- Modtagne Tak: 121
UL lavbudget oppakning
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Malte59 skrev: Det er for let at være UL når det eneste der kræves er en jakke med hætte, lidt færdigmad og en æske tændstikker for at være "tør, varm, mæt og godt tilpas"!
Så er man ikke UL mere, men SUL (SuperUltraLight under 2250g packweight) eller måske nærmere XUL (ExtremeUltraLight under 1122g packweight)

Det er der også en flok der dyrker.
Første tråd "UL Drømmeoppakning?", startede som UL, men viste sig at blive SUL og tæt på XUL, med det du syntes er en lettere version af komfortpakning

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Terje skrev: @ Malthe59 og Ljunggren (bl.andre)
Jeg linker lige til en tråd på svensk, om et midaldrende ægtepars forsøg med UL-pakning:
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71949#post611565
Der er tale om folk, der har årelang fjelderfaring, men nu begynder at købe lettere alternativer til telt, rygsæk og sovepose - og dropper støvlerne...
Hej Terje
Jeg tror at alle synes, at WM soveposer og titanium gryder er lækre. Er det ikke kun prisen, der afholder nogle fra at eje den slags.
Det jeg anker mod er ikke let og lækkert grej. Det er, at de efterhånden mange UL tråde herinde somme tider skrives mod bedre vidende.
Jeg har gentagne gange spurgt til relevansen af det grej der anføres i starten af denne tråd - uden at få et brugbart svar.
Så længe vi snakker Skåneleden er det uskadeligt - men også usagligt!
I den tråd der kørte om drømmegear til vinterfjeld - det ville folk, efter min bedste overbevisning, i heldigste fald være nødt til at vende om efter et par dage (når de havde erfaret, at de hundefrøs om natten og at de snart ville komme til at mangle brændstof). I værste fald ville de være i fare (laveste forventede temperatur 22 grader under posens komfortgrænse!).
Jeg tror ikke, at uerfarne vinterfjeld-vandrer i praksis ville bruge en sådan liste til at pakke efter - men jeg synes ikke, at det klæ'r et seriøst vidensdelings forum at have den slags stående uimodsagt!
Quest har allerede skrevet, at han aldrig har være på Skåneleden (som han anbefaler grej til) - jeg kunne godt snart tænke mig at vide, hvor han egentlig har været - han har i hvert fald ikke været på vinterfjeld ved minus 40 med det grej han anbefaler til det brug!
venligst
Martin
Ja, de har købt dyre soveposer - men rygsækkene (Golite Jam) er ca. halv pris af en mange andre rygsække, og de giver 1500 for teltet - brugt. Det er også mellem halvdelen og en tredjedel af andre telte.
De har ikke titaniumsgryder med, men et ret tungt grydesæt.
@ Ljunggren: Ja, de er ved Sylarne. De kunne også have været på Skåneleden. Eller på Kungsleden ved Abisko. De skriver, de vil bruge hytter ca. hver anden nat. De skriver ikke hvorfor, men jeg formoder det er komforthensyn - varm bad og måske mad, måske møde andre ligesindede.
Én stiller i tråden på Utsidan spørgsmål til teltets holdbarhed i hård vind, og Bengt Falke svarer, at han sikkert ville søge ned under trægrænsen - fordi blafrende teltdug ellers ville ødelægge hans nattesøvn.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Men husk, at denne Lavbudget tråd, har et primært formål, nemlig at understrege, at der FINDES "UL-agtigt" grej, som er både let og billigt.
IKKE at diktere, hvad nogen skal købe...
Eller at lave den endelige oppakning til nogen.
I oplægget, hjælper vi en fattig studerende, med hans allerførste oppakning.
Selvfølgelig, tager han ikke nord for polarcirklen, på sin første tur.

Jeg tror vi ROLIGT kan gå ud fra, at Studenten, vil være lidt forsigtig, og starter med en "ufarlig" tur, uden ekstremt vejr. (Vejrudsigt?) Og er han i tvivl, spørger han, nogle af de kloge. Det føles jo naturligt, for en studerende, at søge viden hos folk, som er meget klogere, end dem selv, på de enkelte emner.
Malte, med din baggrund, ville det være ULTRA interessant, med en tråd, hvor du og Quest, skrev om en sammensmeltning, af DIT udstyr, og DINE metoder, og hans UL-metoder.

Og Ljunggren, det er sundt at være skeptisk, men jeg er sikker på at Quest godt kunne finde bare EN ting i din oppakning, som han kunne udskifte, til en UL-ting, uden at du ærgrede dig over det, på turen...

Men der nok ingen af tingene fra DENNE LAV-BUDGET-tråd, han ville give dig med til Nordnorge...
Quest, du er NØDT til at starte TRE Ul-drømmetråde mere

med UL-Polar, UL-Skåne, og UL-Danmark
BÅDE i
"FOR billigt", for at advare folk,
"Budget", en vejledning til de fleste,
"Virkelig godt", til de HELT seriøse,
"FOR dyrt", mest til at grine af, og se, ekstreme bud på UL, fremtid idag, men nutid, i morgen...
HM ???
Nå, undskyld jeg forstyrrede midt i maden, men denne rundbordssnak, er nu ret interessant...

danboron skrev: Malte, med din baggrund, ville det være ULTRA interessant, med en tråd, hvor du og Quest, skrev om en sammensmeltning, af DIT udstyr, og DINE metoder, og hans UL-metoder.
Hej danboron
.. den rundbordssnak har jeg skam allerede inviteret til, da jeg inviterede Ulle med på min Laplands tur til sommer (denne tråds indlæg #51)

venligst
Martin
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Et skakspil om viden. Arh come on.
Vi er voksne mennesker i totusind snart tretten ikke?
Tror ligesom Ping at det ikke vil føre til noget godt, at to står og pisser territorium af, om hvem der ved bedst.
Det gør jeg selvfølgelig, ingen tvivl om den sag.

Nej spøg til side.
Det er jo sådan lidt duel agtigt? Mand mod mand. "Skal vi lægge arm om det høhø".
Også selvom det er venskabeligt.
Det er en eller anden form for personfnider igen, der stikker sit grimme fjæs frem. Med Ulle som min stedfortræder?
Den slags krumspring, har jeg mine private turvenner til at lave sjov med.
Det er udelukket fra min side.
Det står frit for at sidde derhjemme og lave sammenligninger, med hvem der er bedst og alt det der, men det bliver uden mig.
Ser det for mig "Har kastet min handske. Tør du tage den op?".
Det ville blive så grimt!!!

Rundbordssnak. Prøv lige at pakke det ind.
Nu holder jeg Juleferie.
Så kan i slå koldt vand i blodet imens.
Det kan være vi skrives.
God jUL allesammen!

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333