- Modtagne Tak: 352
See the Ultra Light!!
- rune1974
-
- Gæst
-

Men set positivt, er det jo skønt, at aktivitet i naturen er god medicin

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Var til speciallæge og høre om mine muligheder.
Og ja, muskler (= træning) er den bedste medicin.
Har ikke læst gigtforeningens hjemmeside endnu, men mon ikke kulde og hård belastning også er faktorer, der fremmer "gigtfornemmelsen".
RETTELSE: Gør at man hurtigere fornemmer gigt.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Jeg har siden 4 år i frysehus, haft noget, som lægerne ikke kunne sætte navn på.
Stærke smerter, ikke specielt i leddene, men knoglerne. Men resultatet var at det var så smertefuldt at bruge fingrene, så jeg ikke kunne dreje nøglen i låsen.
Lægen forklarede, at masser af træning, altid var godt, fordi det styrker de små muskler og sener, der styrer leddene. Og ja, selvom det gjorde ondt.
Så siden har jeg oplevet, at fjorten dages hård træning, kunne give måneder med færre smerter. Altså træning, der gjorde rigtig ondt.
Den daglige medicin, er en morgendram, til at styrke blodomløbet i fingrene, og to panodil, til at tage toppen af. På den måde har jeg fungeret med et HÅRDT fysisk arbejde, i næsten tyve år. Og mine fingre har det LANGT bedre nu.

Så for mig, og mange typer gigt, er smertefuld træning vejen frem.

Men min mormors leddegigt var så smertefuld trods gigtmedicin, at hun BESTEMT, ikke kunne træne.
Fra denstoredanske.dk om gigt
gigt, samlebetegnelse for en lang række medicinske sygdomme, som giver symptomer fra bevægeapparatet (led, sener og muskler) eller fra bindevævet i blodkar og indre organer.
Den lægelige betegnelse for gigtsygdomme er reumatiske sygdomme, og reumatologi er læren om gigtsygdomme
Ikke også Quest

Endvidere bliver musklerne svagere af ikke at blive brugt. En vigtig del af behandlingen af gigtsygdomme er derfor øvelser til bevarelse af ledbevægeligheden og styrkelse af muskelfunktionen
Men normalt, for raske folk, er det jo ikke smart at træne videre, når leddende smerter vildt.
Men slidgigt er jo et særligt problem Terje. Om man bør belaste og træne leddene, er nok individuelt. Afhængig af hvor slemt det er. Men gør man, bør det vel være LET træning, så de nedbrudte ledflader, bliver mere smurt, end slidt.
Bevægelse af leddene, med let belastning, er jo leddenes "åndedræt", så bevæger man aldrig leddet, bliver næringstilførslen, og dermed vævsgendannelse hæmmet.

Så UD og gå lidt UL, tit og ofte, er det sundeste for leddene, til hver en tid.

- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Det er meget stort at i tør at fortælle om jeres gigt. Det er OK for mig at i bruger denne tråd til det, fordi vi jo er inde på noget der er en forlængelse af emnet. Noget der måske kan være et rigtig godt argument, hvad enten man hælder til det ene eller det andet.
@Terje
Gigtforeningen nævner (bredt) miljø (hvor klima jo hører ind under), hvilket er klogt i betragtning af hvor bredt gigt rammer (det er ufatteligt hvor lidt fem minutters læsning på en hjemmeside kan flytte hjerneceller

- rune1974
-
- Gæst
-
Har mødt mange der har fået det langt bedre efter et ophold dernede.
Nå beklager det var vist et sidespor. i forhold til trådens emne.
Spiller meget musik, bl.a. i embeds medfør, og kan da godt være lidt bekymret for smerterne i mine fingre - men de er væk når jeg er spillet varm. Fuldstændig væk.
Men har bekendte, hvor forskellig medicin skal til i visse perioder af året.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333