- Modtagne Tak: 0
UL førstehjælp ??
11 år 2 måneder siden #1743
af Andreas O
UL førstehjælp ?? blev oprettet af Andreas O
efter 8 år som spejder har jeg efter hånden lært at man altid skal være beredt !
efter 8 år som vandre har jeg lært at det er tungt altid at være beredt.
fornyligt er det begyndt at, gå op for mig at man godt kan være beredt uden al formegen vægt.
men hvor langt mener i man kan tillade sig at gå ned i forhold til ens førstehjælps sæt?
hvad har i med på sporet og hvordan opnår i en vægt der kan overskues samtidig med at, i kan sige "jeg er beredt !" ?
efter 8 år som vandre har jeg lært at det er tungt altid at være beredt.
fornyligt er det begyndt at, gå op for mig at man godt kan være beredt uden al formegen vægt.
men hvor langt mener i man kan tillade sig at gå ned i forhold til ens førstehjælps sæt?
hvad har i med på sporet og hvordan opnår i en vægt der kan overskues samtidig med at, i kan sige "jeg er beredt !" ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
11 år 2 måneder siden #1745
af NOB
Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
Min blog om vandring og friluftsliv
Besvaret af NOB på emne UL førstehjælp ??
Godt spørgmål. I mine øjne giver det kun mening, at bære det man rent faktisk kan finde ud af at bruge på en forsvarlig måde.
Men det er i høj grad op til en selv, hvor er ens grænse for hvornårman føler sig sikker eller beredt, hvilken skade kan der forventes at ske, o.s.v.
Personligt bærer jeg meget lidt, og jeg er endda uddannet førstehjælps instruktør
Det vigtigste stykke førstehjælp man kan tage med sig, er at nogen ved hvor man er, og hvornår man forventes hjem igen, så der kan rejses en alarm, hvis man ikke dukker op.
Men det er i høj grad op til en selv, hvor er ens grænse for hvornårman føler sig sikker eller beredt, hvilken skade kan der forventes at ske, o.s.v.
Personligt bærer jeg meget lidt, og jeg er endda uddannet førstehjælps instruktør

Det vigtigste stykke førstehjælp man kan tage med sig, er at nogen ved hvor man er, og hvornår man forventes hjem igen, så der kan rejses en alarm, hvis man ikke dukker op.
Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
Min blog om vandring og friluftsliv
- Marlon
-
- Gæst
-
11 år 2 måneder siden #1746
af Marlon
Besvaret af Marlon på emne UL førstehjælp ??
I UL forberedelsen af sommerens tur, havde jeg også skrumpet godt og grundigt ned i første hjælps indhold og vægten. Men efter vores vildmarks første hjælps kursus, marts 2012, har jeg alligevel fyldt lidt op igen. Jeg er tilbage til 406 gram, men det er så også til 2 personer til en uges fjeltur, hvor hjælp udefra er rigtig langt væk.
Man kan ikke rigtig anbefale eller forskrive hvad og hvor meget man bør have med i sin første hjælps taske.
Det er totalt individuelt afhængig af hvilken tur man tager på, samt hvem og hvor mange man er.
Man kan ikke rigtig anbefale eller forskrive hvad og hvor meget man bør have med i sin første hjælps taske.
Det er totalt individuelt afhængig af hvilken tur man tager på, samt hvem og hvor mange man er.
- Quest
-
- Gæst
-
11 år 2 måneder siden #1747
af Quest
Besvaret af Quest på emne UL førstehjælp ??
Enig med NOB og Marlon.
Hvad er de sandsynlige scenarier for uheld?
Har selv ligeledes et meget lille et.
Mit solo UL førstehjælpssæt består af:
36x5cm Leukotape
Fire stykker fastklæbet på klistermærkepapir, så det er lettere at klippe til. Tager det på fødderne, før en tur starter, hvor jeg regner med at der kommer vabler. Det får jeg altid i DK, men aldrig i fjeldet.
Et par latex-handsker til steril beskyttelse mod andre tilskadekommendes kropsvæsker og egne bakterier.
Et dederonbind.
Tre-pak gazekompres
Et stor vatrondel til rensning af småskader bla. Klippes i små stykker til formålet.
En sårrenseserviet. Klippes evt. i to stykker til formålet.
To stk. almindelige plastre til småsår.
Et fingerplaster til småsår.
Tre ministrips (overlapper som reparationsgrej).
Pakket i en aLoksak.
Totalvægt 65g.
I stedet for et alufolie redningstæppe regner jeg med at bruge min sovepose, som ligger, uden pakpose, let tilgængelig i bunden af min rygsæk (har jo ikke så meget andet med der forhindrer tilgang). Tænker at når skaden er så stor at det er nødvendigt med livreddende tildækning, så går der intet af mig om der eventuelt kommer blod på. En andens liv er vigtigere
. Har prøvet to gange at give livreddende førstehjælp - den enes tid var kommet og vedkommende døde desværre i ambulancen af en hjerneblødning. Der var intet jeg kunne have gjort. Pointen: Det vigtigste værktøj er din viden om hvad du skal gøre og hvordan du bruger udstyret du og andre har med. Ved du ikke hvordan det skal bruges, hvorfor så tage det med? Som spejder er det jo ligetil med et kursus
.
Skal i flere afsted, så tag fællesudstyr med derefter. Ingen grund til at alle slæber på det samme, som der sandsynligvis kun er brug for én ting af.
Hvad er de sandsynlige scenarier for uheld?
Har selv ligeledes et meget lille et.
Mit solo UL førstehjælpssæt består af:
36x5cm Leukotape
Fire stykker fastklæbet på klistermærkepapir, så det er lettere at klippe til. Tager det på fødderne, før en tur starter, hvor jeg regner med at der kommer vabler. Det får jeg altid i DK, men aldrig i fjeldet.
Et par latex-handsker til steril beskyttelse mod andre tilskadekommendes kropsvæsker og egne bakterier.
Et dederonbind.
Tre-pak gazekompres
Et stor vatrondel til rensning af småskader bla. Klippes i små stykker til formålet.
En sårrenseserviet. Klippes evt. i to stykker til formålet.
To stk. almindelige plastre til småsår.
Et fingerplaster til småsår.
Tre ministrips (overlapper som reparationsgrej).
Pakket i en aLoksak.
Totalvægt 65g.
I stedet for et alufolie redningstæppe regner jeg med at bruge min sovepose, som ligger, uden pakpose, let tilgængelig i bunden af min rygsæk (har jo ikke så meget andet med der forhindrer tilgang). Tænker at når skaden er så stor at det er nødvendigt med livreddende tildækning, så går der intet af mig om der eventuelt kommer blod på. En andens liv er vigtigere

Skal i flere afsted, så tag fællesudstyr med derefter. Ingen grund til at alle slæber på det samme, som der sandsynligvis kun er brug for én ting af.
11 år 2 måneder siden #1748
af Andreas O
Besvaret af Andreas O på emne UL førstehjælp ??
jo klart, jeg har personligt selv plejet at, havde mit careplus walker sæt med med lidt ekstra tilføjet. men i dette sæt har jeg også vabel pulver og spray + plaster, slynger og afspritningsgele/serviet.
men det er da sjovt at få af videt at, førstehjælps instruktører ikke selv gider slæbe på gearet !
man kan lærer meget til spejder men begrænsning er ikke en af dem ! ^^
det er altid fristende at lade førstehjælp kassen blive hjemme...
jeg skal afsted imorgen langs nordkystien i 4 dage hvor meget ville i medbringe her ??
men det er da sjovt at få af videt at, førstehjælps instruktører ikke selv gider slæbe på gearet !

man kan lærer meget til spejder men begrænsning er ikke en af dem ! ^^
det er altid fristende at lade førstehjælp kassen blive hjemme...
jeg skal afsted imorgen langs nordkystien i 4 dage hvor meget ville i medbringe her ??
11 år 2 måneder siden #1750
af Andreas O
Besvaret af Andreas O på emne UL førstehjælp ??
tusind tak Quest !
fedt med en oversigt
fedt med en oversigt

Tid til at oprette siden: 0.222 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333