- Modtagne Tak: 121
UL lavbudget oppakning
- Naturbob
-
- Gæst
-
Terje har da en virkelig god pointe med at se, hvad man har i forvejen. Jeg har i flere år nøjedes med at vandre i et par Adidas træningsbukser – de vejer 262 gram og jeg havde dem i forvejen. Senere købte jeg ”rigtige” vandrebukser” – de vejer 500 gram. Adidas bukserne er enormt slidstærke, og opfyldte helt klart kriterierne for at agere vandrebukser. Dog ikke med hensyn til antallet af lommer, hvilket er eneste årsag til at jeg købte vandrebukser – de dybe lårlommer. Der er endda fordelen ved Adidas-bukserne, at der er elastik i livet, hvilket gør det behagelig i varme, at man kan variere, hvor linningen skal sidde, samt at det er let at trække bukserne op og ned.
Mon ikke også de fleste har f.eks. en fleece-trøje.
4 dage på Skåneleden, - så behøver du ikke skulle ud og investere i et par nye støvler/sko. Du har sikkert et par vinterstøvler i forvejen, og de er da gode nok til den tur.
Jeg skal have mine børn, sviger børn og børnebørn med til Lapland i 2014. Særligt hos min datter og svigersøn har vi gennemgået deres garderobe m.m. for hvilket udstyr, der kan bruges, bla træningsbukser og løbebluser. Faktisk endte vi ud i, at de ikke behøver investere i noget, udover nogle liners og rigtige vandresokker – overkommelig investering. Herudover har jeg lavet en liste med to kolonner ”Nice-to-have” og ”Need-to-have”. Sådan at de allerede nu kan vurdere, om de vil investere i noget af det ”rigtige” udstyr.
I alt dit udstyr har du ikke taget højde for en væsentlig ting – nemlig porto og ekspeditionsgebyr. Hvis du køber alt det udstyr i 10 forskellige grejbutikker på nettet, kommer du af med et stort beløb til porto. Den værste jeg lige har været ude for var en grejbutik, der ville have 179 kr. for at sende en vare, det ville jeg ikke betale. Eller hvis du skal køre rundt til de grejbutikker, der har en fysisk butik skal du bruge en masse penge til benzin eller off. transport og lignende. F.eks. ligger Bjergkæden i Køge og Friluftslageret i Odense.
Så mere religiøst behøver det ikke være.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Se på det med lidt perspektiv. I det større perspektiv er jeg tovholder, med en ret stor viden om grej og funktion.
Enevælde er diktatur. Tak for den da

I sidste ende er det mig der beslutter, udfra de andre deltageres og egne forskellige forslag, hvad der skal på listen.
Det er det en tovholder gør.
Vi skal jo have det ud over rampen.
Nu er du desværre fortaler for noget der ikke er. For der er ingen der har skrevet til mig at jeg var træls, fordi jeg valgte noget andet, end det de har forslået.
Tvært i mod, har jeg hele tiden opfordret til, og fået, gode gennemtænkte forslag, der er velkvalificerede.
Det er også en balancegang at lave de her tråde.
Lærer en masse selv, men jeg kan samtidig ikke bare komme med alle forslagene selv, selvom jeg har idéerne.
Der skal være plads til alle forslag.
Når der så ikke sker noget i tråden, kommer jeg med forslag, for at generere forslag og kreativitet.
Så er min rolle indpiskerens. Motivatoren.
Og det er så det der sker, folk tager ansvar for at skrive og gennemgå mulighederne.
Er udelukkende motiveret af at dele viden med andre - gratis. Forsøger at dele sol og vind lige.
Don't kill the messenger(s).
Havde jeg haft lyst til at dominere havde jeg bare lavet en liste selv (og det havde jeg godt kunne gøre

Men det gør jeg så åbenbart ikke.

Som jeg skrev i starten, var jeg 100% enig med Terje. Det ville bare være for let at komme med et par træningsbukser.
Folk må også godt tænke selv: "Hvad har jeg selv der kan bruges?"
Fx kan de jo købes hos Røde Kors. Men det holder jo ikke, fordi, der ikke er garanti for at du kan købe et par Adidas (sorte, med hvide striber ned langs benet), i din str, til 20kr i alle butikker.
Og du har fuldstændig ret i at jeg ikke har taget porto med.
Men minder da om det, når det er fra udlandet.
Dette er så den eneste tråd, af denne type, hvor økonomien har været vigtig.
Der må folk også godt tænke selv. Det er trods alt ikke mit ansvar at styre deres økonomi også.

Og tak fordi du nævner det. Nu ved alle det.
Hverken kan eller vil overskue alle aspekter, for det skal sgu være sjovt det her.
Giv mig løn for det - og du skal se én der rykker på det.
Hvordan laver du ild, når den der mini BIC lighter holder op med at virke?
Jeg medbringer til hver en turtid min dolk og mit ildstål - uden at veje det!

venligst
Martin
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Malte59 skrev: Hej
Hvordan laver du ild, når den der mini BIC lighter holder op med at virke?
Jeg medbringer til hver en turtid min dolk og mit ildstål - uden at veje det!
venligst
Martin
Hej Martin
Er det mig du spørger? Svarer uanset

Tjekker altid om der er gas nok, til den specifikke tur, før jeg tager afsted (tjekker ALT igennem - sikkerhed først). Lighteren ligger også så den ikke kan komme til at tømme sig selv, i min spritbrænder.
Prøver altid et eller andet nyt på tur (et nyt system eller en dimsedut), så jeg er obs på hvor det kan glippe.
Backup: Tordenskjolds tændstikker, med et strygestykke i en ziplock pose.
I vinterudgaven af disse UL drømme tråde, er der lidt om ildstål.
Quest skrev:
Malte59 skrev:
Cool .. hvad med resten af UL udstyret - hvor meget af det er der backup på?
- stokrenden
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 226
Malte59 skrev:
Quest skrev:
Malte59 skrev:
Cool .. hvad med resten af UL udstyret - hvor meget af det er der backup på?
Man kan vel ikke have backup til alt ens udstyr.
Folk har vel heller ikke en ekstra jakke med, fordi deres arcteryx jakke til 5000kr måske har en produktionsfejl, der gør at den revner midt under fjeldturen.
b
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333