Overnatning i Søderåsen

Mere
5 år 3 uger siden #31575 af Caroklem
Vi er 5 kvinder der skal på tur til Søderåsen fredag til søndag i juni. Vi vil gerne sove i shelter så vi undgår at bære på telte, men er det mon for usikkert om man kan finde et ledigt Shelter? Vi har ikke den store erfaring med at overnatte i naturen ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
5 år 3 uger siden #31576 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Overnatning i Søderåsen
Jeg tror godt du kan regne med at shelterne er ekstremt populære på denne årstid, især i Søderåsen. Jeg ville helt klar medbringe et telt eller ligende. Det er trist at få ødelagt en tur fordi et shelter er overbelagt.:)

Generelt kan man jo aldrig vide om der er ledigt i et shelter der er frit tilgængeligt, derfor synes jeg det det er meget modigt ikke at medbringe alternativ til at overnatte i shelter. Jeg har også hørt om folk der nærmest i panik opdagede at et shelter var fuldt optaget, og måtte tænke alternativt fordi de ikke havde fx et telt med.
Håber i får en god tur, det er jo et smukt område!

Mvh. Brian

Mere
5 år 3 uger siden #31578 af Caroklem
Besvaret af Caroklem på emne Overnatning i Søderåsen
Tusinde tak hurtigt svar :-)
Tror du det er for bøvlet med presenninger når vi ikke er øvede i det? Er de tungere end telte?
(Vi kunne vist godt bruge en guide den første dag/overnatning - tror vi bliver et godt grin værd...)

Mere
5 år 2 uger siden - 5 år 2 uger siden #31582 af Fri, Luft og Liv
Smag og behag men synes det er federe at have eget "hus" med, hvis I kan sove flere sammen så deler I jo vægten. Har mødt både helt tomme og helt fyldte sheltere, så lyt til Pihlen.
Hængekøje kunne også være en mulighed, der er masser af træer, men det kræver øvelse inden. Gåture inden er tillige en god ide, hvis det er vægten der bekymre.
Nogen steder kan der være gode plæner at slå telt op på og der kan være hytter, hvor nogle måske kan bestilles, jeg ved ikke hvordan det er i dag. Andre steder kan det være svært at finde en god teltplads i nærheden af shelter, til gengæld er der masser af træer.
Hvis I har telt med så vær opmærksom undervejs og ikke først ved evt. vandpost/shelter. Hvis I har vandbeholdere med og telt/køje, kan I planlægge at ligge andre steder end ved shelter, men for nye er det måske lidt krævende.
Sidste redigering: 5 år 2 uger siden ved Fri, Luft og Liv.

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
5 år 2 uger siden - 5 år 2 uger siden #31594 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Overnatning i Søderåsen

Caroklem skrev: Tusinde tak hurtigt svar :-)
Tror du det er for bøvlet med presenninger når vi ikke er øvede i det? Er de tungere end telte?
(Vi kunne vist godt bruge en guide den første dag/overnatning - tror vi bliver et godt grin værd...)

Nej det tror jeg ikke, det er bare at sættes tid nok af og i skal hygge jermed det. Det er ikke sjovt at stå og nusse med det hvis det er regnvejr, men det er jo en del af turen, og det lærer man også en del af - og så husker man bedre sådan en situation :)

En presenning koster ca 10-20 kr i fx harald nyborg, mere forfinede udgaver (Tarp) kan også købes, En presenning, snore, pløkker vejer vel næppe mere end et par kg for en gruppe på 5, så det er et godt sted at starte! :)

Det er bare at springe ud i det, jeg er sikker på i får en fantastisk tur! Husk, det behøver slet ikke være svært, eller kræve en masse fint grej for at man får en fantastisk tur !!

En note - Jeg kender ikke helt reglerne for Søderåsens nationalpark, men ofte må der ikke overnattes uden for de officielle telt og shelterpladser i disse parker.

Mvh. Brian
Sidste redigering: 5 år 2 uger siden ved Pihlen.

Mere
5 år 2 uger siden #31601 af Allan
Besvaret af Allan på emne Overnatning i Søderåsen
Der vil være (mange) myg i Juli, så det er rarest med telt frem for presenning :)

I kan lægge et smut forbi Liagården, en lille hus i Söderåsen med tilhørende shelter, mulighed for at sove inde, og mulighed for at slå telt op.

Der er også en anden og lignende hytte, Dahlbergs, ikke så langt fra Liagården, se www.sydsverige.dk/?pageID=484 .

Hvis I har en Android-telefon med, og I ikke skal betale ekstra for data i Sveriege, så hent appen TopoMaps Sweden (gratis): play.google.com/store/apps/details?id=com.atlogis.sweden&hl=en
Nogen lignende findes sikkert til iPhone.

Tid til at oprette siden: 0.254 sekunder