- Modtagne Tak: 226
UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Hue - Black Rock "Original" 24g/375 + US import
www.blackrockgear.com/buy.html
Pulk? -
Ski/snesko? -
Snespade -
Rygsæk -
Rygsæk liner - Pose (knitrer) til dyner, fra Jysk 53g/0kr.
Grejpose (tøj) - LiteMountainGear "Cuben Stuff Sack 2 L" 4g/125kr
Sovepose - Custom Made PHD "Minim 800" -33C 1150g/4837,70kr + import.
Liggeunderlag -
Telt - Mountain Laurel Designs "Duomid Cuben" 368,55g/2317kr + moms, PostDK, told, fragt.
Teltstang - SixMoonDesigns "Carbon Fiber Pole" 54g/260,95kr
Snepløkke/ankre -
Drikkeflaske - Platypus "Platypus 1L" 29g/69kr
Førstehjælpssæt - hjemmebixet 65g/pris?
Tandbørste - Silikone fingertandbørste "Sport Ultralight" 1,3g/80,31kr
Bøtte til solcreme - vareprøve 2g/0kr
Drypflaske til sæbe - genbrug 4g/0kr
Reparationssæt: Gaffa 80x5cm 7g/pris?
Skæreredskab - Victorinox "Classic SD" 20g/119kr
Spork - Sea To Summit "Spork" 5g/5kr
Gryde/kop - Foster dåse DIY "Cheers Mate!" 29g/0kr
Brænder -
Brændstofflaske -
Vindskærm - DIY alufolie 4g/0kr
Grydelåg DIY alufolie 4g/0kr
Ild - mini Bic Lighter 11g/10kr
Pandelampe -
Varm jakke - Crux "Pyro Down Jacket" 320g/
Sokker -
Handsker - Ekstremities "Windy Dry Lite" 30g/198,42kr
Packweight - 2160,85g
Bukser -
Trøje - OMM "Sonic Smock" 75g/500kr
Skaljakke - OMM "Cypher Jacket" 280g/1900kr
Underbukser - Haglöfs "Cool Actives Boxer" 55g/249kr
Lang undertrøje - Aclima "WoolNet" 211g/499kr
Lange underbukser - Aclima "WoolNet" 177g/499kr
Sokker -
Fodtøj -
Hue - Black Rock "Original" 24g/375 + US import
Kortlomme - Loksak "aLoksak" 19x29cm 17g/ca. 24kr
Kort - Fire stk. A4 ark, farvekopier med print på begge sider 20g/10kr
Kompas - Silva "Ranger SL" 23g/249kr
Solbriller -
Worn or carried - 882g
Proviant -
Vand – ”1 Liter super hydrate” 1000g/0kr
Sæbe/tandpasta Dr. Bronner's Magic Soap 10ml 10g/4,2kr
Solcreme - 6g/2kr
Brændstof -
Forbrugsting - g
Indtil videre:
Total full skin out weight gram
Total pris kr[/quote]
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- stokrenden
-
- Bruger
-
På grund af min nye forelskelse i PHD ( selvom jeg ikke ejer nogle af deres produkter

Vil jeg foreslå enten Yukon pullover eller Hispar Down Jacket
b
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
stokrenden skrev: @Quest Tror du ikke crux jakken er en tand for let/kold? 150g dun er godt nok ikke meget selvom det er 900 fillpower dun.
På grund af min nye forelskelse i PHD ( selvom jeg ikke ejer nogle af deres produkter)
Vil jeg foreslå enten Yukon pullover eller Hispar Down Jacket
Ville ikke selv fryse i Crux jakken. Tages den udenpå, eller indenunder, skaljacken med alt det andet, er den i mine øjne varm nok. Soveposen kan også tages over i lejren. Har klaret mig med mindre i værre end det vi taler om

