- Modtagne Tak: 121
UL lavbudget oppakning
Quest skrev: Formidler bare en viden, definerer ikke noget som helst.
Det her forum er vidst nok ikke kun for de med 30 års erfaring. Du er ikke den eneste her.
Bliver ret træt af en elitær holdning som den der.
UL ideen er at have det godt, sikkert, mæt og varmt.
Fat det nu eller fat det aldrig.
hmmm .. er det ikke at definere?

.. du svarede ikke på mine spørgsmål:
Hvorfor skal jeg slæbe rundt på en dåsebrænder og en flaske sprit - når jeg må tænde bål overalt, hvor det er sikkert?
Når jeg ikke har nogen oppakning - hvad skal jeg så med gaffa tape?
Hvad skal jeg med sol- og mygge creme om foråret i sydsverige?
Hvorfor skal jeg medbringe en presenning, når der står sheltere alle vegne?
Hvad skal jeg med en spork, når jeg rejser let - jeg drikker da bare af min kop!
... tænk ud af boksen!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Malte59 skrev:
Quest skrev: Formidler bare en viden, definerer ikke noget som helst.
Det her forum er vidst nok ikke kun for de med 30 års erfaring. Du er ikke den eneste her.
Bliver ret træt af en elitær holdning som den der.
UL ideen er at have det godt, sikkert, mæt og varmt.
Fat det nu eller fat det aldrig.
Malte59 skrev: hmmm .. er det ikke at definere?
Nej det er at formidle en allerede defineret idé. Men den kender du ikke rigtigt endnu, men det kommer du til

Du skal være mere end velkommen til at nedfælde dine egne kunskaber, og kalde dem hvad du vil.
Malte59 skrev: .. du svarede ikke på mine spørgsmål:
Hvorfor skal jeg slæbe rundt på en dåsebrænder og en flaske sprit - når jeg må tænde bål overalt, hvor det er sikkert?
Når jeg ikke har nogen oppakning - hvad skal jeg så med gaffa tape?
Hvad skal jeg med sol- og mygge creme om foråret i sydsverige?
Hvorfor skal jeg medbringe en presenning, når der står sheltere alle vegne?
Hvad skal jeg med en spork, når jeg rejser let - jeg drikker da bare af min kop!
... tænk ud af boksen!
Godt for dig at du kan klare dig med lidt. Men jeg taler overordnet, for ikke alle her ville kunne gøre og/eller have lyst til det.
Din viden syntes jeg du skulle berige os andre med; hvordan du gør? Så bliver vi måske alle lidt klogere

Men helst i en anden tråd, som handler om fx SUL, XUL, bushcraft, overlevelsesteknikker eller noget helt femte.
Altsammen noget der er defineret i forvejen, med ret løse rammer.
UL handler ikke om hvem der "kan" være lettest i oppakning, men om at have det godt, med en let oppakning.
Andre kan ikke definere andres UL (eller noget som helst andet for øvrigt) kun udfra egne forudsætninger.
Quest skrev: Men helst i en anden tråd, som handler om fx SUL, XUL, bushcraft, overlevelsesteknikker eller noget helt femte.
Hej Quest
Lad nu være med at skyde mig noget i skoene - det er vist lidt langt ude at tale om "overlevelsesteknik" i forbindelse med at gå en forårstur i Skåne!
.. der er vist heller ikke ret meget "bushcraft" ved at tænde et lille bål til at koge medbragt suppe på!
Men du svarer stadig ikke på mine spørgsmål!

- Naturbob
-
- Gæst
-
Kan du efterhånden se et mønster.
Malte59 har da nogle gode pointer. Bla hvorfor tage myggebalsam med til 4 forårsdage på Skåneleden.
Hvorfor ikke bare tage sådan en oplysning positivt, og konstatere, at der er andre der har gode pointer, og kan bidrage med noget realistisk, som du ikke har tænkt på i din iver efter at jagte gram. Vi er trods alt mange der færdes derude i naturen – ikke kun i Danmark, men også f.eks. på Skåneleden eller i fjeldet i Lapland, og fjeldene i Norge, og vi har erfaring med mange forskellige dele af vandrelivet og friluftslivet.
Jeg kan pakke min rygsæk på 30 min., og tage af sted – men om den vejer 15, 16 eller 18 kg har da ikke den store betydning for en kæmpe oplevelse, og få opfyldt formålet med at tage af sted og være ude i naturen. For mig har maden en stor betydning, så jeg slæber gerne et par kilo ekstra med, for at slippe for tørkosten. Vi griner tit af, at det er så dejligt, at komme ud i naturen og prøve sine grænser af - samtidig med at vi sidder ved bålet med lækker stegt laks med svampesauce og pandekager med hjemmelavet syltetøj til dessert, - hvor en del af oplevelsen også er selve tilberedningen på den primitive måde.
Og vigtigst - er rygsækken god, passer til kroppen, og vægten fordelt korrekt mellem hoftebælte og skulderremme, kan du alligevel ikke mærke den store forskel på at have sparet nogle få kilo.
Samtidig accepterer jeg, at der er nogle der har tid og penge til at udskifte grej hele tiden, når der er kommet noget nyt der vejer mindre, eller har nogle flere features. Sådan bruger vi hver vores liv på det der giver livskvalitet.
Stor respekt for, at du bruger så meget tid på at finde grej ned til mindste detalje i jagten efter gram, og deler det her på sitet.
Stor respekt for det.
Det ville derfor være rigtig dejligt, hvis du også var lyttende, og gav plads, og ikke hele tiden synes, at du skal forsvare dig. Det fylder, og det får trådene på afveje.
Kan du se et mønster?
Quest skrev:
UL handler ikke om hvem der "kan" være lettest i oppakning, men om at have det godt, med en let oppakning.
Andre kan ikke definere andres UL (eller noget som helst andet for øvrigt) kun udfra egne forudsætninger.
Mærkeligt!

Læs lige ovenstående igen.
I den første sætning definerer du UL.
I den næste sætning skriver du så, at det kan man ikke!
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Malte59 skrev:
Quest skrev: Men helst i en anden tråd, som handler om fx SUL, XUL, bushcraft, overlevelsesteknikker eller noget helt femte.
Hej Quest
Lad nu være med at skyde mig noget i skoene - det er vist lidt langt ude at tale om "overlevelsesteknik" i forbindelse med at gå en forårstur i Skåne!
.. der er vist heller ikke ret meget "bushcraft" ved at tænde et lille bål til at koge medbragt suppe på!
Men du svarer stadig ikke på mine spørgsmål!
Det scenarie du startede med at stille op, kræver jo mere kunnen end de fleste her er interesserede i at leve under på en vanlig tur. Det jeg skriver om er inspiration til alle. Ikke bare til "superudøvere".
Hvad du gør er jo fint, det handler det bare ikke om her, fordi det hører ind under en anden, skal vi sige "kategori".
Det er noget man kan lære noget af, men det er stadig ikke det de fleste ville/kunne gøre.
Men lær det fra dig. Men i en tråd der er mere egnet.

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333