Køkken

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #3966 af Quest
Besvaret af Quest på emne Køkken

hvaså skrev: Når i snakker UL-regler og de magiske 4,5kg, så snakker i jo sovesystem, tøj og køkken? Vand, mad og brændsel tæller ikke med. Er her også regler for hvor meget hver enkelt ting må veje pr dag?

4,5kg er oversættelsen fra 10 amerikanske pounds. En definition eller grænseværdi, der er sat for at skabe et rimeligt maksimum, hvor alle kan være med.
Altså UL'ere prøver jo at bryde nogle gamle normer, ikke etablere nye regler.
Der er da heller ingen "regler" for madens vægt. Det hele er i aller højeste grad individuelt. Frihed til at gøre som man vil.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #3970 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Køkken

hvaså skrev: Mange af jeres setups lader til at være svære at lave lave mad på. Koger i kun vand på det og så tilfører smag og behag?

Næh, det synes jeg ikke. Selvfølgelig er potten ikke egnet til stegning, men kogte ting går fint.

Tag et kig på One Pan Wonders og Trail Cooking for yderligere inspiration og alternativer til frysetørret. De Zip lock bags de henviser til købes bedst og billigst i Ikea. De hedder Istad .

Skal jeg lave "camping" mad med indkøbte råvarer, så er det et andet sæt der skal frem. Her er man næsten nødt til at have to gryder.

En pot cozy, te hætte, halstørklæde, sovepose eller andet der kan bruges som høkasse er også uundværlig, med mindre at man har to blus.
Så kog pasta, ris kartofler m.m. halvdelen af tiden, sæt dem i høkassen og lav resten.
Ovenstående trick bruger jeg også for at spare brændstof.

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved ErikS.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, danboron, hvaså

Mere
10 år 11 måneder siden #4128 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Køkken

Quest skrev:
@Malte59
Dødt træ skal naturen selv bruge i økosystemet. Det har også en værdi for betragteren. Læs evt min turbeskrivelse fra Møns Klint med døde asketræer.

... tror allerede, at Ljungren har svaret i indlægget inden. Hvis man overvejer, hvad forarbejdningen af andre brændstoffer gør ved naturen - så er det vist absolut at foretrække, at man istedet tager lidt kviste og kogler til at fyre med! ;)

Mere
10 år 11 måneder siden #4130 af Terje
Besvaret af Terje på emne Køkken
@Malte59

Hvis du holder dig til at lave "bål" i din hjemmelavede Ikea "bush-buddy", og bruger små grene og pinde du finder på jorden mener jeg også du er ret og rimelig LNT(leave-no-trace)-agtig.

Omkring mange (svenske) shelterpladser o.l. ser man voldsomme spor af folk, der laver bål. Alle grene til en højde af 2,5 meter er savet eller brækket af. Hele terrænet er støvsuget for alt brændbart.

Og sandsynligvis af folk, som har køkken og brændstof med i forvejen, men laver bål for at hygge. Store bål :ohmy:

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Mere
10 år 8 måneder siden #7171 af tofi
Besvaret af tofi på emne Køkken
Mit køkken består af en spritdåsebrænder - en 30 år gammel alugryde(købt i Daells Varehus) hvor jeg har boret huller i kanten forneden(se billedet) den virker fortrinligt som vindskærm og står rigtig godt i sneen. desuden en lille alugryde med låg samt en aludims til at tage låg af med og løfte gryden af med. Desuden en lille konservesdåse som bruges til at slukke spritbrænderen med og som bruges til at opbevare spritbrænder, tændstikker(ja det er det nemmeste) samt en læderlap der anvendes når spritten skal hældes tilbage i spritbeholderen så man ikke brænder sig.
med sprit o.s.v. vejer det hele 541 g, og det virker hver gang. ingen problemer med sod el. lign, jeg bruger det så også kun til at koge vand på. Det tager ca. 4 min at koge 4 dl. vand. Jeg kunne bruge en kedel istedet for, men så kan jeg ikke pakke det sammen så det ikke fylder så meget. det bliver pakket over i den lille nylonsæk, og evt. videre over i dagsrygsækken sammen med siddeunderlag og fleecen eller regnjakken. :P

Tid til at oprette siden: 0.212 sekunder