- Modtagne Tak: 352
UL lavbudget oppakning
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Ljunggren skrev: Det der holder da ikke!
Du kan da ikke det ene sted nævne at "UL trådene er generelle" og derefter udelukke Skåneleden. Hvis UL diskussionerne er generelle så hører Skåneleden vel med?
Hvis denne tråd pludselig ikke er generel, hvilket oplyses "allerede" på side 4, hvor handler det så om? Og når du skriver at det ikke gælder Skåneleden med at du er et helt andet sted! Hvor er det sted så og skal vi være synske for at vide hvor vi er?
Og hvad mener du med: "Skal vi fortsætte i Skåne, eller skal vi skue ud over mere generelle horisonter"? Hvis der skal tales generelt er Skåne så udelukket fra det generelle? Men hvad er generel så?
Mener at et specifikt område ikke er fordrende for en generel oppakning, som kan bruges, ja generelt. Så kan man jo tænke selv og plukke det ud, man står og skal bruge i Sydsverige, eller nordlige Norge, eller sydamerikansk pampas.
Godt så!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Han redigerede, så listen hele tiden stod forrest/øverst i tråden, og så blev opdateret/redigeret med de seneste forslag.
De der plasticposer, man køber æbler og tomater i, tynde, lette, ikke særligt holdbare, dem bruger jeg til hue, vanter og uldsweather - andre gange bruger jeg almindelige indkøbsplasticposer udover teltet, underlaget, soveposen. (!!)
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Quest skrev: Stopper personfnideret her.
Du har sikkert ret, med hensyn til en del omstændigheder omkring Skåneleden. Det ved jeg intet om, for jeg har ikke været der.
Området er jo ikke det primære i disse tråde.
Skulle aldrig have nævnt Skåneleden kan jeg se. Det var en fejl der ledte ind på et vildspor.
I de andre UL lister har turområdet ikke været specifikt, men generelt. Derfor har vi snakket totalt forbi hinanden.
Det kunne jeg ikke heller ikke tillade mig at forvente at du vidste. Så det må du sgu undskylde Malte.
Og jeg var et helt andet sted, end kun i Skåne.
alt forladt

Til alle:
Skal vi fortsætte i Skåne, eller skal vi skue ud over mere generelle horisonter?
Hvis man vil diskutere specifikt grej - så er man vist nødt til at vide, hvad det skal bruges til!
Det er derfor, at jeg påpeger nogen forhold omkring Skåneleden, fordi du skaber et præmisse, der er så let, at grejets kvalitet nærmest er underordnet - så kan alt jo være lige godt og til syvende og sidst endda overflødigt!
Jeg kunne godt have lyst til at invitere Ulle

Den sidste dag i juni kører jeg til Lapland for at fiske Røding på fjeld. Vi bærer alt ind på fjeldet - lad os regne med en radius på 30 km. vi skal have grej og mad med til
10 dage. Der er ikke sne, så der skal ikke være brænderkapacitet til smeltning. Men det kan storme, det kan regne, der kan være under 10 grader om dagen og omkring frysepunktet om natten.
Hvis du har lyst til konkret at foreslå hvad Ulle skal medbringe (gerne i en anden tråd?) - så lover jeg dig, at jeg skal forholde mig konstruktivt kritisk og meget erfaringsbaseret til hvert eneste gram grej, som du vælger ikke at tage med!

Jeg skal også nok offentliggøre min egen meget gennemprøvede pakkeliste - så vil jeg med glæde modtage dine kommentarer til den

Det er for let at være UL når det eneste der kræves er en jakke med hætte, lidt færdigmad og en æske tændstikker for at være "tør, varm, mæt og godt tilpas"!
venligst
Martin
PingHansen skrev:
Det er lidt af den samme bekymring jeg har mht. UL. Plus grejets holdbarhed. Jeg er sikker på at UL ikke er for mig, men jeg er sgu misundelig på dem der kan håndtere det.
Men jeg er generelt meget interesseret i UL, for jeg lærer hele tiden noget jeg kan bruge til min egen "letvægtsvandring". Jeg er specielt interesseret i denne tråd, på grund af lavbudget aspektet.
Jamen jeg håber da, at Quest tager den op, fordi jeg vil også gerne lære mere - om alt, men også meget gerne om UL. Jeg synes bare, at det er meget mere interessant at diskutere grej under forhold der stiller nogle krav til grejet.
Alle kan gå en UL tur på Skåneleden om foråret - men hvor UL kan man være over trægrænsen?
Som Quest skriver - "varm, tør og sikker" er et must - så vil jeg tillade mig at forholde mig kritisk til Yeti poser med et par hundrede gram fyld, ultra tynde underlag, DIY brændere der kræver litervis af sprit osv.
... men lad os se!

venligst
Martin
Jeg linker lige til en tråd på svensk, om et midaldrende ægtepars forsøg med UL-pakning:
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71949#post611565
Der er tale om folk, der har årelang fjelderfaring, men nu begynder at købe lettere alternativer til telt, rygsæk og sovepose - og dropper støvlerne...
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Ljunggren skrev: ...og derfor har jeg gennem tiden justeret mit grej til at skulle kunne holde og fungere primært på ture udenfor stisystemet i områder nord for polarcirkelen. Og altså uden nogen direkte ulighed for at søge ly i hytter eller komme til nødtelefoner.
Mine ture har desuden næsten altid elementer af udforskning af nye ruter i området. Altså ruter der ikke er vandret før og som ikke er hverken markerede eller beskrevne. Disse ruter planlægger jeg ud fra min erfaring med fjeldvandring og min erfaring med at læse kort - men det er ikke altid det samme som at ruten rent faktisk kan vandres og ind imellem må jeg vende om af sikkerhedsmæssige årsager. Dette betyder ind imellem at jeg ender langt fra alting og nogle gange i rigtig skidt vejr på let usikre teltpladser hvor vejret kan få frit løb.
Min sikkerhedsmargen skal naturligvis tage højde for disse forhold!
Det der er som taget ud af min bog. Det er fuldstændigt det samme jeg gør.
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333