Transport til og omkring Lysefjorden

Mere
11 år 3 måneder siden #1702 af sigurd
Hej Outsite

Jeg skal med min fætter til Lysefjorden og vandre i starten af august måned i år.

Vi har en bil til rådighed, men tager meget gerne offentlig transport, hvis det kan lade sig gøre og det er billigere.

Ang. offentlig transport havde vi forestillet os at tage toget til Hirtshals, sejle til Stavanger, bus til Lauvvik og til sidst med færge til Lysebotn. Er der nogle der ved hvad denne rejse koster?

Selve ruten skulle være fra Preikestolen til Lysebotn, den lange trappe og så til Kjerag. Det hele skal tage ca. en uge.

Mit spørgsmål går så på hvilke muligheder der er for at krydse Lysefjorden for at gå denne runde?

På forhånd tak!

Med venlig Hilsen

Fætter og Sigurd Ildvedsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #1708 af Kris

sigurd skrev: Selve ruten skulle være fra Preikestolen til Lysebotn, den lange trappe og så til Kjerag. Det hele skal tage ca. en uge.

Vil I gå fra Preikestolen til Lysebotn, sejle fra Lysebotn til Flørli, tage trappe op og gå til Kjerag og så gå til Lysebotn eller hvordan skal det forstås ?

Mvh: Kris

Mere
11 år 3 måneder siden #1717 af sigurd
Ja... Det kommer egentlig an på om der er mulighed for at krydse fjorden, og hvor?

Indtil videre er planen bare at vi skal rundt og se Preikestolen og Kjerag.

Problemet er at jeg ikke kan finde noget om hvor færgen lægger til?

Enten kunne man starte i Lysebotn og så vandre til Kjerag og krydse fjorden ved Flørli (hvis muligt), vandre til Preikestolen og så tilbage til Lysebotn - nok lidt over en uge?

Jeg har bare svært ved at finde ud af hvilke muligheder der er for at lave en rundtur med en varighed på en uge. :unsure:

Mere
11 år 3 måneder siden #1726 af Kris
Følgende færge sejler til begge sider af fjorden: Nordled Fjordcruise , men der er lidt specialiteter vdr. ankomster på de mindre steder som Flørli. Prøv at klikke på "bestilling".

Jeg har selv sejlet fra Lauvvik til Oanes vist godt nok ikke denne færge. Jeg har sejlet Flørli - Lysebotn med denne færge.

Jeg har også gået fra Kjerag (fjelstationen ved vejen) til "Bolten" til Flørli (hvor trappen er).

Så det skulle være muligt at kombinere færge og støvler. Men tjek lige det med de små havne, der er noget med, at de ikke altid stopper der.

Mvh: Kris

Mere
11 år 3 måneder siden #1771 af rejohn

sigurd skrev: Ja... Det kommer egentlig an på om der er mulighed for at krydse fjorden, og hvor?

Indtil videre er planen bare at vi skal rundt og se Preikestolen og Kjerag.

Problemet er at jeg ikke kan finde noget om hvor færgen lægger til?

Enten kunne man starte i Lysebotn og så vandre til Kjerag og krydse fjorden ved Flørli (hvis muligt), vandre til Preikestolen og så tilbage til Lysebotn - nok lidt over en uge?

Jeg har bare svært ved at finde ud af hvilke muligheder der er for at lave en rundtur med en varighed på en uge. :unsure:

Det er to ferjer som trafikkerer fjorden. De går begge fra Lauvik og inn fjorden.
De stopper begge (på forespørsel) både på Songesand og Flørli.
Songesand er på nordsiden - samme side som Prekestolen, og det gåt sti fra Prekestolen til Songesand.

Flørli - med trappene - er på sørsiden av fjorden, og det går sti fra Flørli til Kjerrag og videre ned til Lysebotn.

Det er med andre ord mulig å starte fra Prekestolen, gå til Songesand. Ta en båt over fjorden. Gå opp trappene og videre til Kjerrag og ned til lysebotn.

På sidene til Stavanger Turistforening er det oppgitt gåtider for de forskjellige Med telt og utstyr går det lengre tid.

Ruten fra Flørli til Langavatn/Kjerrag er lang og tung. Det kan lett gå både 8 og 9 timer her. (Jeg tror det er oppgitt 7-8)

Og angående pris. De to fergen koster forskjellig.
Turistferja tar 4 timer inn fjorden, og hurtigbåten tar 1 time.Og siden dette er Norge, så koster den langsomste mest.

Mere
11 år 2 måneder siden #1929 af Berk
Jeg er lige kommet deroppefra. Vi valgte at køre til Hirtshals, sejle til Kristiansand med hurtigbåden, da det var billigere end at sejle til Stavanger. Vi kørte til Lysebotn hvor vi parkerede bilen og tog rundt derfra. Det er muligt at sejle rundt på fjorden til forskellige steder man skal se deroppe. Der er bl.a en 3 dages turbillet, så man frit kan gå til og fra båden som det passer. Kan dog ikke huske prisen, for det var ikke en mulighed vi tog. Kan bare huske jeg læste det på tidsplanen.

Tid til at oprette siden: 0.223 sekunder