Regntøj og de nordiske fjelde - How low can you go

Mere
11 år 5 måneder siden #1111 af NOB
Der er ikke noget der er bedst, det afhænger af hvad du bruger dit tøj til.

Event og Activeshell er mere åndbare, men mindre vindtætte og mere krævende i vedligeholdelse for membranen bliver hurtigere beskidt og tilstoppet, og slidstyrke er lav. Så du skal ikke vælge denne model hvis jakken også er din vindbeskyttelse og skal bruges hele tiden.

Goretex Proshell er slidstærk, åndbar, og på den tunge side, men kan tåle meget brug, så bruger man sin jakke hele tiden i alle situationer, kan det være et plus. De er desværre også blandt de dyreste.

Andre typer membraner som er propreitære eller andre tex stoffer er midt i mellem disse to, og er en god løsning til de fleste.

Jeg ville dog aldrig vælge en PU coating som er de "billigeste" hvis jeg skal bruge skaltøj mens jeg er bevægelses aktiv.

For mig er lav vægt, volume og åndbarhed det jeg sigter efter til vandring, men jeg har flere typer skal jakker og bukser til forskellig brug.

Så køb en jakke og en buks der opfylder de fleste af dine behov, og tænk mindre på hvad den hedder og hvilken membran den har, åndbarhed er noget der primært er opfundet i et laboratorie og bruges som salgsgas. I de fleste tilfælde er der alt for mange faktorer der spiller ind til vi kan mærke en reel forskel.

My 2 cents

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #1115 af stokrenden
Jeg kan anbefale Rab Momentum i eVENT, som et forholdsvis let alternativ. Jeg har haft den i et par år og den har klaret sig rigtig godt i stort set alle vejrsituationer. Hvis jeg skulle købe en ny skaljakke idag, ville jeg nok købe en Rab Demand pull-over. Det er stort set samme jakke, blot uden en lynlås i fuld længde. Man sparer derfor vægt, og lynlåsen er altid det sted hvor fugten først trænger igennem.

Ps. Jeg kan berette at jakken også holder overkroppen tør når det virkelig regner. Jeg fandt det her lille klip jeg tog sidste år med jakken på ;) test af jakke

b

Mere
11 år 5 måneder siden #1130 af Ranger
Jeg har haft lidt forskellige jakker efterhånden, og min erfaring er at man skal vælge noget med et meget højt vandsøjletryk hvis man vil være sikker på at forblive tør hele dagen. I øjeblikket har jeg en GTX proshell jakke fra North Face som jeg er glad for. Jeg bruger den også som vindjakke og derfor gør det mig ikke så meget at den vejer lidt ekstra. I forhold til åndbarheden er jeg enig med Niels i at det er svært at finde noget der er helt optimalt. For mig hjælper det dog meget at have lynlåse i siden af jakken.

I forhold til pleje er det meget vigtigt ikke at give sit skaltøj for meget varme når man skal reaktivere den vandafvisende belægning. Jeg har prøvet at ødelægge en jakke ved at stryge den ved medium varme, hvilket man godt måtte iflg. den ene vaskeanvisning. Nu tørretubler jeg kun ved lav varme, hvilket ikke giver nogen problemer, ud over at det naturligvis slider lidt på tøjet.

Mere
11 år 5 måneder siden #1132 af NOB

morten skrev:

NOB skrev: Det der gør skaltøj vandtæt er ikke tykkelse og slidstyrke, men dets DWR behandling på yderstoffet. Hvis denne er slidt væk, vil yderstoffet hurtigt mættes i regn, og ingen jakke som indeholder membran vil foreblive vandtæt. Hvis du derfor er typen der bruger din skaljakke dagligt, vil du skulle vedligeholde denne DWR behandling ret ofte.

Det er ikke DWR-behandlingen der gør skaltøj med membraner vandtæt. Det er membranen. Men hvis vandet ikke perler på yderstoffet pga. en slidt DWR membran, så vil membranens åndbarhed blive nedsat, hvorved sveden kondenserer på indersiden af skaljakken.

De fleste typer DWR kan reaktiveres ved tørretumbling eller strygning. Efter mange vaske kan genimprægnering være nødvendig.

Ja ok, kloge Aage, det afhænger vist af ens perspektiv, våd er våd. DWR er en integreret del af skaljakkens teknologi fra producenternes side. Nummer 1 grund til folk bliver våde er manglende vedligeholdelse af DWR, også er det ligegyldigt om din membran er 'state of the art' eller ej.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Mere
11 år 5 måneder siden #1135 af stokrenden

Ljunggren skrev: Rab-jakken ser hyperfed ud så den skal nok afløse min ArcTeryx på næste tur, men hvad med bukser?

Hvis jeg ikke forventer en tur med heldagsregn, går jeg i mine almindelige vandrebukser. Jeg føler ikke det er så slemt at blive våd på benene, som på overkroppen.

Ellers har jeg et par Rab Bergen Pants, de er lidt kraftigere i stoffet end Momentum Jakken, og vejer lidt mere. Hovedårsagen til at jeg købte Bergen, i stedet for Rab Drillium pants "som vejer ca. 100g mindre", var at de havde et rigtig godt tilbud på Bergen. Samtidig gør det hellere ikke noget at bukserne er lavet af et lidt kraftigere stof end jakken.

Ps. Jeg sagde at Momentum og Demand, er stort set den samme jakke, det passer ikke helt. Momentum har en ekstra lomme, en bedre hætte samt velcrolukning i ærmerne.

b

Mere
11 år 5 måneder siden #1140 af Jens

Ljunggren skrev: ... Jeg bruger det iøvrigt også som vindtøj.

Så, er det korrekt, at eVent er så åndbart, at det IKKE er egnet som vindtøj??

Tid til at oprette siden: 0.254 sekunder