Regntøj og de nordiske fjelde - How low can you go

Mere
11 år 3 måneder siden #1072 af Gunnar
Der hvor Marmot Precip Pants har deres svaghed er ud for ankelledet, hvor benene mødes. Der bliver de slidt, men jeg skal da have mine med på den 4 tur.

Gunnar

Du er velkommen på vores hjemmeside www.ulvelunden.dk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #1073 af NOB
Valg af regntøj er højst individuelt, og umuligt at generalisere. For det afhænger meget af din stil, og om du kan leve med at være våd i kortere tid.

Mit regntøj er regntøj med streg under regn, og benyttes stort set kun når det regner meget. Derfor skal det være let og ikke fylde meget, for det tilbringer en del tid i rygsækken. Ofte bruger jeg slet ikke regnbukser, men satserpå hurtigttørrende benklæder i stedet.

Pudsigt nok bruger jeg GoLite Malpais 3 lags liteshell og GoLite Tumalo bukser til vandring. I andre situationer bruger jeg måsek 3 lags proshell tøj for det kan tåle, at blive brugt hele dagen, i mange dage, i alle situationer. Når det er sagt, så er moderne letvægtsstoffer forbavsende slidstærke. Men det er jo en smagssag.

Det er min oplevelse at 2 lags tøj er mere stift og giver et dårligere klima på indersiden. Derudover mener jeg at lynlåse i skaltøj er en oplagt svaghed, hvor vand ofte ender med at trænge ind.

Det der gør skaltøj vandtæt er ikke tykkelse og slidstyrke, men dets DWR behandling på yderstoffet. Hvis denne er slidt væk, vil yderstoffet hurtigt mættes i regn, og ingen jakke som indeholder membran vil foreblive vandtæt. Hvis du derfor er typen der bruger din skaljakke dagligt, vil du skulle vedligeholde denne DWR behandling ret ofte.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Mere
11 år 3 måneder siden #1075 af morten

NOB skrev: Det der gør skaltøj vandtæt er ikke tykkelse og slidstyrke, men dets DWR behandling på yderstoffet. Hvis denne er slidt væk, vil yderstoffet hurtigt mættes i regn, og ingen jakke som indeholder membran vil foreblive vandtæt. Hvis du derfor er typen der bruger din skaljakke dagligt, vil du skulle vedligeholde denne DWR behandling ret ofte.

Det er ikke DWR-behandlingen der gør skaltøj med membraner vandtæt. Det er membranen. Men hvis vandet ikke perler på yderstoffet pga. en slidt DWR membran, så vil membranens åndbarhed blive nedsat, hvorved sveden kondenserer på indersiden af skaljakken.

De fleste typer DWR kan reaktiveres ved tørretumbling eller strygning. Efter mange vaske kan genimprægnering være nødvendig.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens

Mere
11 år 3 måneder siden - 11 år 3 måneder siden #1087 af Terje

Jens skrev: Flere konkrete eksemper. Hvad mener ekspertisen om følgende bud på en let regnjakke. Fra tungest til lettest. Tør DU gå hele vejen til det letteste bud på en sommerfjeldtur? (det er jo rigtig rare gram at spare!!!)

Montane Venture Jacket , 3-layer eVent, 450g

Montane Atomic , Pertex 325g

GoLite Malpais , 3-lags Liteshell, 195g.

Tror du kan forvente mindre åndbarhed fra pertex, og lite-shell´en. Men koster også mindre.

En let jakke med goretex eller e-vent vil jeg mene er bomb-proof til brug i fjeldene - så skal man bare finde den letteste man kan. Eller? :blink:

www.friluftslageret.dk/Product.aspx?PId=1151916&PIdx=1 fx.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 11 år 3 måneder siden ved Terje.

• Marlon
  • Gæst
  • Gæst
11 år 3 måneder siden #1093 af Marlon
De sidste 5 år har jeg brugt min Bergans hardshell m hætte på 568 gram. Dens pakkevolume er dog lidt stor synes jeg, ellers fuld ud tilfreds som regn og vind jakke på både weekend og fjell tur.

I år har jeg dog bestemt mig at tage min ro jakke: Palm freestyle med på sommerens fjelltur på 306 gram, denne er dog uden hætte, så jeg tager arcteric huen med på 27 gram. Den fylder 1/3 i pakkevolume i forhold til Bergans hard shell. Samt den er en god åndbar vind og regnjakke.

Dertil har jeg et par gamle regnbusker på 174 gram.

Mere
11 år 3 måneder siden #1094 af Terje
Den der Haglöfs Endo ser også lækker ud.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Tid til at oprette siden: 0.218 sekunder