UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #5832 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Der bør vel også være Goggles/skibriller med lys linse på listen. Solbriller hjelper ikke meget i en "snestorm", og skibriller bliver for lyse, varme og dugger i godt vær...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #5838 af Quest
Besvaret af Quest på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Dejligt med en der ved noget om ski, for det gør jeg næsten ikke.
Kører bare på dem.
Madshus var valgt udfra letheden, derfor 3/4 stålkanter.

Kunne ikke lade være med at smile da jeg så La Sportiva "Strato Evo" (sagt med italiensk accent. Vilde støvler fra fremtiden :cheer:

Briller var ikke helt glemt ;) . Nævnte tidligere shades fra Wiley X med en såkaldt wind gasket, skum/plastik ramme der kan fjernes og sættes på alt efter vejr og vind. Flere modeller kan udskifte linserne. De virker for mig.

God idé med kork til brænderplade.

Fodtøj er nok lidt for langt ude for de fleste, i hvert fald de forslag jeg tidligere er kommet med. :dry: :)

Mere
11 år 6 måneder siden #5840 af stokrenden

Fjeldabe skrev: Hvad er fyldvægten i soveposen? -18C og 897g total vægt med fillpower på bare 800? Kan det virkelig passe? Normalt ville jeg jo sige at jeg skulle have 900g 850fyld for at klare temp omkring de 20 grader? Nogen som ved??

Soveposen er "custom made" fra PHD's hjemmeside, med 550g 900+ dun. (De bedste dun på markedet.) Jeg synes også det lyder af lidt, men jeg har læst en del anmeldelser af PHD og alle er stort set enige om at deres temperatur ratings faktisk er ret konservativt sat.

PHD bruger deres egen temperatur rating. Du kan læse om den her: www.phdesigns.co.uk/techtemp.php ?

Og hvis man vil have en varmere pose er det meget let at ændre, da alle poserne bliver syet efter anvisning. Så man kan sagtens smide et par hundrede gram dun oveni.

Hvis du ser i starten af tråden, anbefalede jeg også den sammen pose, bare med 800g dun istedet. Den havde en temperatur rating på -33C .

b
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldabe, Quest

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #5843 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Som alternativ til 23.900,- støvlen, kunne man også tage (listet med faldende pris og stigende vægt):

Dynafit Dy.N.A. EVO - 685g pr. støvle og 13.000,-

Dynafit Dy.N.A. PDG - 790g pr. støvle og 7000,-

Dynafit TLT5 Mountain TF - 1060g pr. Støvle og 6000,-

Jeg bruger selv Dynafit TLT5 Performance, 1050g pr. støvle og liste pris i Norge på 8500,- på Telemark Pyrenees fandt jeg dem til €524,- inkl fragt!

Mine gamle Fjellski-støvler (75mm binding) vejer 1371g pr støvle, og mine Fiscer E109 ski med Rottefella Chilli kabelbindinger vejer 1673g (i længde 188cm) (bindingen alene skal være 500g). Altså et vinterfjell-set på 3044g på ben.

Bare ved at skifte støvle og binding reducerer jeg vægten med 706g pr. ben, 1412g på sættet...

Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke nævnte Fischer E109 som en mulig ski - det man ser sidst er det som er lige under næsen... Sikkert fordi jeg drømmer om Åsnes Velte- eller Storetind...

Nå men den nye Fischer E109 TOUR XTRALITE vejer bare 1520g pr. ski (i længde 200cm) pris ved jeg ikke, kan kun finde pris med Magnum Binding...

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #5845 af Quest
:cheer: Har selv et par Fischer ”Euro Tour 109”, Rottefellabinding ”Super Telemark” 2910g
De er otte år gamle ca.

Nu er tyngden på støvler vel ikke så vigtig, da man (kan man finde ud af at køre jævnt) ikke løfter fødderne så meget. Men i længden er det jo en fordel.

Husk at duntøjet bruges til at forstærke sovepose komfort temp.

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #5850 af Quest

Fjeldabe skrev: Passer Coleman flasken til primus gevindet?

Primusbrænderen er inklusiv trykflaske. Ellers var den godt nok tung ;)
Coleman flaske er jo bare det brændstoffet købes i. Den kan klemmes sammen efterhånden som benzinen forbruges, så den fylder og skvulper mindre i rygsækken.

Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder