Regntøj og de nordiske fjelde - How low can you go

Mere
11 år 3 måneder siden #1059 af Jens
Vejret i Norske og Svenske fjelde kan være temmelig barskt og vådt.
Her tænker jeg udelukkende på sommersæsonen. Dvs. ca. sankt Hans t.o.m. september.

Hvor let/tungt/kraftigt regntøj kan man forsvare at have med i fjeldet som sommeren?

P.t. har jeg Mormot Precip regnbukser med full zip . Det er lette og jeg ææælsker den lange lynlås, som giver god mulighed for udluftning i toppen undtagen når vejret er rigtig barskt.
Hvordan med birkekrat o.lign. Bliver de flået i stykker mon? Hidtil har de klaret et par halvvåde fjeldture ok, men det er en on-going diskussion om det er 100% forsvarligt med let regntøj hvis nu man løber ind i 2-3-4 dages kraftig regn.

Min jakke er en GTX paclite fra TNF. Også nogenlunde letvægt, men dog lidt kraftigere end precip'en, mener jeg.

Hvad mener du?
Hvad har du selv med i fjeldet og hvad er jeres erfaringer når vejret viser tænder?

/Jens
Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #1061 af Terje
Marlon og jeg skal til Bodø lige i starten af august - og vandre fra Sulitelma og ind i Sverige, altså fjeldvandring i Lappland.

Jeg tager min 170 grams Montane H2O Litespeed regnjakke med - og skal gerne dele ud af erfaringer, når jeg kommer hjem :dry:

Men enig - man skal nok ikke lave for meget kratluskeri, hvis man vil undgå rifter.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, kelberg

Mere
11 år 3 måneder siden #1062 af kelberg
Det var dælme en god tråd at starte Jens, er meget i tvivl selv. Skal ud og købe nyt inden længe.
Så alt vil blive læst med nysgerrighed :-)

mvh Kim
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens

Mere
11 år 3 måneder siden - 11 år 3 måneder siden #1063 af Jens
Flere konkrete eksemper. Hvad mener ekspertisen om følgende bud på en let regnjakke. Fra tungest til lettest. Tør DU gå hele vejen til det letteste bud på en sommerfjeldtur? (det er jo rigtig rare gram at spare!!!)

Montane Venture Jacket , 3-layer eVent, 450g

Montane Atomic , Pertex 325g

GoLite Malpais , 3-lags Liteshell, 195g.
Sidste redigering: 11 år 3 måneder siden ved Jens.

Mere
11 år 3 måneder siden #1064 af trold
Hvis det øser ned og blæser bruger jeg ligeledes Montanes regngear. Eminent.
Hvis det bare siler ned uden for meget blæst bruger jeg min gode gamle vandre paraply B) . Fordelene ved sidsnævnte er at den holder overkroppen tør, benene tørrer aligevel før eller siden. Den tillader luft omkring kroppen. Vejer intet og passer fint i sideremmen på rygsækken efter brug. I fugtigt regnvejr bliver jeg hurtigt sjaskvåd med almindeligt regntøj uanset membran, så hellere våd forneden og mere tør foroven.
Forøvrigt er den god som dække for en udpresning af forbrændte slagger (lort),
og virker fortrinligt som afskrækning for påtrængende køer, får og hunde. Slår du pareplyen op i et nu slår dyrerne nærmest en koldbøtte for at komme væk :woohoo:

Trold ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, kelberg

Mere
11 år 3 måneder siden #1069 af morten
På sidste års fjeldtur til Narvikfjeldene brugte jeg en Haglöfs Chaos (600g) med GoreTEX Performance Shell. Den virkede glimrende og holdt til en dag med silende heldagsregn. Dog blev jeg lidt våd indefra pga. nedsat åndbarhed, da yderstoffet var blevet gennemvædet. Men det er nok uundgåeligt, da der er grænser for hvad DWR-behandlingen af yderstoffet kan klare.

Som regnbukser brugte jeg et par Berghaus Mens 2L Trail (413g) GoreTEX Performance shell. De fungerede også fint dog lidt indslag af vand ved lynlåsene i benene.

På årets tur til svensk Lapland er skaljakken blevet udskiftet med en Haglöfs Endo (303g) med GoreTEX Active shell der skulle være meget vandtæt og samtidig meget åndbar.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

Tid til at oprette siden: 0.228 sekunder