Yeti vs. Cumulus

Mere
6 år 9 måneder siden #29875 af Brian-P
Besvaret af Brian-P på emne Yeti vs. Cumulus
Mange tak for de konstruktive svar. :huh:

Er der nogen som har erfaring med dem i rent praksis? Taber de fjer, lever de op til det de lover temperaturmæssigt osv..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 9 måneder siden #29876 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Yeti vs. Cumulus
Jeg har en Cumulus Panyam 450 (og en 600). Jeg er ret godt tilfreds. Godt nok passer temperaturgrænserne ikke helt på mig; jeg vil nødig under frysepunktet med 450'eren (jeg tror det gælder for rigtig mange, også andre mærker), men ellers er jeg super tilfreds. Det er minimalt hvad mine poser har tabt af dun.

Gurli.
Følgende bruger(e) sagde tak: Brian-P

Mere
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #29877 af Milho
Besvaret af Milho på emne Yeti vs. Cumulus
Hej Brian,

Hvad skal du bruge sovepose til? Telt, shelter, hængekøje, Tarp?
Hvis telt, hvad er inderteltet lavet af?

De to soveposer er ikke ens i specs.

Jeg har i forbindelse med en anden tråd forsøgt at finde Cumulus' angivelser i forhold til standarder osv., men det er stadig ikke lykkedes (NOB, gider du linke?).
Det er vigtig info, da vi så kan sammenligne, det der er sammenligneligt :)

Nedenstående er de fakta, der kunne være fede at blive klogere på, for at kunne svare:

Cuin: Cumulus angiver ikke om deres cuin er US eller EU? Yeti angiver begge.

Temperaturer: Cumulus angiver ikke hvor de har deres tal fra. Yeti bruger (som mange andre store producenter) EN 13537: yetiworld.com/about/technical/temperatures/

Certificering: Cumulus angiver ikke om deres dun er certificerede. Yeti gør: yetiworld.com/about/products/crystal-down/

Ovenstående har betydning. Cuin fordi "puf-faktoren" spiller ind i isolering. EN 13537, for det giver dig en sikkerhed for temperaturangivelserne. Certificering er foruden samvittighed selvfølgelig også en faktor på prisen.

Forskellen:

Fyld: Foruden ovenstående, undre det mig at Cumulus kan "trylle" de temperaturer ud af deres sovepose. Yeti har 150 gram mere fyld (450 g. vs. 600 g.) og dette spiller meget ind, hvis vi kendte til Cumulus' cuin. De bruger begge polske gåsedun.

Størrelse: Cumulus er 208 cm., Yeti 230 cm. (de angivne tal som vi kan gå ud fra. Jeg kan ikke se om Cumulus posen kommer i forskellige størrelser, Yeti er i størrelse M, L og XL.).

På specs. er der derfor meget forskel og der er ting vi skal vide, før vi kan sammenligne de to soveposer. Det kan vi, når vi får styr på fakta om Cumulus. Disse bliver interessante at gennemgå, når vi modtager links.

Vh Christian
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Milho.
Følgende bruger(e) sagde tak: mads_bak

Mere
6 år 9 måneder siden #29878 af Brian-P
Besvaret af Brian-P på emne Yeti vs. Cumulus
Gurli: Mange tak for input, det var nemlig lidt det jeg frygtede :)

Milho: Hold da op, der var godt nok mange flere ting i det end jeg havde set komme. Så var det da rigtig godt at jeg spurgte herinde før at jeg bevæger mig ud i noget køb.

Posen skal bruges primært i telt, men shelter er ikke udelukket.
Jeg hoppede på et tilbud i foråret og købte en Nordisk Celsius -3. Men den har vist sig at være for kold. På fjeldet i sommer havde jeg store problemer med bare at holde varmen i +3/4 grader (udenfor teltet vel at mærke) med langt undertøj på. Så i teltet har der vel været 7-8 grader. Ud over ikke at kunne holde varmen i den, så fælder den helt sindsygt, og den ellers så fine kompressionspose, kan ikke holde det komprimeret. Så snart at jeg lukker ventilen, så fiser luften ind igen i toppen og fylder posen med luft. :angry:
Nogen der vil købe den? haha :lol:

Så i stedet for at købe en varm lagenpose til den, så har jeg besluttet mig for at købe en god varm sovepose i stedet for, hvor jeg bare kan benytte min nuværende silke-lagenpose. Men den skal jo stadig være let og ikke fylde ret meget.

Angående teltet, så må jeg melde pas. Det er et Bergans Compact 3 og det eneste jeg kan se er hvad yderstoffet er lavet af.

Så bliver det spændende at se hvad NOB vender tilbage med :)

Mere
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #29879 af Milho
Besvaret af Milho på emne Yeti vs. Cumulus
Uden at forvirre mere, vil jeg anbefale Yeti Tension (findes i tre udgaver: Mummy, Comfort og Brick) til shelters (og selvfølgelig også til telt men...)...

Jeg har 1 et år testet Tension i shelters, hængekøje og telte og en lavvu. Det der imponerer mig er stoffet der er vind- og vandafvisende. Det gør den perfekt til all-round brug og især shelters (hvor vinden står lige ind).

Det er heldigvis også den billigste model fra Yeti og så vejer og fylder den ikke så meget (den er dog tungere end Cumulus og Yeti).

Jeg har ikke haft problemer med dunene.

Ellers vil jeg anbefale dig et cover til de to andre, hvis du kommer ud i yder-sæsonerne og vinter i shelters.

Vh Christian
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Milho.

Mere
6 år 9 måneder siden #29880 af NOB
Besvaret af NOB på emne Yeti vs. Cumulus
Jeg postede ikke for at tale Cumulus op, min post var udelukkende et respons på et spøjst svar fra en, der enten burde vide mere om hvilke andre spillere, der er i hans verden, eller i det mindste researche sit svar inden. Jeg tror endda Spejdergear en gang solgte Cumulus, men måske husker jeg forkert.

Cumulus har tidligere været vendt og drejet på disse forums, så find de gamle posts frem eller skriv til dem dernede i Polen. De er flinke til at svare. Jeg er også temmelig sikker på, at alt information du efterspørger allerede findes på deres hjemmeside. sleepingbags-cumulus.eu/

Når det er sagt, kan jeg kun smile af Yeti og deres Crystal Down, som, i mine øjne, er et soleklart eksempel på en producent, der frit opfinder et begreb for at skabe et forbruger behov. Spørger du mig, så er forskellen på Yeti og Cumulus om du vil køre BMV eller Skoda. Begge er gode biler, du betaler bare mere for detaljerne hos den ene.

Alle sovepose producenter taler deres produkter op, og gør deres yderste for at score højt i de såkaldte standarder, som faktisk ikke er så standardiserede alligevel, da der kan skrues på en lang række faktorer. Det er min erfaring, at det nemmeste er at sammenligne mængde og kvalitet af fyldet. Soveposer fra en velrenommeret producent syes alligevel stort set ens. En nul graders pose for en mand kræver omkring 400 gram kvalitetsfyld, og 500 gram for en kvinde. Jo bedre kvalitet fyldet har jo mindre mængde af det kan du klare dig med, men det er jo ikke sådan at 50 cuin betyder alverden for os dødelige.

Sammenligningen skal i øvrigt være mellem Panyam 600 og Yetien, hvis de skal indeholde samme mængde fyld.

Ps. Personligt tror jeg at Yeti er helt fine soveposer, hvor du får kvalitet for dine penge, de størrelser plejer at hænge sammen.

Pps. Jeg bruger selv Montbell soveposer eller en As Tucas Quilt til tre sæsoner brug. Min vinterpose er en Cumulus Tenqua 850, som jeg er godt tilfreds med.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Tid til at oprette siden: 0.196 sekunder