See the Ultra Light!!

• rune1974
  • Gæst
  • Gæst
11 år 2 måneder siden #3923 af rune1974
Besvaret af rune1974 på emne See the Ultra Light!!
Det var nu så lidt, stod det til mig havde jeg gerne været den viden foruden :lol:

Men set positivt, er det jo skønt, at aktivitet i naturen er god medicin :D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden - 11 år 2 måneder siden #3926 af Terje
Besvaret af Terje på emne See the Ultra Light!!
Har selv (slid) gigt i knæene - ikke lægeligt diagnosticeret med papir på, men jævnligt smerter og knirken og andre sjove lyde når jeg går op ad fx. trapper.

Var til speciallæge og høre om mine muligheder.

Og ja, muskler (= træning) er den bedste medicin.

Har ikke læst gigtforeningens hjemmeside endnu, men mon ikke kulde og hård belastning også er faktorer, der fremmer "gigtfornemmelsen".

RETTELSE: Gør at man hurtigere fornemmer gigt.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 11 år 2 måneder siden ved Terje.
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest

Mere
11 år 2 måneder siden #3927 af danboron
Besvaret af danboron på emne See the Ultra Light!!
Hej Terje :)

Jeg har siden 4 år i frysehus, haft noget, som lægerne ikke kunne sætte navn på.
Stærke smerter, ikke specielt i leddene, men knoglerne. Men resultatet var at det var så smertefuldt at bruge fingrene, så jeg ikke kunne dreje nøglen i låsen.
Lægen forklarede, at masser af træning, altid var godt, fordi det styrker de små muskler og sener, der styrer leddene. Og ja, selvom det gjorde ondt.

Så siden har jeg oplevet, at fjorten dages hård træning, kunne give måneder med færre smerter. Altså træning, der gjorde rigtig ondt.
Den daglige medicin, er en morgendram, til at styrke blodomløbet i fingrene, og to panodil, til at tage toppen af. På den måde har jeg fungeret med et HÅRDT fysisk arbejde, i næsten tyve år. Og mine fingre har det LANGT bedre nu. :)

Så for mig, og mange typer gigt, er smertefuld træning vejen frem. :woohoo:

Men min mormors leddegigt var så smertefuld trods gigtmedicin, at hun BESTEMT, ikke kunne træne.

Fra denstoredanske.dk om gigt

gigt, samlebetegnelse for en lang række medicinske sygdomme, som giver symptomer fra bevægeapparatet (led, sener og muskler) eller fra bindevævet i blodkar og indre organer.
Den lægelige betegnelse for gigtsygdomme er reumatiske sygdomme, og reumatologi er læren om gigtsygdomme

Ikke også Quest :P ;)

Endvidere bliver musklerne svagere af ikke at blive brugt. En vigtig del af behandlingen af gigtsygdomme er derfor øvelser til bevarelse af ledbevægeligheden og styrkelse af muskelfunktionen

Men normalt, for raske folk, er det jo ikke smart at træne videre, når leddende smerter vildt.

Men slidgigt er jo et særligt problem Terje. Om man bør belaste og træne leddene, er nok individuelt. Afhængig af hvor slemt det er. Men gør man, bør det vel være LET træning, så de nedbrudte ledflader, bliver mere smurt, end slidt.

Bevægelse af leddene, med let belastning, er jo leddenes "åndedræt", så bevæger man aldrig leddet, bliver næringstilførslen, og dermed vævsgendannelse hæmmet. :(

Så UD og gå lidt UL, tit og ofte, er det sundeste for leddene, til hver en tid. :woohoo:
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, rune1974, Quest

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 2 måneder siden - 11 år 2 måneder siden #3929 af Quest
Besvaret af Quest på emne See the Ultra Light!!
@Rune, Dan og Terje
Det er meget stort at i tør at fortælle om jeres gigt. Det er OK for mig at i bruger denne tråd til det, fordi vi jo er inde på noget der er en forlængelse af emnet. Noget der måske kan være et rigtig godt argument, hvad enten man hælder til det ene eller det andet.

@Terje
Gigtforeningen nævner (bredt) miljø (hvor klima jo hører ind under), hvilket er klogt i betragtning af hvor bredt gigt rammer (det er ufatteligt hvor lidt fem minutters læsning på en hjemmeside kan flytte hjerneceller :lol: og får én til at tænke om der ikke lige er noget der skal tjekkes efter).
Sidste redigering: 11 år 2 måneder siden ved Quest.

• rune1974
  • Gæst
  • Gæst
11 år 2 måneder siden #3930 af rune1974
Besvaret af rune1974 på emne See the Ultra Light!!
Jeg kan anbefale et trænings forløb på gigt hospitalet i gråsten(ejet af gigt foreningen, men en del af det offentlige sygehus valg i region syd)
Har mødt mange der har fået det langt bedre efter et ophold dernede.

Nå beklager det var vist et sidespor. i forhold til trådens emne.

Mere
11 år 2 måneder siden #3931 af Terje
Besvaret af Terje på emne See the Ultra Light!!
Min gigt (i knæ og lidt fingre) er så lidt påfaldende, at jeg vist ikke behøver gøre meget andet end holde mig i ok moderat form.

Spiller meget musik, bl.a. i embeds medfør, og kan da godt være lidt bekymret for smerterne i mine fingre - men de er væk når jeg er spillet varm. Fuldstændig væk.

Men har bekendte, hvor forskellig medicin skal til i visse perioder af året.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, danboron

Tid til at oprette siden: 0.236 sekunder