, ikke for at skyde. Jeg har vitterligt ikke kunne finde noget på Cumulus hjemmeside (og kan stadig ikke).

Så for at opsummere: Brian - skriv og spørg de venlige folk hos Cumulus. Post gerne deres svar - det er rigtig interessant.

Det er (har jeg hørt i øresneglen) korrekt at EN standarder kan fifles med (som med en CO2 udledning fra biler, for nu at blive i den term), men jeg stoler nu mere på EN end producentens egen udlægning (igen - jeg siger ikke at Cumulus gør det, for jeg kan ikke finde fakta på det).

PS: Jeg ved at forskellige brugere er glade for Cumulus og Yeti soveposer.

Vh Christian

Mere
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #29883 af NOB
Besvaret af NOB på emne Yeti vs. Cumulus
Jeg ville heller ikke stole udelukkende på producenten, men jeg stoler heller ikke på en måling, der kan og bliver fiflet med. Derudover er EN standarden en betalingsklub ligesom E-Mærket er for webshops, og som tidligere webshop ejer, har jeg meget lidt godt at sige om sådanne tiltag som kvalitetskontrol.

Derfor sammenlign heller på mængde af fyld og kvaliteten af fyldet, hvis de er det samme, så kan du kigge på de andre detaljer. F.eks. er min Montbell Downhugger 900 syet som en spiral, der strækker sig om kroppen og minimerer kuldebroer, det betyder den kan slippe afsted med mindre mængde dun end ellers. Du kan næsten også sidde med korslagte ben i den. For mig er det gode detaljer, jeg gerne betaler mere for. Hvor imod, hvis det er to næsten "ens" soveposer i forhold til syning, dun kvalitet og mængde, så køber jeg den letteste og billigste.

Der var på det gamle Outsite en gang en lang tråd omkring Cumulus og Western Mountaineering, som er meget sammenlignelige og ens i deres ratings, kvalitet af fyld og mængde af fyld. Den kan du måske grave frem?

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved NOB. Begrundelse: Stavefejl

Mere
6 år 8 måneder siden #29884 af Milho
Besvaret af Milho på emne Yeti vs. Cumulus
Vi har redet det meste fra gamle Outsite, men gamle gamle Outsite er væk. Hvis den er her, kan den søges frem.

Vh Christian

Mere
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #29886 af Emilio
Besvaret af Emilio på emne Yeti vs. Cumulus
Jeg vil lige supplere med min erfaring med Cumulus- og Yeti-soveposer.
Jeg har selv en Cumulus Mysterious Traveller 700, som jeg ved flere lejligheder har testet godt under frysepunktet (mellem -5 og -10, og tilmed i shelter) og har også prøvet Teneqa 700 og 850. Jeg kan, som ret kuldskær person, bekræfte, at Cumulus soveposer, uden EN-rating, lever op til deres egne hævdede ratings.
Det "trick" Cumulus bruger i flere af deres soveposer for at "booste" isoleringsevnen, er at placere en større del af den samlede mængde dun, på forsiden af soveposen, kaldet "differential fill", eller "independetly filled bottom and top". (kan læses under "features" under den enkelte sovepose) Deres soveposers isoleringsevne skal derfor måles ud fra, at man ikke vender soveposen når man sover, da undersiden er betydeligt ringere isoleret. Ligger man på ryggen eller vender sig indeni soveposen, er der dog intet problem. Om man kan lide denne type sovepose, er dog en smagssag. Om det er en udbredt finesse blandt mange soveposeproducenter skal jeg ikke kunne sige, men det er selvfølgelig gjort ud fra den kendsgerning, at dunene ikke isolerer når de mases flade.

Omvendt, har jeg både gode og dårlige erfaringer med Yeti. Jeg har haft en selv, der var super lækker, men har også oplevet flere eksemplarer af en anden model, som led af betydelige mængder tab af dun gennem stoffet, der var vævet for tyndt i letvægtsvandringens navn... Men, jeg vil ikke generalisere ud fra specifikke enkeltstående tilfælde. Min oplevelse af deres soveposer er generel god, og mange jeg har snakket med, er glade for dem.

Jeg kan kun tilslutte mig NOBs betragtning om BMW vs Skoda.

Personligt, er jeg blevet mere kritisk indstillet overfor dun, da jeg efter 2 uger på et meget vådt og fugtigt sommerfjeld, er godt træt af klamme og klumpende dun. Men det er jo en anden historie. :)
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Emilio.

Mere
6 år 8 måneder siden #29887 af Brian-P
Besvaret af Brian-P på emne Yeti vs. Cumulus
Milho: Jeg har skrevet til dem og spurgt ind til hvor det har deres tal fra, så må vi se hvad de siger.

NOB: Tror lige at jeg vil lede i gemmerne så, men mange tak for input.

Emilio: Kan du huske hvilken Yeti model, som der tabte dun? stoffet på VIB serien er jo ret tyndt. Min kæreste har en Fusion som kun smider et enkelt i ny og næ.

Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder