Køkken

Mere
11 år 2 måneder siden #3948 af hvaså
Besvaret af hvaså på emne Køkken
Mange af jeres setups lader til at være svære at lave lave mad på. Koger i kun vand på det og så tilfører smag og behag?

Og hvor meget må et UL-køkken veje, før det ej længere betragtes som værende UL?

Mvh

Følgende bruger(e) sagde tak: Steen-J

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
11 år 2 måneder siden #3951 af Quest
Besvaret af Quest på emne Køkken

hvaså skrev: Mange af jeres setups lader til at være svære at lave lave mad på. Koger i kun vand på det og så tilfører smag og behag?

Og hvor meget må et UL-køkken veje, før det ej længere betragtes som værende UL?

Mvh

Det er nu ikke så besværligt som det måske kan se ud. sprit/gas/optændning på, ild til, evt forvarmning og gryde med vand på. Hyggeventen med noget andet eller brænde på, kogt vand i frysetørret mad, vente lidt mer' og slurp! Ultralet.
Vægten skal være holdt på et minimum, med minimum ting - ingen grydeskeer, gafler (med en ske eller spork og kniv kan du forberede og spise alt), ekstra dimsedutter "just in case". Materialerne skal være letvægt: Alu, titan, plastik osv. Stål er ofte overkill, men er din oppakning i øvrigt let er det en smagssag.
Inge gram definition ellers.

Mere
11 år 2 måneder siden - 11 år 2 måneder siden #3953 af Terje
Besvaret af Terje på emne Køkken

hvaså skrev: Mange af jeres setups lader til at være svære at lave lave mad på. Koger i kun vand på det og så tilfører smag og behag?

Det er meget almindeligt og udbredt kun at koge vand. Både ved alm. vandring i fjeldene og ved UL.

Så hælder du vand direkte ned i en pose med frysetørret mad. Eller nudler eller kartoffelmos.

Skal det være finere, og stadig let at bære, kan du tørre kød og grøntsager selv. Her skal tingene (måske) iblødsættes og opvarmes lidt længere, hvilket stiller krav om en større gryde, og du bruger mere brændstof.

At stege bacon, grille pølser eller bære rundt på dåser med baked beans er ikke UL, og for tungt til mange dages vandring.

Princippet om mad på tur er, ikke at bære på ting der indeholder vand (havregryn,sukker, mælkepulver, kiks, knækbrød, frysetørret, tørret pølse, tørret frugt og nøddevarianter), og at kalorieindholdet pr. gram i fødevaren skal være højt, fx. mere end 340 kcal pr. 100 gram.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 11 år 2 måneder siden ved Terje.
Følgende bruger(e) sagde tak: hvaså

Mere
11 år 2 måneder siden #3954 af danboron
Besvaret af danboron på emne Køkken
Hej igen hvasså

Mange af jeres setups lader til at være svære at lave lave mad på. Koger i kun vand på det og så tilfører smag og behag?

JA, eller nej. :unsure:

Hvis du tænker på spritbrændere, ja så ER det primitivt, da man ikke kan regulere flammen.

Af den grund, og vægthensyn, køber mange frysetørret, så brænderen kun skal koge vand.
Men enkelte formår da, at lave finere fransk madlavning, på spritbrændere.

Tænker du på gasbrændere, så kan de jo alle reguleres.
Men i UL-sammenhæng bruges oftest små "gryder", som i sig selv er lovlig små til fransk madlavning.
Så også her, bruges brænderen mest til at koge vand.

Man KAN sagtens vælge, at gryden skal være større, hvis man nyder RIGTIG mad i naturen.

DER ER jo ingen bestemte vægtgrænser på køkkenet.

UL for dig, er det letteste udstyr, der opfylder DINE behov.

Skal man absolut tale om bestemte vægtgrænser, kan man sige at når dit basisudstyr samlet vejer under 4,5kg, så er DU UL, uanset om dit køkken vejer 100gram, eller 1kg.

Læs evt mere om hvad der udgør "basisvægt", i See The Ultralight-tråden

Men klart, med et primitivt køkken, når man lettere under 4.5kg grænsen.

Og en hjemmelavet spritbrænder vejer og koster INGENTING. :woohoo:
Følgende bruger(e) sagde tak: hvaså

Mere
11 år 2 måneder siden #3958 af hvaså
Besvaret af hvaså på emne Køkken
Tak for svarene.

Jeg har selv lavet alle nævnte brændere, hvor jeg bedst kan lide sodavandsdåsen. Måske fordi det var den første jeg lavede.. Disse er som sagt glimrende til at koge vand, men når man som jeg kan lide at lave mad derude, så kommer de til kort. Det kan lade sig gøre, men det er med tungen lige i munden og knap så chillern.

Når i snakker UL-regler og de magiske 4,5kg, så snakker i jo sovesystem, tøj og køkken? Vand, mad og brændsel tæller ikke med. Er her også regler for hvor meget hver enkelt ting må veje pr dag?

Jeg er meget inspireret af UL og låner mange ideer herfra, men nok se mig for magelig til den slags yderligheder :P

Mere
11 år 2 måneder siden #3964 af Terje
Besvaret af Terje på emne Køkken
Hm.

Hvis jeg skulle lave rigtig mad, og stadig være lidt let, kunne man

tage 2 trangiagryder med (vægt 163 - 200 gram for 2)
bruge sølvpapir til låg (10 - 15 gram)

bruge én gasbrænder 48 gram.

Ex. du laver din master-kok kødstuvning med-de-rigtige grøntsagers-sovs
stiller den med låg på

koger dine økologiske, native-american brune ris

og genopvarmer din master-stew.

Så kan der spises.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron, hvaså

Tid til at oprette siden: 0.250 sekunder