Regntøj og de nordiske fjelde - How low can you go

Mere
11 år 5 måneder siden - 11 år 5 måneder siden #1368 af Terje
Jeg vender tilbage til testen af såkaldt åndbare jakker, jeg nævnte tidligere i tråden. Den kan findes på BackpackingLite.com med navnet "Field Testing Air Permeable Waterproof-Breathable Fabric Technologies" - men man skal nok være medlem.

Den gode Will Rietveld går op og ned ad bjerget hver dag - og måler.

Han går med jakkerne lukkede, og måler hvad temperaturen og luftfugtigheden er inden under jakkerne - og laver en kurve for hvordan det udvikler sig over tid.

Hvor høj bliver temperaturen? Hvor høj bliver luftfugtigheden? Hvis både temperatur og luftfugtighed stiger meget, opleves sved, dråber på indersiden af tøjet osv. Altså varmt, fugtigt, ukomfortabelt.

Alle jakker "steamer til" når du arbejder hårdt - og en membran i plastic er altså plastic.

Men - Montane Speckr (?) Smock i Event steamer langsomst til, og en billigere i pu-laminat Marmot Essence hurtigst. Den relative luftfugtighed er max 73% i Montane´n og i Marmot´en op mod 93%

Hvis man vil have temperaturen og luftfugtigheden ned i jakkerne, er det vigtigt med muligheder for udluftning - Will Rietweld måler, at det er langt vigtigere end typen af salgsnavn på membranen.

Derfor er fx. pit-zips en god idé.

Jeg har en Arcteryx et-eller-andet med pack-lite på de fleste steder undtagen på skuldre og albuer - og der er jeg rigtig glad for de store åbninger, man kan lave under armene - dejligt, når vejret er en mellem-type, hvor det hele tiden regner lidt, og så indimellem kraftigere.

Udluftningen betyder virkelig, at temperaturen kommer ned.

Will Rietveld er gladest for Montane Speckr Smock (vel især fordi den er lettere end de fleste andre), men synes lukningen er unødig bøvlet.
Jeg har set at en anden tests siger at lukningen lukker vand ind, og at jakken derfor ikke kan betegnes som regntæt.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 11 år 5 måneder siden ved Terje.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #1682 af tohmahawk
Indspark; en event eller hvilken som helst membran er limet eller smeltet på indesiden af et andet materiale og derfor kan du ikke tale om slidstyrke medmindre du mener på indersiden) da den vil afhænge helt af hvilket materiale membranen er limet sammen med..

Mere
11 år 5 måneder siden #1706 af Martin_Petersen
Kan faktisk ikke helt huske vægten på min skaljakke, men jeg er enormt glad for den, og har brugt den igennem mange år og mange gode turer. Det er en jakke fra Didriksons, som varmt kan anbefales.!
www.outnorth.dk/da-produktgruppe/skaljakke.php

Mere
11 år 4 måneder siden #2194 af Maffu
Bedre sent end aldrig. Vil lige spytte ind med et citat ang jakker:

"[Water-resistant: means fairly breathable but not water-resistant.
Water-proof and breathable: means barely breathable and
water-resistant for a while.

Andrew Skurka.

Oksen pløjer langsomt, men jorden er tålmodig.

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
11 år 4 måneder siden - 11 år 4 måneder siden #2216 af Quest

Maffu skrev: Bedre sent end aldrig. Vil lige spytte ind med et citat ang jakker:

"[Water-resistant: means fairly breathable but not water-resistant.
Water-proof and breathable: means barely breathable and
water-resistant for a while.

Andrew Skurka.

The ultimate hiker's gearguide Side 46 ikke? ;)
Sidste redigering: 11 år 4 måneder siden ved Quest. Begrundelse: Titel sorry

Mere
11 år 4 måneder siden #2358 af Stourup
Hej
Vil lige give mit indspil.
Jeg har haft Gore-tex XCR, Paclite og ProShell jakker og et par bukser i ProShell. Og de ånder sådan nogenlunde men det er som andre har nævnt udluftnings mulighederne som virkelig gør forskel.
Jeg har også haft et par Event bukser til vinter brug som klart er de hardshell bukser jeg har haft som har åndene bedst. Også når jeg ikke havde de fuld længde lynlåse åbne. Og ja jeg oplevede dem som koldere end jeg gør mine ProShell men jeg tro ikke det har noget med vindtætheden at gøre men der imod at jo mere vanddamp der slipper ud jo mere varme slipper også ud.
Med hensyn til slid styrke er jeg også enig i at det afhænger helt hvilket matriale menbranen er sat på, min Ar'teryx Paclite er næsten lige slidstærk som min Norrøna Falketind ProShell, hvilket ikke vil sige det helt store i mine øjne.
Hvis jeg skal vandre, uden nogle tunger aktivter på tapetet, pakker jeg packlit'en og et par letvægts regnbukser af 100 kroners klassen.
Mvh Jonas

Tid til at oprette siden: 0.231 sekunder