- Modtagne Tak: 7
Tråde til deltagerne på ture - kun for tilmeldte turdeltagere
Forslag til tur over forlænget weekend.
5 år 11 måneder siden #29435
af stikje
Forslag til tur over forlænget weekend. blev oprettet af stikje
Hej. Jeg kunne godt tænke at tage en lille svíngtur til
Sverige eller Norge midt i juli på en løbe/vandretur. Tænker at rejse onsdag eftermiddag (evt. med fly) og hjem igen søndag aften.
Hvor kunne man tage hen og få den fede tur, på den realativ korte tid?
Distancemæssigt kan jeg klare 20-35 km om dagen.
Stine
Sverige eller Norge midt i juli på en løbe/vandretur. Tænker at rejse onsdag eftermiddag (evt. med fly) og hjem igen søndag aften.
Hvor kunne man tage hen og få den fede tur, på den realativ korte tid?
Distancemæssigt kan jeg klare 20-35 km om dagen.
Stine

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #29436
af JensB
Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk
Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Besvaret af JensB på emne Forslag til tur over forlænget weekend.
Tjah, nu ved jeg jo slet ikke, om du tænker skov eller fjeld (over trægrænsen), om du vil overnatte i hytter, eller det skal være med telt.
Men nogle forslag:
Nordmarka er det store friluftsområde, som ligger lige nord for Oslo, som er stort nok til at kunne rumme de distancer, du nævner. I så fald bliver det i skov hele tiden.
Byfjeldene er det store friluftsområde, som ligger lige uden for Bergen by. Bl.a. kendt for de 7 toppe rundt om byen, hvis det gerne må være meget kuperet.
Tænker du fjeld, kan jeg måske foreslå en hurtig svipfjeldtur med udgangspunkt fra Finse (højestbeliggende station på Bergensbanen, 1222 m.o.h.). Her kunne du. f.eks. nå rundturen Finse-Gjeiteryghytta-Hallingskeid-Finse - eller måske en tur rundt om Hardangerjøkulen, også med start og slut i Finse. Direkte forbindelse til Finse med tog fra både Oslo og Bergen. Bemærk, at distancerne i fjeldet er angivet lidt kortere end det, du har efterspurgt men terrænet også anderledes end de lidt lavere mere civiliserede områder. Man skal være forsigtig i terrænet mange steder i fjeldet p.g.a. sten og vad og sumpe o.l.
Du kan finde alle de nævnte områder via planlægningskortet. www.ut.no/kart .
Men nogle forslag:
Nordmarka er det store friluftsområde, som ligger lige nord for Oslo, som er stort nok til at kunne rumme de distancer, du nævner. I så fald bliver det i skov hele tiden.
Byfjeldene er det store friluftsområde, som ligger lige uden for Bergen by. Bl.a. kendt for de 7 toppe rundt om byen, hvis det gerne må være meget kuperet.
Tænker du fjeld, kan jeg måske foreslå en hurtig svipfjeldtur med udgangspunkt fra Finse (højestbeliggende station på Bergensbanen, 1222 m.o.h.). Her kunne du. f.eks. nå rundturen Finse-Gjeiteryghytta-Hallingskeid-Finse - eller måske en tur rundt om Hardangerjøkulen, også med start og slut i Finse. Direkte forbindelse til Finse med tog fra både Oslo og Bergen. Bemærk, at distancerne i fjeldet er angivet lidt kortere end det, du har efterspurgt men terrænet også anderledes end de lidt lavere mere civiliserede områder. Man skal være forsigtig i terrænet mange steder i fjeldet p.g.a. sten og vad og sumpe o.l.
Du kan finde alle de nævnte områder via planlægningskortet. www.ut.no/kart .
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved JensB.
Følgende bruger(e) sagde tak: Fri, Luft og Liv, CStuwitz
5 år 11 måneder siden #29440
af JensB
Men så glemte jeg jo rent at tænke på de usædvanligt store snemængder, der skal være i fjeldene i år - med evt. sen afsmeltning til følge.
Vær opmærksom på dette! Dette kan gøre en fjeldtur langt vanskeligere og mere risikabel end under normale forhold. (Angår mine foreslåede ture med udgangspunkt fra Finse).
Hold evt. øje med situationen på www.senorge.no og læs relevante tråde her på Outsite, etc.!
Vær opmærksom på dette! Dette kan gøre en fjeldtur langt vanskeligere og mere risikabel end under normale forhold. (Angår mine foreslåede ture med udgangspunkt fra Finse).
Hold evt. øje med situationen på www.senorge.no og læs relevante tråde her på Outsite, etc.!
- Fri, Luft og Liv
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 21
5 år 11 måneder siden #29665
af Fri, Luft og Liv
Besvaret af Fri, Luft og Liv på emne Forslag til tur over forlænget weekend.
Hvilke muligheder er der for at flyve ind til spænende steder med helikopter. Jeg tænker at det sikkert er vildt dyrt?
5 år 11 måneder siden #29668
af JensB
Man kan jo betale sig fra alt, hvis man har penge.
Hvis det er i det sydlige Norge: www.fjellfly.no/
Og hvis det er i det nordlige Sverige: kallaxflyg.se/ .
Der er sikkert flere!
På min vandring i 2014 mødte jeg faktisk en lille gruppe lystfiskere med gummibåde ved en lille sø på stykket mellem Akkajaure og den norske grænse (ved Hellemobotn).
Jeg spurgte om, hvordan de havde roet dertil. Svaret var, at de var blevet fløjet ud og også havde en aftale om afhentning!
Hvis det er i det sydlige Norge: www.fjellfly.no/
Og hvis det er i det nordlige Sverige: kallaxflyg.se/ .
Der er sikkert flere!
På min vandring i 2014 mødte jeg faktisk en lille gruppe lystfiskere med gummibåde ved en lille sø på stykket mellem Akkajaure og den norske grænse (ved Hellemobotn).
Jeg spurgte om, hvordan de havde roet dertil. Svaret var, at de var blevet fløjet ud og også havde en aftale om afhentning!
Følgende bruger(e) sagde tak: Fri, Luft og Liv
Tid til at oprette siden: 0.208 sekunder
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Jeg har stadig plads til én, måske to...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333