Spændene diskution og god instiration.
Jeg har lidt erfaring med vinterfjeld. Netundertøj er helt fantastisk som en del af udstyret, jeg tager ikke mit af på vinterturer. Dog vil jeg mene at et sæt helt tyndt undertøj, ull eller syntetisk, er en god ting at havde som lidt extra isolation på de rigtigt kolde dage.
Med hensyn til telt ville jeg gå efter et med et fortelt, gerne et som er stor nok til at tage skaltøj af mens yderteltet er lukket. Var afsted sidste vinter i Hilleberg Akto og det var næste umuligt ikke at få indertelt fyldt med sne når det bæste, fordi jeg ikke kunne være i forteltet og samtidigt havde det lukke. Jeg ved at dette betyder noget mere vægt, men samtidigt ser jeg det faktisk også som en del af sikkerheden, at kunne holde inderteltet fri for sne, især ved brug af dun sovepose. Dertil må jeg indrømme at UL telte har jeg ikke så stort kendskab til, men har set den tunge udgave af dette telt www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/al...oyager-ultra-2-tent/ fungere rigtigt godt på vinter fjell. Jeg er klar over at det vejer lidt over det dobbelte. Hvis man vil have Mountain Laurel Designs Duomid med ville jeg bruge en skistav som telt stang.
Når det kommer til hvor meget jeg vil havde med af tøj til at klare mig i lejeren har jeg være nede på ikke at havde andet end det som jeg gik i/havde med til at gå i på meget kolde dage, og så bare ret i posen når teltet var slået op. Forudsætter selv sagt at man kan bruge brænderen i telt/fortelt.
Jeg skal lige se om jeg ikke kan finde en forholdsvis let ski løsning at gå på, vender tilbage.
mvh Jonas
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Stourup skrev: Hej
Spændene diskution og god instiration.
Jeg har lidt erfaring med vinterfjeld. Netundertøj er helt fantastisk som en del af udstyret, jeg tager ikke mit af på vinterturer. Dog vil jeg mene at et sæt helt tyndt undertøj, ull eller syntetisk, er en god ting at havde som lidt extra isolation på de rigtigt kolde dage.
Med hensyn til telt ville jeg gå efter et med et fortelt, gerne et som er stor nok til at tage skaltøj af mens yderteltet er lukket. Var afsted sidste vinter i Hilleberg Akto og det var næste umuligt ikke at få indertelt fyldt med sne når det bæste, fordi jeg ikke kunne være i forteltet og samtidigt havde det lukke. Jeg ved at dette betyder noget mere vægt, men samtidigt ser jeg det faktisk også som en del af sikkerheden, at kunne holde inderteltet fri for sne, især ved brug af dun sovepose. Dertil må jeg indrømme at UL telte har jeg ikke så stort kendskab til, men har set den tunge udgave af dette telt www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/al...oyager-ultra-2-tent/ fungere rigtigt godt på vinter fjell. Jeg er klar over at det vejer lidt over det dobbelte. Hvis man vil have Mountain Laurel Designs Duomid med ville jeg bruge en skistav som telt stang.
Når det kommer til hvor meget jeg vil havde med af tøj til at klare mig i lejeren har jeg være nede på ikke at havde andet end det som jeg gik i/havde med til at gå i på meget kolde dage, og så bare ret i posen når teltet var slået op. Forudsætter selv sagt at man kan bruge brænderen i telt/fortelt.
Jeg skal lige se om jeg ikke kan finde en forholdsvis let ski løsning at gå på, vender tilbage.
mvh Jonas
Syntes kun vi skal tage et sæt undertøj med. Er net ikke godt nok, vælger vi det almindelige merino. Varme til vægt forholdet er bedst med uld.
Det ender sgu nok med Duomid alligevel Stourup. Fortelt er til udstyr, UL'ere bruger udstyret til at isolere/ligge på (det der ikke er hårdt selvfølgelig

I almindeligt UL vil man tage en mindre varm sovepose med og så gå i seng med alt tøjet på. Men det kræver tests af hvor meget og hvor lidt. Fordelen er at man ikke skal have tøjet af, medmindre det er vådt (og det skal det bare ikke blive på en vintertur), og så stå op uden alle de kolde afvaskninger fra teltdugens rim. Brrr!

Stå op, klar, GO!! Man skal ikke "tage sig sammen" for at stå ud af fjerene.
Personligt tager jeg relativt laaang tid, selvom jeg nok er lige så hurtig som andre, om at få tøjet på, på den anden måde. Kender ingen, tror jeg

Mad laves mens Ulle ligger i soveposen, inde i teltet - kun for de erfarne!!!

Skulle vi ikke både tage eksempler på pulk og rygsæk, ski og snesko med, for at gøre listen så alsidig som muligt?
rejser Jörgen Johansson med om vinteren på ski. Et kupoltelt. Holder sig fint oprejst ved snemængder, men mangler man ikke en apsis?? (som Stourup nævner).
Pulk: Den der Paris pulk, er den god nok? Let nok?
Lige et uddrag fra en googlet dagbogsberetning om krydsning af indlandsisen 2008:
"Pulke er Paris pulken som i sig selv ikke vejer alverden og derfor er med til at holde vægten nede for ekspeditionen med sine 2,2 kilo kan dette ikke gøres bedre, en forvokset bobslæde med storhedsvanvid."
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333