Tråde til deltagerne på ture - kun for tilmeldte turdeltagere

TURTRÅD for SAREK-turen (tur 107)

Mere
5 år 8 måneder siden #31692 af Kamma D
Hvad telt skal i have med på turen?

Jeg har købt et geertop telt til en person.

Overvejer Big Agnes 1 persons telt i stedet for.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #31694 af Nop
Hej alle deltager til Sarek -turen.

Vil bare melde ind, at forberedelsen og pakningen er i gang til d. 21/7 :)

Der er nu dehydreret grønsager til nogle af retterne. Og ompakningen af de frysetørret mad over til 1l fryseposer er i gang.

Ang. gas tager jeg 3, 100g. gasdåser med, men bruger normal kun 2 på de ture jeg har være på, så der er en i reserve. Bruger lidt gas til frokost når man skal lave knorrkop og noget gas til aftensmaden og måske en kop kaffe. Så det bliver ikke mere end ca.15 til 20g. gas for mit vedkommen pr. dag :)
De fleste bruger vel lidt mere end mig, nok omkring 20 - 25g.
Ved endnu ikke hvilken telt der bliver slæbt med.
Enten Tarptent StratoSpire 1, eller MSR Hubba Hubba NX 2 forholdsvis 1 kg og 1,7 kg
Min startvægt ligger nok omkring de 17-18 kg. og det med det jeg har på.
Der bliver så suppleret lidt op med indkøb på vej derop. Ost / spegepølse og div.

Kan dagene íkke gå lidt hurtigere, når ses om en måneds tid.;)

Venlig hilsen
Nop

Mere
5 år 8 måneder siden #31697 af Ennamaria
TELT:

Karina, hvilken udgave af Geertop eller Big Agnes er der tale om?

Selv medbringer jeg et Stratospire 1 fra TarpTent. Det har stået sin prøve på fjeldet i blæst og regn og kan klare mosten.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

Mere
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #31698 af Kamma D

Ennamaria skrev: TELT:

Karina, hvilken udgave af Geertop eller Big Agnes er der tale om?

Selv medbringer jeg et Stratospire 1 fra TarpTent. Det har stået sin prøve på fjeldet i blæst og regn og kan klare mosten.

Hej
Denne her fra Geertop Geertop
Der skal bruges mine vandrestave for at sætte den op. Det har jeg lidt fortrudt Desuden synes jeg at den ser lidt tvivlsom ud ved udluftningen om der kunne komme vand ind der ved regn. Har kun haft den sat op en gang og kan se den for ok anmeldelser så måske det bare er mig der satte den forkert op
Den har ellers super fine mål og der er ok plads for en 1 persons telt at være.

Jeg overvejer at købe denne her fra Big Agnes Big Agnes
Fordel vægten og bedre telt, men synes størrelsen er lige til den lille s

Hilsen Karina
Sidste redigering: 5 år 8 måneder siden ved Kamma D.

Mere
5 år 8 måneder siden #31704 af Ennamaria
@ Karina
Begge de telte, du viser, har hovedsageligt mesh som indertelt. Det kan blive meget koldt om natten i et sådant telt.
Med et mesh indertelt vil enhver varme, du formår at producere, fise ud med selv det mindste lille vindstød.
Det er i hvert fald min erfaring, og selv Nop (som ellers kan klare lidt af hvert ;) ) måtte sande, at hans telt med indertelt i mesh var for koldt - ikke, Nop?

Hvis du har god erfaring med at sove i teltet i 0 til -1 grad og stærk blæst, kan du roligt tage det med. Men hvis du ikke har erfaring med det, eller er en frossenpind, ville jeg overveje et telt med et mere solidt indertelt.

Mht. vindstabilitet og øvrig holdbarhed, kender jeg Big Agnes teltet. Det er fint på fjeldet. Men hvis det regner, bliver dit indertelt vådt, når du sætter teltet op, da du skal have det op før oversejlet, og når du går ind og ud af det, er der ikke noget overhæng i apsis - og så bliver det, du har i indgangen til teltet (fx liggeunderlag og sovepose) nemt vådt. Men der er god plads i det, og det er et dejligt telt, synes jeg.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

Mere
5 år 8 måneder siden #31707 af Nop
Til dels vil jeg give dig ret Susanne, med mesh mister man meget at den varme som man udånder samt den varme kroppen har produceret inden i teltet. Hvis man er mere til den kølige side, (ligesom jeg er) så det ok. For mit vedkommen sidste år var det ikke så meget, at der var mere mesh i mit indertelt, i forhold til dit, mere at jeg ikke havde den rigtige sovepose med :(
Temperaturen var flere af nætterne tæt på frysepunktet og lidt under, en enkel nat eller 2.
(Så at en lille sø begyndte at fryse til, da i andre var gået i seng)
En +10 graders sovepose rækker ik til fjeldet når der ligger sne ;)

Angående Big Agnes, hvis der er footprint med kan man vel godt slå oversejlet op først, og derefter indertelt.
Det var ihvertilfælde planen med mit MSR Hubba Hubba NX 2 hvis det var den jeg vælger at tage med.
Men giver Susanne ret i, at det der står i apsis nemt bliver vådt og måske også helt ind i inderteltet. Men eller et fint telt.
Vi må bare håbe vejret er med os, selvom jeg slæber en varmere sovepose med denne her gang. :lol:

Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder