- Modtagne Tak: 134
UL lavbudget oppakning
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
10 år 9 måneder siden #6214
af Quest
UL lavbudget oppakning blev oprettet af Quest
Så stiger vi fuldstændigt af udstyrsræset.
UL er mere indhold end form. Less is more! Tråden her handler om, at det ikke er udstyret der er det ”bærende” i UL, men individets kunnen og evnen til at tilpasse sit individuelle behov efter det man har med af erfaring i hjernekassen.
” UL Drømme-oppakning? ” tråden viste bla. at, selvom du køber det ypperste indenfor UL grej, er det ikke dyrere end det almindelige grej, der kan købes de fleste steder.
Her går det ud på, at få en så billig UL oppakning som muligt.
En del af tingende vil være DIY, at man selv laver det, noget være genanvendelse og nogle ting vil være ”ud af boksen” kreativ tænkning - og måske slet ikke være opfundet til brug i friluftsliv?
For lige at komme til sagen og skærre benhårdt igennem alt det filosofiske:
Vores maskot ULrik Leth, også kendt som ”Ulle”, er en model str medium rask, ung mand. Han går og DRØMMER om det ultimative UL udstyr, til sin 4 dages UL forårstur til Skåneleden, næste år. Men da han er under uddannelse vil han gerne skåne budgettet mest muligt. Hvad skal han have med?
Rygsæk -
Rygsæk liner - Pose (knitrer) til dyner, fra Jysk 53g/koster gratis
Grejpose (tøj) -
Sovepose -
Liggeunderlag -
Telt topersoners -
Teltstang -
Pløkke -
Drikkeflaske -
Førstehjælpssæt - hjemmebixet 65g/pris?
Toiletgrej -
Tandbørste -
Bøtte til tandpasta - vareprøve 2g/0kr
Bøtte til solcreme - vareprøve 2g/0kr
Drypflaske til sæbe - genbrug 4g/0kr
Drypflaske til myggecreme - 4g/0kr
Reparationssæt: Gaffa 80x5cm 7g/pris?
Skæreredskab -
Spork - Sea To Summit "Spork" 5g/5kr
Gryde/kop -
Brænder -
Brændstofflaske -
Vindskærm -
Grydelåg -
Ild -
Pandelampe -
Varm jakke -
Sokker -
Hue -
Handsker -
Lange underbukser -
Packweight
Bukser -
Trøje -
Regnjakke -
Underbukser -
Lang undertrøje -
Sokker -
Sko -
Kortlomme -
Kort - Fire stk. A4 ark, farvekopier med print på begge sider 20g/10kr
Kompas -
Worn or carried
Proviant -
Vand –
Sæbe
Tandpasta -
Solcreme - 6g/2kr
Myggecreme - 6g/1kr
Brændstof -
Forbrugsting
Indtil videre:
Total full skin out weight gram
Total pris kr
Med tak til Terje for idé og inspiration.
UL er mere indhold end form. Less is more! Tråden her handler om, at det ikke er udstyret der er det ”bærende” i UL, men individets kunnen og evnen til at tilpasse sit individuelle behov efter det man har med af erfaring i hjernekassen.
” UL Drømme-oppakning? ” tråden viste bla. at, selvom du køber det ypperste indenfor UL grej, er det ikke dyrere end det almindelige grej, der kan købes de fleste steder.
Her går det ud på, at få en så billig UL oppakning som muligt.
En del af tingende vil være DIY, at man selv laver det, noget være genanvendelse og nogle ting vil være ”ud af boksen” kreativ tænkning - og måske slet ikke være opfundet til brug i friluftsliv?
For lige at komme til sagen og skærre benhårdt igennem alt det filosofiske:
Vores maskot ULrik Leth, også kendt som ”Ulle”, er en model str medium rask, ung mand. Han går og DRØMMER om det ultimative UL udstyr, til sin 4 dages UL forårstur til Skåneleden, næste år. Men da han er under uddannelse vil han gerne skåne budgettet mest muligt. Hvad skal han have med?
Rygsæk -
Rygsæk liner - Pose (knitrer) til dyner, fra Jysk 53g/koster gratis
Grejpose (tøj) -
Sovepose -
Liggeunderlag -
Telt topersoners -
Teltstang -
Pløkke -
Drikkeflaske -
Førstehjælpssæt - hjemmebixet 65g/pris?
Toiletgrej -
Tandbørste -
Bøtte til tandpasta - vareprøve 2g/0kr
Bøtte til solcreme - vareprøve 2g/0kr
Drypflaske til sæbe - genbrug 4g/0kr
Drypflaske til myggecreme - 4g/0kr
Reparationssæt: Gaffa 80x5cm 7g/pris?
Skæreredskab -
Spork - Sea To Summit "Spork" 5g/5kr
Gryde/kop -
Brænder -
Brændstofflaske -
Vindskærm -
Grydelåg -
Ild -
Pandelampe -
Varm jakke -
Sokker -
Hue -
Handsker -
Lange underbukser -
Packweight
Bukser -
Trøje -
Regnjakke -
Underbukser -
Lang undertrøje -
Sokker -
Sko -
Kortlomme -
Kort - Fire stk. A4 ark, farvekopier med print på begge sider 20g/10kr
Kompas -
Worn or carried
Proviant -
Vand –
Sæbe
Tandpasta -
Solcreme - 6g/2kr
Myggecreme - 6g/1kr
Brændstof -
Forbrugsting
Indtil videre:
Total full skin out weight gram
Total pris kr
Med tak til Terje for idé og inspiration.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
Less
Mere
10 år 9 måneder siden #6218
af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne UL lavbudget oppakning
Måske Ulle blot kunne tage en tarp og noget snor værk med til turen?
Fed tråd ellers!
Fed tråd ellers!

10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6220
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne UL lavbudget oppakning
Hvis det skal være lavbudget, bruger han vel en masse tøj, han har i sin garderobe i forvejen.
Måske et par træningsbukser, vindbukser, hvis han har det.
En regnjakke, hvis han har det.
Og en fleece eller en tynd uldsweather.
Køkken: Det billigste er selvfølgelig selv at lave et sprit-køkken, lavet af alu-dåser.
Et cat-stove + en enkelt trangia-gryde ville koste 60 kr. + arbejdsløn.
Måske et par træningsbukser, vindbukser, hvis han har det.
En regnjakke, hvis han har det.
Og en fleece eller en tynd uldsweather.
Køkken: Det billigste er selvfølgelig selv at lave et sprit-køkken, lavet af alu-dåser.
Et cat-stove + en enkelt trangia-gryde ville koste 60 kr. + arbejdsløn.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved Terje. Begrundelse: stavefejl :o(
10 år 9 måneder siden #6224
af Falk
Besvaret af Falk på emne UL lavbudget oppakning
Det er en virkelig god idé til en tråd Terje og Quest. Den er super relevant for mange.
Som telt vil jeg foreslå et étlags festival telt fra Harald Nyborg, suppleret med et stykke ekstra kraftigt plastik som yderlag. De plejer at koste en flad 50'er. Har selv brugt det til både OMM i Silkeborg og en cykeltur til London og det fungerede fint. Dog er det ekstra stykke plastik en nødvendighed hvis det regner.
Sko: hans normale løbesko. Men da de var gået op i røg?! Så vil jeg anbefale La Sportiva Wild Cat, uden GoreTex. De fås ofte til omkring 400 kr. Gik over Island i dem i sommers, hvor de gjorde et fortrinligt stykke arbejde.
Som telt vil jeg foreslå et étlags festival telt fra Harald Nyborg, suppleret med et stykke ekstra kraftigt plastik som yderlag. De plejer at koste en flad 50'er. Har selv brugt det til både OMM i Silkeborg og en cykeltur til London og det fungerede fint. Dog er det ekstra stykke plastik en nødvendighed hvis det regner.
Sko: hans normale løbesko. Men da de var gået op i røg?! Så vil jeg anbefale La Sportiva Wild Cat, uden GoreTex. De fås ofte til omkring 400 kr. Gik over Island i dem i sommers, hvor de gjorde et fortrinligt stykke arbejde.
10 år 9 måneder siden #6225
af Falk
Besvaret af Falk på emne UL lavbudget oppakning
Hvad med også at finde et kamera og en fiskestang til ham? Ved godt det ikke er nødvendigheder, men alligevel ting der er fede at have med.
De fleste tager alligevel et kamera med, så vi kan vel ligeså godt adressere emnet.
Måske et engangskamera og en teleskopstang? Eller bare grej til at binde på en gren han finder undervejs?
De fleste tager alligevel et kamera med, så vi kan vel ligeså godt adressere emnet.
Måske et engangskamera og en teleskopstang? Eller bare grej til at binde på en gren han finder undervejs?
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
10 år 9 måneder siden #6226
af Quest
Besvaret af Quest på emne UL lavbudget oppakning
@Falk
Har selv et par La Sportiva "Wild Cat" som foretrukne vandresko, købt på udsalg. Rigtigt at de ofte er sat ned. Men udsalg er lidt en selvfølge, som vi ikke kan tage for givet, da listen ret hurtigt vil være uaktuel.
Terje har jo 100% ret i at Ulle ville vælge det han havde af tøj, fx sit træningstøj, men jeg blev nød til at gå ind og lave upstruction på ham (UNDSKYLD Terje
), fordi vi ellers ville komme ind i en masse fedtspil, hvor intet er defineret og moster HULda's gamle aflagte grydelapper (og det der er værre
).
Kom glad med forslagene, men de kommer ikke på listen
.
Kamera ligger der i de fleste mobiler.
Fiskestang? Kom med et konkret forslag, så kan det være Ulle kan spare på vægten af proviant (husk fiskekort).
Har selv et par La Sportiva "Wild Cat" som foretrukne vandresko, købt på udsalg. Rigtigt at de ofte er sat ned. Men udsalg er lidt en selvfølge, som vi ikke kan tage for givet, da listen ret hurtigt vil være uaktuel.
Terje har jo 100% ret i at Ulle ville vælge det han havde af tøj, fx sit træningstøj, men jeg blev nød til at gå ind og lave upstruction på ham (UNDSKYLD Terje

Kom glad med forslagene, men de kommer ikke på listen

Kamera ligger der i de fleste mobiler.
Fiskestang? Kom med et konkret forslag, så kan det være Ulle kan spare på vægten af proviant (husk fiskekort).
Tid til at oprette siden: 0.223 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333