Tråde til deltagerne på ture - kun for tilmeldte turdeltagere

Hvor lang tid må man overnatte i shelter i Sverige

Mere
7 år 5 måneder siden #27609 af Hestemanden
Hej alle

Er der nogen der ved hvor lang tid man må overnatte i den samme shelter i Sverige? Jeg er ved at planlægge en tur til Sverige hvor jeg vil have en base i 3-4 dage og så tage på dagsture derfra.

Mvh Anders

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 5 måneder siden #27643 af Hestemanden
Tak for svaret. Jeg har væretcen del på kanotur i Sverige, så jeg kender godt allemandsretten, men jeg tænkte på om der er andre "regler" for faste shelterpladser?

Mvh Anders

Mere
7 år 5 måneder siden - 7 år 5 måneder siden #27659 af JensB
Sidste påske kom jeg til et shelter i Sverige - på en regnvejrsdag - og havde af den grund håbet at spare teltet. Det viste sig dog, at shelteret var okkuperet af et ungt par med en stor hund, der havde slået sig ned nogle dage for at fiske og nærmest indrettet en lille bolig i shelteret!

I den situation er det jo svært at stå på sin ret, så jeg teltede alligevel ved siden af. Og fik mig med nød og næppe trængt så tæt på, at jeg kunne få tørret noget tøj ved bålstedet. Med en følelse af at gribe ind i deres privatliv!

Sådan kan det være nogle gange.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 7 år 5 måneder siden ved JensB.
Følgende bruger(e) sagde tak: Hestemanden

Mere
7 år 5 måneder siden #27664 af Hestemanden
Hej Jens Tak for svaret.
Jeg planlægger en tur med mine og venners børn i alderen 3-7 år så det er ikke en mulighed bare at pakke lejren sammen og vandre videre. Sverige har en fantastisk natur som mine børn skal opleve, så må man "bøje" reglerne lidt og selvfølgelig byde andre gæster velkommen hvis man er mere end en dag samme sted.

Mvh Anders

Mere
7 år 5 måneder siden - 7 år 5 måneder siden #27671 af Fri, Luft og Liv
" ikke en mulighed bare at pakke lejren sammen og vandre videre"
- Hvorfor egentlig ikke?

Tænker at det hurtigt bliver kedeligt at være samme sted, medmindre I planlægger at tage tablet med til børnene (det er sgu forbudt).

Antaget at der er mindre fleksibilitet, så ja farligt at satse.

Hvor i Sverige?
I kan som nævnt risikere at der er booket med spejdere, især om sommeren, så I skal have en backup plan.

Jeg mindes at der på skåneleden var primitive hytter, ikke samme oplevelse som shelter, men stadig primitive, bare et tag og nogle træbænke/køjer og ildsted/shelter ved siden af. Nogen af stederne kunne man efter aftale booke. jeg ved dog ikke hvordan det er i dag.

Nu er jeg jo udpræget telt-fan, så er I heller ikke afhængige af om shelters er booket. Det er dog nemmest med hængekøjer i skovområder eller Tentsile men de er vist for tunge til vandring, bedre i kajak formoder jeg.
Sidste redigering: 7 år 5 måneder siden ved Fri, Luft og Liv.

Mere
7 år 4 måneder siden #27742 af Hestemanden
Hej Fri luft og liv

Med 5 børn og tre voksne vandrer jeg ikke bare videre, med en hel masse grej, tøj, og mad (ja de små krapyler stiller lidt større krav til skiftetøj o.l.)

Vi kan ikke planlægge at gå f.eks. 3 km i terræn, da der ikke altid er energi til det fra børnenes side (læs ned til 3 år).
Jeg vil hellere gå nogle ture uden at skulle bruge tid på at pakke ud og pakke ned, samt vende tilbage til lejren hvis/når børnene bliver trætte. Så er der også tid til at sanke mad i naturen og lave nogle ordentlige måltider hvor børnene deltager aktivt.

Det kan godt være at jeg er for magelig og uerfaren med at have børn med på tur, men jeg skal jo starte et sted.

Vi sover også gerne i telt, og har gjort det en del gange før, altså med børn.

Min plan var at finde flere shelters i nærheden af hinanden, og så køre videre hvis det første shelter er optaget.

Mvh Anders

Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder