Light backpack ala ÜLA Circuit

Mere
10 år 11 måneder siden #4587 af Soendergaard
Heysa folkens

Jeg er lidt på jagt efter en god light backpack. Dvs. en taske på omkring de 1 kg.
Jeg har kigget lidt på ÜLA Circuit, men kan ikke finde ud af hvad den vejer?
Nogle der har erfaringer med ULA tasker?

ÜLA Epic ser også spændende ud - men kan heller ikke helt slå fast hvad den kommer til at veje - nogle gode bud på det?

Nogle andre light rygsække i kan anbefale?

På forhånd tak for hjælpen :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden #4592 af Terje
Besvaret af Terje på emne Light backpack ala ÜLA Circuit
Har ingen erfaring med Ula Circuit. Men sikkert en fed rygsæk.

Kan godt til dels anbefale Osprey Exos 58. Dejlig bærekomfort op til 12 - 14 kg, 1140 gram i medium, dog ikke helt kompromisløst lavet.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Soendergaard

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #4600 af Quest
Besvaret af Quest på emne Light backpack ala ÜLA Circuit
Hej Søndergaard

ÜLA "Epic" ser cool ud. Skurka brugte den i Alaska, men mest til Packrafting . Men ÜLA er jo dyr - dyrt som i trad grej. Har selv en GoLite "Pinnacle" 70 (72-73 liter large) - tæt på at være den samme som "Jam". Har nixed den næsten som Mike Clelland anbefaler, så min vejer præcis 780 gram. Den er også noget billigere. Den vil jeg have med til de evige jagtmarker, når den tid kommer :P .

Mere
10 år 11 måneder siden #4638 af Soendergaard
#Quest
Ja, har godt kigget en del på GoLites Jam rygsække. Men tror jeg mest er til en rygsæk med en form for ramme i :dry: Er ikke helt UL'er - så der er stadig lidt vægt der skal fordeles til hofterne. Hvor mange kg er en god bærekomfort på med din "Pinnacle" taske?

#Terje
Tak for tippet med Osprey Exos, den vil jeg lige tjekke ud :)

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #4647 af Quest
Besvaret af Quest på emne Light backpack ala ÜLA Circuit

Soendergaard skrev: #Quest
Ja, har godt kigget en del på GoLites Jam rygsække. Men tror jeg mest er til en rygsæk med en form for ramme i :dry: Er ikke helt UL'er - så der er stadig lidt vægt der skal fordeles til hofterne. Hvor mange kg er en god bærekomfort på med din "Pinnacle" taske?

Forstår godt at du gerne vil have en form for ramme. Ikke for at gøre mig klogere end dig, men da jeg ville have en UL rygsæk, havde jeg samme idé. En idé jeg havde af samme grund som dig - støtten til hoftebæltet, fordi jeg bærer det meste af vægten der.
Blev først lidt "forelsket" i GoLite's "Quest" rygsæk (intet med navnet at gøre næsten :whistle: ), men min yngre læremester havde en "Pinnacle" og fik med lidt argumentering mig overtalt til at købe en. Det har jeg ikke fortrudt :) , men det var svært at omstille min egen omprogrammering, som det er med alle paradigmeskift.
Han fortalte mig at han havde båret over 24kg i den, uden det blev alt for træls. Det overbeviste mig. Har selv båret 22kg (mest mad) i min på vinter snesko langtur (hvor jeg oven i købet, uden at vide det, havde raget noget alá kold lungebetændelse til mig hjemmefra og blev syg derude) og det var overhovedet ikke noget problem. Ingen ømme hofter. Vi bruger vores liggeunderlag som ramme, op mod ryggen. Det virker perfekt (for os) med hensyn til vægtoverførsel til hoften. Kan ikke beskrive hvor taknemmelig jeg er, for at han fik mig til det.
18 kg er GoLite's egen komfortgrænse.

Må indrømme at jeg havde mest svært ved at skille mig af med rammen, fordi jeg var imponeret af opfindelsen af den indre anatomiske ramme (mener at have læst at det var John Lowe; Lowe Alpine, der opfandt den), som jo i sig selv er genial, når man ser i forhold til en ydre ramme, til det formål de fleste skal bruge. Ikke fordi der er noget i vejen med ydre rammer, hver har sin force. Har selv begge slags herhjemme. Men det er tungt, så farvel fast ramme herfra :)
Rammen var altså blændværk for mit vedkommende.
Som jeg skrev: Det tager nogen mental omstilling at skifte til rammeløs. Og en ny måde at tænke grejfordeling/pakketeknik.
Ingen faste (rygsæk)rammer, men eget ansvar tak. Frihed under himlen :cheer:
Ønsker du finder det du skal bruge :)
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved Quest.

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #4648 af MortenA
Har nævnt den ved andre lejligheder:

Bergans Helium 55l

Ved godt at Bergans sikker ikke er så hip og UL agtig (og har ikke et sejt amerikanskt navn) - men den vejer altså kun 1.1 kg, har en afstiver i ryggen og mange fikse detaljer. Har nu haft den i en del år og kan sige god for kvaliteten. Listeprisen i spejdersport er 1599.

Og så kan jeg sige at de 55L altså er reel - inde i tasken volumen - hvorimod jeg nok synes at ÜLA Circuit's volumen er opgiver lidt kreativt ;-)

Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved MortenA.

Tid til at oprette siden: 0.230 sekunder