See the Ultra Light!!

Mere
11 år 1 uge siden #3461 af NOB
Besvaret af NOB på emne See the Ultra Light!!
De fleste herinde er nok ikke i tvivl hvilken side jeg hælder til i denne debat. Jeg vil dog godt understrege, at jeg er meget fortaler for "Hike your own Hike", og fanatisme i alle afskygninger er mig meget fjernt.

Jeg er heller ikke fan af de arbitrære grænser der er fastlagt for Light, UL, SUL.... Whatever. Jeg synes det er at kategorisere mennesker. I sidste ende handler det om kærlighed til en friluftsliv, og mindre om vægten på grej. Vores tilgange er så forskellige som nat og dag, og solnedgangen bliver ikke smukkere med 2 kg på ryggen end den er med 15kg.

Lidt pudsig handler min klumme i næste Luksus lidt om denne problematik. Så husk at læs det, og støt op om et godt uafhængigt blad.

God weekend.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Følgende bruger(e) sagde tak: OleHjarsen, Terræntrolden, Quest, danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 uge siden #3462 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne See the Ultra Light!!

NOB skrev: Jeg er heller ikke fan af de arbitrære grænser der er fastlagt for Light, UL, SUL.... Whatever. Jeg synes det er at kategorisere mennesker.

Der må/burde vel også være forskel på hvor meget man må have på ryggen for at være UL'er alt efter hvor "stor" man selv er, og hvor meget ens udstyr derfor vejer.

En person, der vejer 50 kg og er 150 cm høj, kan vel meget lettere overholde vægtgrænserne, end en på 200 cm og 95kg.

b
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 1 uge siden #3469 af OleHjarsen
Besvaret af OleHjarsen på emne See the Ultra Light!!

PingHansen skrev: Tjah, jeg er nu ikke så utilfreds med min basis vægt for en Camino vandring. 5,44 kg, incl. deodorant, sæbe, shampoo, tandpasta, solcreme og sårn.

Sovepose og silkelagenpose, men ikke liggeunderlag. Der er en del komfort ting, som indkøbsnet på 41 g, tørresnor på 44 g, ekstra sko, taske til kameraet, osv.

Med fuld vandtank (2 l) og lommen fuld af müsli bar, kommer jeg op på 7,578 kg

Vægten baserer sig hovedsageligt på ting købt til billige penge i supermarkeder og på nettet, f.eks. hos amazon. Jeg tror, at de dyreste dele har været Ferrino Trekker regnponcho (470 g) og silkelagenposen (114 g), resten er mindre beløb: Rygsæk (840 g) 314,- og sovepose (772 g) 269,- er begge Gelert fra amazon.co.uk, mens tøjet hovedsageligt er løbetøj fra Netto, Fakta og Bilka, som jeg har købt til en brøkdel af prisen for tilsvarende ting i sportsforretningerne (ca. 50 kr/del). Sokkerne var lidt dyrere.

Det er gennemprøvet og det virker rigtig godt, både i stegende hede, blæsevejr, kolde morgener og i regnvejr. Den eneste fejl jeg havde gjort med mit udstyr, var ikke at lytte til Trold mht. fodtøj - sko uden ankel-støtte duer simpelthen ikke til mig på den første del af den franske Camino.

Ja, jeg ved at jeg kan spare en hel del vægt ved at skifte regnslaget ud med en jakke syet af brugte kondomer, men jeg kan lide komforten ved mit regnslag, og så bliver jeg ikke lige så våd indefra.

Jeg kan også spare vægt ved at skifte til en hundedyr dunsovepose, men der er desværre endnu ikke nogen der har foræret mig en, så jeg klarer mig. Kunne selvfølgelig lade den blive hjemme, men den er nu meget rar, når det er koldt og refugiet ikke har flere tæpper.

Drejer det sig kun om en kort sommer tur på nogle dage, så kan jeg sagtens komme ned på ca. 3 kg, ved at udelade både sovepose og komfort-ting, og skifte til en løberygsæk.

Summa summarum, kunne jeg sagtens komme længere ned. Væk med nogle komfort ting, lettere sovepose, lettere rygsæk, lettere tøj, lettere regntøj, lettere lommekniv, etc., men er det det værd komfort-mæssigt og er det økonomisk forsvarligt? Ikke for mig.

Hvis du syr den jakke der engang,ikk' ?? :)
Så vasker du kondomerne først ?? :)

Mere
11 år 1 uge siden #3476 af Terje
Besvaret af Terje på emne See the Ultra Light!!

PingHansen skrev: Tjah, jeg er nu ikke så utilfreds med min basis vægt for en Camino vandring. 5,44 kg, incl. deodorant, sæbe, shampoo, tandpasta, solcreme og sårn.
- - - - -
Summa summarum, kunne jeg sagtens komme længere ned. Væk med nogle komfort ting, lettere sovepose, lettere rygsæk, lettere tøj, lettere regntøj, lettere lommekniv, etc., men er det det værd komfort-mæssigt og er det økonomisk forsvarligt? Ikke for mig.

Det er da også en fin lav vægt at bære - men tror nu du ville blive glad "i længden" ved et liggeunderlag, så du lige kunne tage et nap/ en lur på langs i middagsheden (véd ikke hvornår du skal afsted).

Jeg bruger ikke mine lønkroner på andet luksus end vandregear, og har råd til at eksperimentere, men er alligevel kun på 2. sovepose på 27 år (nåh nej, købte både en sommer og en 3-sæsoners i 2004).

En jakke af kondomer??? Ånder den godt eller er den god til udspring fra broer??

Der bliver vævet tyndere og tyndere stoffer, læste lige en test af en Golite og en Rab Dunjakke, hvor yderstoffet er det nyeste Pertex Quantum med en vægt vistnok på 25 g pr. kvadratmeter.

Jeg bruger for tiden en vindjakke fra Montane i Pertex ... Jakken vejer 75 gram, og holder fint vind ude og tager en let byge. At den så ånder mådeligt opvejes af, at den kan være i en bukselomme.

BackPackingLight.com solgte Thorofare bukser, der vejede 130 gram (ca.)Et par Fjällravenbukser vejer 450 gram. Thorofarebukserne holdt til bushwalking i 3 dage gennem buskads i Canada + efterfølgende tur ned af Nihanni River uden at blive revet i stykker.

Nye tyndere stoffer er ikke nødvendigvis svagere (bare smartere).

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, danboron

Mere
11 år 1 uge siden #3481 af LaKrissen
Besvaret af LaKrissen på emne See the Ultra Light!!
Hmmmm i stedet for at sy en af kondomer .... hvorfor så ikke rulle sig i talkum .... frem med blæsepistolen og så bagefter spraylatex ???? ..... UL og perfect fit ;)

:blink:

Mere
11 år 1 uge siden #3482 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne See the Ultra Light!!
Tja ser nu det største prob ved at være ul på tur uden for sverige eller norge, er at ved ture i feks DK er at man skal slæbe på vand. Så giver frysetørret mindre mening. Så kan man lige så godt pakke dåsemad samme vægt som fryse tørret+vand.
Bedre smag og billigere pris også !!
En større debat på de sidste ture med Jens ;)

Tid til at oprette siden: 0.234 sekunder