Rullet skorsten gennem top af lavvu

Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #31237 af erikbreum
Jeg er den lykkelige ejer af en titanium goat WiFI stove. En lille let brændeovn der vejer 1,3 kg inkl skorsten.
I min gamle lavvu havde jeg lavet en stump varmefast dug af glasfibermåtte og varmefast silikone. Og har syet den ind i dugen.

Men nu er jeg blevet lun på en ny lavvu, nok en Hellsport finmark. Lækker sag. Men jeg kommer nok ikke lige til at klippe hul i både ydertelt og indertelt i den foreløbigt.
Hellsport og andre fører deres skorsten op gennem toppen. Det mest logiske valg, for hvorfor klippe hul i dugen når der er hul i toppen. Og de isolerer så med et ekstra rør uden på skorstensrøret. Fint, men der er lige nogle problemer i forhold til det lette rullede skorsten jeg har.
- Det er en meget tung løsning, der også fylder meget. Og når man nu har en let ovn.
- Den kan ikke lige skrues fast udefra da skorstenen bare klemmes sammen.

Jeg har nogle ideer selv, men tænker at jeg ikke er den eneste der vil kombinere en amerikansk letvægtsovn med en nordisk lavvu.

- Man kan rulle isolering omkring. Fx keramisk filt.
- Man kan lave et tilsvarende rør i letvægtsmateriale som luftventillationsrør. Men det vil stadig fylde en del. Dog kan man jo pakke noget indeni, så det ikke er det store problem. Men vil det holde? Og hvordan monteres det?

Men hvis der nu er en let gennemprøvet løsning et sted derude, så er der ingen grund til at opfinde en ny.

Naturligvis vil jeg afprøve den i den gamle lavvu først. Ingen grund til at brænde hul i en ny.
Sidste redigering: 5 år 8 måneder siden ved erikbreum. Begrundelse: stavefejl af betydning

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #31271 af Molokai
Jeg har lavet et gennemføringsrør/teltbeskytter til min egen teltovn. En Kifaru Box Stove Medium store.kifaru.net/box-stoves-stainless-steel-p87.aspx med samme slags rulleskorsten som din Titanium Goat WiFI stove, så vidt jeg kan se. Jeg bruger den til mit Helsport Varanger Camp 4-6. Har dog kun fået afprøvet den 3 gange, så den er ikke gennemprøvet, og jeg giver ingen garanti endnu. ? Den har dog fungeret efter hensigten indtil videre. ? Det kunne muligvis være en DIY løsning du kan bruge eller forfine selv!?
Den er forholdsvis nem at lave, og har ikke kostet meget mere end ca. 300kr. Den fylder selvfølgelig stadig en del, men jeg kan skille den ad i 2 dele og folde de 2 dele ud hvis jeg vil. Men jeg har selv bare beholdt den samlet og spændt den fast på toppen af min rygsæk, da den ikke vejer mere end ca. 380g.
Da jeg ikke kan finde ud af at lægge billeder op i tråden, er du mere end velkommen til at skrive en pm med din e-mail. Så kan jeg sende dig nogle billeder og en lidt mere detaljeret beskrivelse af hvad jeg har lavet. ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.214 sekunder