UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

Mere
11 år 6 måneder siden #5886 af stokrenden
Hvis folk synes at soveposen er dyr, så går der rygter om at PHD vil begynde at have edderdun som tilvalg i stedet for gåsedun!

Men så er vi også i en helt anden liga :evil:

Nunatak tilbyder vist som de eneste på nuværende tidspunkt edderdun. Men det er med en merpris på 125$(720kr) pr. 1 ounce(28g) i forhold til prisen på 900+ gåsedun.

Så kan vores sovepose let runde de 15000-20000 kr.

b
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden - 11 år 6 måneder siden #5887 af Quest
Besvaret af Quest på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Ja, har kun selv gravet enten flatmarksgrop eller kantgroper, så det her er et mix.
Damn hvor ville jeg gerne være med til engang at grave en Finsesatellit!!!
Du har sgu ret med hensyn til skovlen. Glemte at jeg engang måtte grave hvor sneen havde fået vand og der kom jeg på hårdt arbejde.
Bruger selv metalskovl, fordi jeg engang læste at Monsen havde smadret én af plastik. I dag fås de oven i købet i carbon.
Har en Arva "Snow Eco" 520g. Svarer ikke til vægten i kataloget, som er 440g, såøh de er fuld af fup! Men den graver som den skal.
Anyway, har tænkt mig at bore nogle huller i bladet, uden at svække styrken.

Så nævner du blokke og har man sagt blokke, må man også sige snesav? Blokke lavet med skovl syntes jeg er noget sjap.
Men det telt vi har med tror jeg, jeg hurtigere ville kunne sætte op og pille ned, end at grave snehule (i hvert fald ikke uden at komme til at kamsvede). Men det er nok fordi jeg ikke graver snehule hver dag :P

De kræfter man bruger på at grave sparer man ved at slæbe en tungere sovepose, telt og ligge langt behageligere og lunere uanset vejret udenfor.

Men :( Det vejer alt sammen, sonde, stav, skovl. Der bruges mange kræfter, for folk der ikke er vant til at grave snehuler, så vi bliver ved teltet, men beholder tanken fri og uafhængig med mulighederne åbne.
Det har i hvert fald fået mig til at overveje om teltet skal med mig til vinter? :dry:
Sidste redigering: 11 år 6 måneder siden ved Quest.

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #5888 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

Quest skrev: Så nævner du blokke og har man sagt blokke, må man også sige snesav?

Nej jeg plejer nu bare at bruge skovl. Er selvfølgelig lidt taktisk med hvor i snelaget jeg stikker snebloken ud. Det passer så fint, ca. 3 skolvbreder - det passer til "tag blokke" i min gravestil. Hvis vi endelig vil save, så har vi jo alligevel 7-8m 3-5mm snor med (det skal måske på listen), en håndfuld knuder på snoren, så har du en sav.
Når jeg har holdt kurser, får grupperne en helt alm. sav/fukssvans - den må kunne "UL-fiseres" ned i en passende vægt...

Noget snor skal vi bruge hvis vi skal transporterer en skadet ud - hvilket bliver lidt mere besværligt uden ski til at lave en "slæde" af.

Sonde har jeg uanset altid med, af hensyn til bl.a. skredredning og vurdering.

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #5889 af Quest
Der kan man se :cheer:
Vi brugte også fukssvans på højskolen deroppe.
Kender godt sådan en wire til at lave sneprofiler med, men at tænke ud af boksen og få idéen med snor nej nej, det kunne hjernen ikke selv :lol:
SuperUltraLight trix. Tusind tak!
Har faktisk også en wire (som jeg havde overvejet at bruge til brænderophæng) som jeg kan tilvirke til sav, og hov så kommer der en idé mere; et bremsekabel eller gearkabel til cykler. Men almindelig stærk snøre med knuder lyder lettest.
Fjeldabe nu kommer jeg til at ligge vågen hele natten og få idéer :silly: .

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #5890 af Quest
@Stokrenden

Det er jo det vildeste pis med sovepose-edderdun :woohoo:

Hvad mon kundegrundlaget er for det? :blink:

Mere
11 år 6 måneder siden #5906 af stokrenden
Der skal skam nok være nogen der ville købe en sovepose i edderdun, bare for at vide at de har det bedste af det bedste.

Da man så vidt jeg ved ikke må fange edderfugle, og kun må plukke aflagte dun fra deres reder vil prisen også være derefter.

Spørgsmålet er om efterspørgslen efter edderdun ikke vil blive ved med at stige. Hvis den gør det, kan en sovepose jo let forvandle sig til en pensionsopsparing :lol:

Man vil bare ærgrer sig gevaldigt hver gang soveposen taber et dun. "Nå der røg 10 kr" :unsure:

b
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, SebastianAndersen

Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder