- Modtagne Tak: 31
Gramjagt - idéer
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Her er lidt forslag til hvordan der kan spares vægt:
- - Hold øje med grammene. Vej alt dit grej på en præcis køkken- eller brevvægt. Det tæller alt sammen i sidste ende. Mange bække små, gør en let oppakning.
- - Hold det simpelt. I stedet for at købe en masse overflødigt grej; køb lidt, men let grej. Eller lav dit grej selv.
- - Drop alle ”rart at ha’ med” tingene, skær hårdt ned på overflødig luksus.
- - Tænk over alle ting du tager med. Kan de have andre funktioner end det de er produceret til.
- - Drop ”smarte”, avancerede og tekniske, men unødvendige detaljer, som du aldrig bruger alligevel.
- - Tilfører du noget, så overvej at tage noget fra.
- - Fjern overflødigt vedhæng; lynlås metallukker (erstat med tynd snørre), spænder, webbingremme, labels, varemærker, snore, stropper osv.
- - Hav kun uundværlige ting med som alle bruges hver dag.
- - Medtag så vidt muligt grej med flere funktioner; universalsæbe, Buff, microtool.
- - Tænk i genbrug af det du tager med, mad-embalage bliver til skraldeposer, vandbeskyttelse osv.
- - Hold udstyret tørt; vådt grej er tungt.
- - Forbered og udregn forbrug af mad og brændstof og tag kun med derefter. Medtag kun nødvendig mængde ingredienser til mad. Hjemmeblandinger kan spare emballage.
- - Køb koncentrater; tomat, sæbe osv., eller kog selv ind.
- - Væske i provianten tynger; Tør selv, køb tørkost og/eller frysetørret og drikkepulver.
- - Aftal omkring medbragte fællessager. Det er unødvendigt at alle har alt med selv.
- - Se efter småt, let, alternativt grej alternative steder. Fx Tiger, Søstrene Grene eller lignende
- - Fyld indhold - tandpasta, creme og sæbe osv. - fra store beholdere på små lette.
- - Fjern alt overflødig emballage fra provianten.
- - I stedet for notesbog, evt. et par ark foldet A4.
- - Kreditkort størrelse kalender.
- - Rund foliebakke eller alufolie som låg i stedet for grydelåg. Foldet alufolie som vindskærm.
- - Tag kun én gryde eller kedel med til let tilberedte retter.
- - Brug en DIY spritbrænder; bruger kun lidt brændstof.
- - Nylon- eller elastiksnøre med snorelås i stedet for webbingremme.
- - Brug tøj til at opgradere liggeunderlag og hovedpude.
- - Lær dig at bruge naturens materialer som toiletpapir. Vil du ikke det; fjern paprullen fra TP og tag kun det TP med som du skal bruge.
- - Enkelte sidelommer i stedet for flere små, på både jakke, bukser og rygsæk.
- - Én simpel pose til organisering af alt det praktiske grej.
- - En Bic minilighter tænder meget mere ild end en tændstikæske.
- - Anskaf sæbe, parfume, tandpasta ”smagsprøver” o.lign.
- - Halver kam og skaft på tandbørste og engangsskraber.
Kom gerne med flere

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Tag på eet af Lynx Wildens kurser - så kan du overleve på stenalderteknologi du laver på stedet...
//Kim Horsevad
PS: Alene min vildmarkskniv vejer mere end et kg... Jeg bliver aldrig "letvægter"... Ovenstående forslag skal derfor også ses med lettere humoristisk tilgangsvinkel.
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Horsevad skrev: Lær de spiselige planter at kende - så behøver du ikke provianten...
Tag på eet af Lynx Wildens kurser - så kan du overleve på stenalderteknologi du laver på stedet...
//Kim Horsevad
PS: Alene min vildmarkskniv vejer mere end et kg... Jeg bliver aldrig "letvægter"... Ovenstående forslag skal derfor også ses med lettere humoristisk tilgangsvinkel.
Det er nu ikke så tosset. God vinkel. Samling af føde er et godt supplement. Min lille Victorinox "Classic SD" 20g kan også skære en stængel her og klippe et blad der

Jeg skal i øvrigt ikke forstyrre din tråd yderligere! Jeg hører helt tydeligt ikke til i dette UL-hjørne!
//Kim Horsevad
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Horsevad skrev: Og selv om forslaget var ment humoristisk - og det formentlig ville være økologisk uforsvarligt hvis alle friluftsfolk praktiserede det - så er det et faktum at der findes rigtig mange sunde og nærende spiselige planter i den vilde natur i Skandinavien.
Jeg skal i øvrigt ikke forstyrre din tråd yderligere! Jeg hører helt tydeligt ikke til i dette UL-hjørne!
//Kim Horsevad
Nej det siger du nu. Men det kommer du til

All ære til ideen om UL, men en ting må alltid ha første prioritet, sikkerhet! Derfor er det IMHO tull og diskutere å spare 2 gram på å kutte tannbørsten i to. Man kan heller lage en tråd om hva som er godt nok utstyr for et definert område, med tanke på at sikkerheten skal være god. Norske Fjellforum hadde en slik tråd for noen år siden, www.fjellforum.no/index.php?/topic/9080-...tt-sekk-pa-sommeren/ Forutsetningene var at man skulle en uke på tur i den norske fjellheimen, og sikkerheten fikk ikke være dårlig. Man kom ned i ca 2,5 kilo uten mat, med mat i området 5 kilo! Det kaller jeg UL og det var en svært interessant tråd å følge.
Selv jeg og Horsevad og andre som heller vil ha litt komfort på turene kan ha nytte av å vite om de lettere alternativer som finnes, hvis vi altså vil ha dem.
Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333